Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Borde otrohet brotts rubriceras?

Jag tycker att det för för långt i ett civiliserat land. Vi kan inte ha äktenskapsbrottslagar lika lite som vi kan ha hädelselagar - det skulle ta oss 200 år tillbaka i tiden. Inte i brottsmålslagstiftningen i alla fall. 

MEN jag tycker faktiskt att otrohet borde påverka de lagliga följderna av en skilsmässa. Utan äktenskapsförord, delar man ju lika på allting idag. Men om det blir skilsmässa för att X har varit otrogen, då känns det väldigt orimligt att X ska ha ut hälften av Y:s förmögenhet (om det är så att det var Y:s förmögenhet från början, eller Y:s gamla släktgård, eller Y:s ärvda patriciervilla på Djursholm... fyll på). Det känns faktiskt direkt stötande.

Och samma om det är ett par sambos såklart, och den ena i normala fall skulle få ut stora värden genom sambolagen.

I sådana fall tycker jag att beloppen borde jämkas, så att den som har varit otrogen får ut mindre än vad han eller hon annars skulle ha fått. Och detta ska beslutas av en domstol, som kan ta hänsyn till helhetsbilden. Så är det i andra länder. Det är även så i andra länder, att en frånskild hustru som i normala fall skulle ha fått underhåll av sin man, inte får det om hon har varit otrogen. Och det är ju inte mer än rätt - hon kan stå sitt kast. 

• Cathariiina
    pyssel skrev 2023-08-15 22:29:56 följande:
    Och om den ena har dubbelarbetat och den andra latat sig efter jobbet, eller kanske inte ens jobbat, hur tycker du det ska straffa sig om den late sviker så illa att hen lämnar för att bo i kloster/tält i skogen/sin mamma/bästa kompisen?
    Nu förstår jag nog inte ditt inlägg. Otrohet = äktenskapsbrott, det har alltid räknats som det största sveket inom ett äktenskap, och varit grund för skilsmässa även i kulturer som annars inte tillåter skilsmässa. Det har även varit belagt med dödsstraff i många kulturer - faktiskt även i Sverige, även om det slutade att tillämpas för ett par hundra år sedan eller mer. Det finns inget som kan jämföras med det (i alla fall inget som inte är ett mycket grovt brott, som t.ex. att mörda sin mans barn sedan förr). 

Hur arbetsförmedlingen ska se ut är något helt annat, det får man väl komma överens om. Det är i alla fall inget som kan komma som en chock...
  • Cathariiina
    Tow2Mater skrev 2023-08-15 22:42:29 följande:
    Varfor skulle lagen lägga sig i hur ett par har sex? Vilka andra brott inom äktenskapet ska straffas av staten? Att en part inte delar med sig av alla sina pengar, eller att bara den ena kan ta bilen till jobbet?
    Jag skrev ju att det INTE skulle omfattas av brottsmålslagstiftningen. Alltså inget "straff". Jag talade om fördelningen av förmögenheten efter en skilsmässa, det är något helt annat. Det går redan idag att vända sig till en domstol för jämkning till ett skäligt belopp, om äktenskapet har varit kort, eller om det finns andra synnerliga skäl. Där skulle man kunna slänga in otroheten. 

Tycker du inte själv att detta är orimligt, att en person som inte tog med sig någonting in i boet, ska kunna få ut halva den andres förmögehet efter en bevisad otrohet, och sedan leva gott på dessa pengar tillsamans med älskarinnan/älskaren? Jag tycker att det strider mot den allmänna rättsuppfattningen. 

