Inlägg från: Hjortsö79 |Visa alla inlägg
  • Hjortsö79

150 kvm - för stort för oss?

Vi är ett par med nästan vuxna barn som fått möjlighet att köpa tomt och bygga egen villa. Vi bor idag i en lägenhet på dryga 100 kvm och längtar efter luft och rymd. Men hur stort ska huset vara? Vi vill gärna bo kvar länge och det ska bli vårt drömhus  isåfall, inget halvdant projekt. Jag har fallit för en husmodell på strax under 150 kvm, med tre sovrum och extra allrum. Barnen är stora och kommer sannolikt flytta hemifrån inom 5 år vilket innebär att vi kan bli ensamma i huset kort tid efter att vi flyttat in. Samtidigt känns det dumt att bygga för smått när man väl har chansen.

Min fråga är därför; hur upplever ni som har utflugna barn och som bor i villa runt 150 kvm ert boende? Känns det för onödigt stort eller precis lagom? 

Oavsett vad vi bestämmer oss för är vi eniga om att vi kommer behöva tre sovrum (till oss själva, gäster och kontor) men dessa kan såklart klämmas in på en mindre yta än 150 kvm. Tacksam för tips och inspiration :)

/Husbyggarna
  • Svar på tråden 150 kvm - för stort för oss?
  • Hjortsö79

Tack för svar :) jag tror inte vi kommer hyra ut i framtiden men det ska absolut finna plats för övernattande gäster eller om barnen skulle behöva flytta hem igen (har 2 stycken). Än så länge har vi tittat närmare på två modeller som vi båda gillar - ett på 122 kvm och ett på 147. Det skiljer en halv miljon men å andra sidan är tomten på 900 kvm så varför bygga för smått? Såvida det inte känns FÖR stort såklart :) Det blir kanske även lättare att sälja det stora huset när den dagen kommer..? Frågan är om det är spill av plats för två pers??

• Hjortsö79

Tusen tack för att ni delar era tankarVi kommer hursomhelst bygga enplanshus så vi kommer kunna bli gamla i det förhoppningsvis. Tror det kan vara bra med mer plats i badrummen och ett extra mindre allrum är inte fel det heller. I den skiss jag fallit för kan det dessutom enkelt göras om till sovrum vilket ytterligare höjer värdet vid en framtida försäljning tror jag. Jag får försöka sälja in detta till gubben ;)

• Hjortsö79

Finns det risk/chans att något barn vill bo kvar länge pga studie eller jobb?

Ja det gör det ju, så vem vet, det kanske dröjer längre än beräknat innan det bara är vi. Det ska iallafall vara möjligt för dem att bo hemma så länge de vill det.
  • Hjortsö79

Javisst, 1300kr mer i månaden efter ränteavdrag är också värt att tänka på. Vi har en alldeles för dyr lägenhet nu ift storleken så kommer få det bättre ekonomiskt om vi bygger nytt, konstigt nog.

• Hjortsö79

Olgaelvira; tack för input! då upplever ni inte att ni bor i ett spökhus när det bara är ni två? Lite samma dröm har vi; att huset ska fungera även när barnbarnen hälsar på :)

• Hjortsö79

Glömde svara dig #kvm 

vi är båda mycket hemkära och tycker att boendet är superviktigt för livskvaliteten. Hittills har vi prioriterat att bo centralt men vi drömmer om ett framtida boende som uppfyller alla våra behov av mer plats och ett lugnare läge utanför stan. Vi skulle kanske vilja resa mer när vi får tid över men kvalitet i vardagen har alltid varit viktigast för oss och det tror jag inte kommer ändra sig. Så rent livsstilsmässigt känns det helt rätt för oss att bygga eget :)

• Hjortsö79

Råkade ogilla ditt inlägg olgaelvira, inte meningen! FL lever sitt eget liv :s 

Hehe, ja vi kommer nog skaffa alla robotar vi kan få tag i, både inom och utomhus. Jag har ett stort trädgårdsintresse som inte riktigt kan komma till utlopp i nuvarande bostaden och vi planerar även köpa hund så hus känns som det självklara valet för oss :)

• Hjortsö79

Wauw Mimmi, bo fyra pers på 70 kvadratmeter är verkligen compact living! Vi har 110 kvm nu men allt är väl relativt :) Kanske borde vi bo kvar, vår lägenhet vore väldigt bra för två men vi gillar space som någon skriver och nu har vi äntligen fått möjlighet till lite tomt och en villa. Där vi kan ha hobbys och djur. Så känns dumt att avstå och bo kvar i nuvarande brf?

Svar på tråden 150 kvm - för stort för oss?