Inlägg från: Anonym (Kvm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvm)

150 kvm - för stort för oss?

Yta är aldrig fel. Funder på lite saker som plats för hobby, barn med barnbarn på besök.

En variant är att bygga med tydlig uthyrningsdel. Använda nu som sovrum men i framtiden hyra ut.

Räkna också på vad extra yta kostar och vad ni annars skulle använda pengarna till.

• Anonym (Kvm)
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 12:43:33 följande:

Tack för svar :) jag tror inte vi kommer hyra ut i framtiden men det ska absolut finna plats för övernattande gäster eller om barnen skulle behöva flytta hem igen (har 2 stycken). Än så länge har vi tittat närmare på två modeller som vi båda gillar - ett på 122 kvm och ett på 147. Det skiljer en halv miljon men å andra sidan är tomten på 900 kvm så varför bygga för smått? Såvida det inte känns FÖR stort såklart :) Det blir kanske även lättare att sälja det stora huset när den dagen kommer..? Frågan är om det är spill av plats för två pers??

Yta är alltid bra. Vad skullle ni annars använda 500 kkr till?

Ni får själva avgöra hur mycket spill det skulle bli. TV-rum, musikrum, vävrum, modeljärnväg, bibliotek, stort kök, spelrum, fotorum.
  • Anonym (Kvm)

Bra tankar kring möjligheten att bo när man är 80+.

Funder på saker som om ni vill fira jul med alla barn och barnbarn, kommer ni får längre besök under sommaren, ofta ha övernattande gäster.

Finns det risk/chans att något barn vill bo kvar länge pga studie eller jobb?

Där här med att bygga om är inte feltänk. Att göra om ett rum till spa/bastu och gym t ex.

• Anonym (Kvm)
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 13:11:08 följande:

Tusen tack för att ni delar era tankar! Vi kommer hursomhelst bygga enplanshus så vi kommer kunna bli gamla i det förhoppningsvis. Tror det kan vara bra med mer plats i badrummen och ett extra mindre allrum är inte fel det heller. I den skiss jag fallit för kan det dessutom enkelt göras om till sovrum vilket ytterligare höjer värdet vid en framtida försäljning tror jag. Jag får försöka sälja in detta till gubben ;)

Är planen att bo där länge så lägg inte för mycket fokus på vad ni skulle kunna sälja för. Den kalkyl blir ofta rätt krånglig kopplat till ökade driftkostnader, eventuell värdeökning, räntorna de närmsta 20 åren, var ni skulle kunna få för annan avkastning mm

Två huvufrågor tycker jag
    Hur vill ni bo och leva i framtiden?
    Vad skulle ni annars använda pengarna till?

Ett extra lån på 500 kkr är ca 20 000 kr/år i ökade räntekostnader. Blir lite mer i drift också. De pengarna skulle räcka till en utlandsresa varje år eller en husvagn.

• Anonym (Kvm)
    Hjortsö79 skrev 2023-08-14 13:34:55 följande:

Javisst, 1300kr mer i månaden efter ränteavdrag är också värt att tänka på. Vi har en alldeles för dyr lägenhet nu ift storleken så kommer få det bättre ekonomiskt om vi bygger nytt, konstigt nog.

Fundera verkligen på er akonomi. Vad skulle extrapengar från nuvarande boendet och litet nytt hus kunne ge er.

Jobba deltid, tidigare pension, sommarställe, resor, långtidshyra hus vid medelhavet, dyr hobby, hjälpa barnen starta vuxenliv 

Mer boendeyta och ett bra hem är alltid bra men frågan blir lite konstig. Vad ställs det mot? Stort beonde eller pension vid 60?
  • Anonym (Kvm)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-08-14 16:04:24 följande:

Beror på vad man vill ha. Men många prylbantar och väljer att bo mindre när ungarna flyttar ut.

Men samtidigt vill man ha ytor för sina hobbies...

Har äldre släktinagr som valde lite annorlunda.

Sen tidigare hade de en ärvt hus i skärgården med plats för många. När barnen flyttade ut sålde de förortsvillans och köpte en mindre, svindyr lägenhet mitt i Stockholm. Nära till jobb och allt, ingen plats för barn.

Samlingsplatsen är nu skärgårdshuset.
Svar på tråden 150 kvm - för stort för oss?