Om en part inte delar med sig av sina pengar under pågående äktenskap, så kan den andra parten gå till närmaste tingsrätt, och få sig tilldömt ett skäligt underhållsbelopp. Så det förfarandet finns redan. Bilfrågan tror jag inte att domstolen tar upp... men det kanske är värt ett försök? Men inget av detta går ändå att jämföra med den kränkning och det svek som en otrohet innebär. 
  • Cathariiina
    pyssel skrev 2023-08-16 07:17:01 följande:
    Nu ställde du ju svekets karaktär i något slags relation till ekonomisk rättvisa mot den svikna. Då förstår jag inte vad som är så svårt att förstå av chocken och sveket att bli lämnad när den lämnade har investerat mer av sin tid, sitt engagemang-jämförbart med trohet och kärlek-och sedan blir dumpad. Varför skulle den dubbelarbetande inte få ta del av en jämkning till dennes fördel, som "plåster på de känslomässiga såren", likt ditt exempel? Det är ju ditt eget konstiga resonemang som jag applicerat på sveket.

För övrigt behöver jag givetvis inga historielektioner om självklarheter. Vi har alla gått i fjärde klass.
    Det understrukna skrev jag inte, och menade inte. SIN EGEN förmögenhet måste man få ut även om man har varit otrogen. Jag talade om rätten att få ut DEN ANDRES förmögenhet, om man har varit otrogen. Det tycker jag är oskäligt - och så resonerar man även i länder där man har äktenskapsprocesser.

Det är ju även ofta så, att folk gifter sig med personer de inte är attraherade av för pengar, och sedan har de andra på sidan om, tills de fem åren har gått då de kan skilja sig till halva förmögenheten. En lagändring här, skulle göra ett sådant bedrägligt beteende mindre lockande. 
  • Cathariiina
    fornminne skrev 2023-08-16 09:46:34 följande:

Allt som är moraliskt fel eller som sårar (lögner, otrohet) kan inte lagstiftas bort.

Men visst kan _bevisad_ otrohet ses som äktenskapsbrott och därmed ett slags kontraktsbrott, om paret är gifta vill säga. Och nej, utomäktenskapligt sex kommer inte att förbjudas i Sverige och andra civiliserade länder, som någon skrev ovan.

Rent juridiskt gäller ovanstående fråga alltså bara gifta par. Jag förstår att många vill att den otrogna parten ska få sota på något sätt, eller inte få del av gemensamma tillgångar. Jag kan förstå den känslan. Men då uppstår ju frågan - som redan har ställts - varför detta inte ska gälla andra svek i äktenskapet? 

Otrohet är det värsta man kan begå i ett äktenskap, även historiskt, skrev någon. Men det betyder ju inte att den synen inte kan kompletteras. Man lovar att älska varandra i nöd och lust, vara trogen, men också att _tillsammans vårda hem och barn_. (Eller nåt sånt, minns inte den exakta formuleringen). Alltså har en latmask som låter partnern sköta allt eller det mesta, kanske inte ens bidrar ekonomiskt, gjort minst lika mycket fel som en otrogen.

Men igen: detta latande pågår ju i så fall hela tiden, och den andra parten har när som helst möjlighet att skilja sig. Det kommer inte som en chock. Medan otroheten pågår bakom den andres rygg, kanske i flera år, och kommer som en fruktansvärd chock: den insikten raserar allting från ett ögonblick till nästa. Det är inte utan anledning det kallas för att "bedra" den andre. Du kan nog inte förstå det här, om du inte har upplevt det. 

En jämförelse med det ekonomiska, skulle i så fall vara om part X skulle ha plockat ut stora pengar ifrån part Y:s konton, kanske under flera år, och stoppat undan i Schweiz...
  • Cathariiina
    Fossil skrev 2023-08-16 10:10:51 följande:
    *Man måste inte dela med sig av sin förmögenhet under äktenskapet.
    *Din personliga åsikt om lagar, brott och straff är fullständigt irrelevant.  Det är regering och riksdag som stiftar lagar, och något ens i närheten av dina fantasier har någonsin varit på bordet i modern tid.
    Nej, men vid äktenskapsskillnaden. Ja om man inte har skrivit förord, då, men många gör inte det för att det kan ses som ett tecken på misstro.

Jodå, så länge som exhustrun regelmässigt fick underhåll tilldömt sig, så vägde man in vem som hade initierat skilsmässan och varför. I alla fall på 1960-talet var det fortfarande så, i Sverige. 

Jag tror för övrigt att vi är på väg tillbaka mot ett mer konservativt synsätt på många sådana frågor, i och med att vi har en stor och växande muslimsk befolkning, som också efterhand erhåller rösträtt.
  • Cathariiina
    fornminne skrev 2023-08-16 11:33:58 följande:
    Ja, men vid upptäckt otrohet har man ju också möjlighet att skilja sig? Och nej, otrohet kan se ut på många olika sätt. Det kan pågå i många år och det kan handla om ett tillfälligt snedsprång som genast uppdagas. Och allt däremellan.

Och nej, otrohet kommer inte alltid som en chock. Många bedragna har misstänkt att något inte står rätt till, ibland länge.

Så nu frågar jag igen: Vad är den principiella skillnaden mellan en otrogen partner och en lat och egoistisk partner? Båda bryter mot vad man (formellt eller underförstått) har lovat varandra. Men i båda fallen kan man ju skilja sig. Vill man inte att en svinig partner ska ha del i ens tillgångar, varför gäller det bara otrogna?
    Det är ju därför man har skilsmässoprocesser i andra länder, så att domstolen får ta in alla fakta och bestämma vad som kan anses vara skäligt. Alltså olika faktorer, inte bara otrohet. Jag hade anledning att läsa en sådan dom ifrån Tyskland för en tid sedan, den handlade i och för sig om två homosexuella män som varit gifta med varandra, men detta ska inte heller i Tyskland längre spela någon roll - äktenskap som äktenskap. 

Det var en rik äldre man och en fattig men mycket snygg och sexig yngre man (ja jag kollade upp dem på Facebook). Den yngre hade utnyttjat den äldre grovt, bland annat genom att använda hans kreditkort utan tillåtelse - och när han blev påkommen sa han bara "jag behövde faktiskt pengar". Den äldre hade också köpt en bar till den yngre, så att han skulle ha något att sysselsätta sig med eftersom den äldre ofta var annorstädes i affärer. Den yngre hade sagt att det alltid varit hans dröm att äga och driva en bar. Men när han fick en, iddes han typ aldrig gå dit, och det blev en brakförlust. Och när den äldre var borta på affärsresor, så bjöd den yngre in till sedeslösa fester, där han även hade sex med andra män öppet inför alla.

När den äldre fått nog och lagt in om skilsmässa, begärde den yngre underhåll. Han kunde ha fått det eftersom han inte haft någon egen inkomst under äktenskapstiden. MEN då vägde domstolen in alla faktorer, både otroheten och det ekonomiska utnyttjandet, och så dömde de så att den yngre inte fick något underhåll. Det hade troligen blivit samma domslut om den unge mannen hade varit en ung kvinna. 
  • Cathariiina
    Medborgare skrev 2023-08-16 12:45:29 följande:
    Det är upp till var och att skydda sina tillgångar. Där har vi lagar som skydd. Men vi ska inte ha morallagar stiftade av staten. 
    Jag tror som sagt att det kommer att gå åt det hållet ändå, på grund av vår stora och växande muslimska befolkning. För dem är det självklart att ett äktenskapsbrott är något allvarligt, som även får förmögenhetsrättsliga konsekvenser vid skilsmässan. (Men så långt som att det blir straffbart som i deras hemländer, där det till och med förekommer dödsstraff för otrogna kvinnor - får man hoppas att det inte går här.)
  • Cathariiina
    pyssel skrev 2023-08-16 17:55:54 följande:
     Då frågar jag dig igen: Menar du att man med samma resonemang om oförtjänta tillgångar skulle mista rätten att få ta del av den andres förmögenhet om man inte varit otrogen men låt säga latat sig och snyltat under hela äktenskapet, varit ogin, elak och frostig, och sedan brutalt dumpar den givmilda, kärleksfulla parten? Om inte, vad är den stora skillnaden?
    Och jag svarar dig igen, att i en skilsmässoprocess tar domstolen hänsyn till ALLA faktorer. Även sådana som du nämner. Även om en otrohet väger tyngre.

Och sedan bestämmer de vad de tycker är skäligt, avseende hur mycket tillgångar och pensionspoäng (pensionspoängen som båda makarna tjänat in under äktenskapstiden delas vid skilsmässan i Tyskland) vardera parten ska få ut, samt om någon av parterna ska betala underhåll till den andra, och i så fall hur länge och hur mycket. Det finns dessutom en möjlighet att överklaga till ytterligare en instans. 
  • Cathariiina
    Hemma man skrev 2023-08-16 23:34:27 följande:

Känns som visa förespråkar otrohet.
    Istället för ärlighet.
    Sen blame shiftar,försöker göra otroheten till att det beror på andra grejer.
    Aa är oftas så en otrogen tänker när som är otrogna.
    Är inte mitt fel det var han som var lat osv.
    Varför inte bara vara ärlig kommunicera.
    Finner ingen logik,att rättfärdiga otrohet svek.
    Snart börjar det väll tyckas synd om den som är otrogen.
    Lite sverige standar på det.
    Man ser till förövaren att det är synd om dom.
    Utan att se tills brotsoffret.
    Sen att det inte skulle finnas en förövare brottsoffer i ett sånt svek.
    Jämför det med att en familj inte vill ha med en att göra att det borde ses som svek osv.är att inte se alvaret i nån som är otrogen.före språkar du otrohet att man inte har nån plikt eller skyldighet i ett förhållande.
    Sen att jämför det med familje grejen.
    Aa skulle kuna funka som jämförelse.
    Ifall du total fuckat backstabbat utnytjat din din familj.
    Och sen vill dom inte ha med dig att göra.
    Är kanche inte så konstigt i så fall.

Ja, visst är det konstigt att de försöker relativisera otroheten! Som alltid ansetts vara en skilsmässoorsak, och alltid har påverkat skilsmässoföljderna. Utom i PK-Sverige av idag, då. 

Jag tycker inte att de där ursäkterna håller:

"Min man tar inte sin del av hushållsarbetet. Därför måste jag få ligga med andra män när jag bor på konferenshotell med jobbet."

"Min fru förstår mig inte. Därför måste jag få ha de där hotellnätterna med min unga kollega, medan min fru tror att jag är på affärsresa".

"Min man säger inte att han uppskattar min kropp. Därför... tjejresa... Mallorca... Carlos..."

Det går ju faktiskt att skilja sig idag. Och även om man har rätt till halva den andres förmögenhet enligt dagens lagstiftning, så kan man faktiskt avstå från att begära ut den.. Har man gått så långt som till att bedra den andre, så tycker jag att man i alla fall ska vara så renhårig att man låter bli det.
  • Cathariiina
    pyssel skrev 2023-08-17 06:57:38 följande:
    Vilka "de"?
    Du till exempel. Du påstår ju att det är lika hemskt att "lata sig" som att vara otrogen. Och att om en otrohet ska påverka skilsmässoföljderna, så ska "latandet" också göra det. 
  • Cathariiina
    pyssel skrev 2023-08-17 20:14:02 följande:
    Nej, då har du inte läst rätt. Jag skrev att det upplevda sveket är högst subjektivt. Som det att bli brutalt dumpad av någon som den dumpade gjort betydligt mer för än hen fått. Det är ju inget ovanligt. 
    Ja, men domstolen kan ju inte ta hänsyn till alla subjektiva känslor av svek. "Hon sa att hon inte tyckte om min mamma, jag blev så sårad, därför ska jag behålla huset". Det håller ju inte. Men otrohet är som sagt en orsak som i alla kulturer och i alla tider har setts som grund för skilsmässa (eller i vissa fall dödsstraff, men det är det nog ingen som vill ha), och som har påverkat sådant som återlämnande av morgongåvan t.ex.. Det är ett universellt svek som alla i hela världen brukar fatta, men inte du då..?

Det var till och med så förr (nu är vi tillbaka på 1940-talet och tidigare) att det bara fanns några få omständigheter som ansågs tillräckliga för att en domstol skulle döma till skilsmässa, och det var ofruktsamhet, impotens, otrohet, sinnessjukdom, och det faktum att en av parterna inte berättat före vigseln att han/hon bar på anlaget för en ärftlig sjukdom. (Kanske något mer också, minns inte nu.)

Därför förekom det till och med att folk som ville skiljas, i samförstånd arrangerade så att den ena hyrde en privatdetektiv som skulle skugga den andra, och så gick den andra till ett hotell med en annan man/kvinna (som också var insatt i kuppen). Privatdetektiven dokumenterade detta - och så fick paret sin skilsmässa! :) Men så ska vi nog vara glada för, att man inte behöver göra idag. )
  • Cathariiina
    fornminne skrev 2023-08-17 21:11:09 följande:

Cathariina, varför skulle just otrohet vara det värsta sveket, bara för att det har varit så i alla kulturer, i alla tider? 

De flesta tycker att otrohet är fel. Men vill man göra domstolssak av det, blir det svårt att motivera varför inte annat svinigt beteende skulle räknas in. Man lovar trots allt varandra mer än bara trohet. 

Om någonting alltid har varit på ett visst sätt i alla kulturer som man känner till, så finns det goda skäl till det.

Det är så mycket: dels äcklet att han kanske har kommit direkt till mig med hennes sekret på sig, typ. Bakterier, virus, (i värsta fall HIV), svampsporer... Det intima livet måste hållas mellan bara två, det blir ju jätteäckligt annars. (Om man inte har kommit överens om annat förstås.)

Lögnerna, sveket... En längre affär har dessutom tagit upp tid, som borde ha tillbringats med familjen. Här hämtar jag barnen, handlar med dem när de är trötta och griniga, lagar mat, diskar, badar barnen, nattar dem, plockar i ordning till i morgon... men tänker att det är OK, för han jobbar ju över för karriärens skull - karriären som ska ge hela familjen en bättre standard och status! Och så har han legat i sängen hos HENNE, i själva verket, alla de där kvällarna och helgerna när han "jobbat över"!

Tanken på att han har viskat ömma kärleksord till henne - troligen samma som han viskar till mig. SÅ mycket var DET värt!

En kvinna som är otrogen, kan dessutom lura på sin man en gökunge. Det blir en svår chock för pappan när han inser att han inte är pappan. Och inser han aldrig det, så kan det handla om stora värden som går bort - först att han har försörjt barnet under uppväxten, och sedan att arv som rätteligen borde ha gått till hans andra barn, eller - om han inte har egna barn - till hans syskonbarn - går till gökungen. Tänk en släktgård eller ett stort gods som gått i arv i flera hundra år till exempel - och så går det ur släkten och ingen vet ens om det! 

En man som är otrogen kan inte ställa till DET i alla fall, men gör han älskarinnan med barn och hon vägrar abort, så blir det dyrt. Underhållet som ska betalas går ju ut över hans fru och äktenskapliga barn. Och kanske vill han ha umgänge med barnet, och DET måste då frun stå ut med, och kanske till och med samarbeta med älskarinnan om barnet!!!

Nej, otrohet är något fruktansvärt. Förutom rena lagbrott som grov misshandel av kvinnan eller misshandel av barnen, så finns det inget värre man kan göra mot sin partner. Jag kan faktiskt förstå att man i många länder har lagar för att ge den bedragna upprättelse - alltså i brottslagstiftningen. Där det den bedragna parten som bestämmer om straffet - t.ex. spöstraff - ska utdömas eller inte. Observera att jag INTE tycker att vi ska ha så, men att det får påverka följderna av en skilsmässa ekonomiskt, är i alla fall inte för mycket begärt!
Svar på tråden Borde otrohet brotts rubriceras?