fornminne skrev 2023-08-17 21:11:09 följande:
Cathariina, varför skulle just otrohet vara det värsta sveket, bara för att det har varit så i alla kulturer, i alla tider?
De flesta tycker att otrohet är fel. Men vill man göra domstolssak av det, blir det svårt att motivera varför inte annat svinigt beteende skulle räknas in. Man lovar trots allt varandra mer än bara trohet.
Om någonting alltid har varit på ett visst sätt i alla kulturer som man känner till, så finns det goda skäl till det.
Det är så mycket: dels äcklet att han kanske har kommit direkt till mig med hennes sekret på sig, typ. Bakterier, virus, (i värsta fall HIV), svampsporer... Det intima livet måste hållas mellan bara två, det blir ju jätteäckligt annars. (Om man inte har kommit överens om annat förstås.)
Lögnerna, sveket... En längre affär har dessutom tagit upp tid, som borde ha tillbringats med familjen. Här hämtar jag barnen, handlar med dem när de är trötta och griniga, lagar mat, diskar, badar barnen, nattar dem, plockar i ordning till i morgon... men tänker att det är OK, för han jobbar ju över för karriärens skull - karriären som ska ge hela familjen en bättre standard och status! Och så har han legat i sängen hos HENNE, i själva verket, alla de där kvällarna och helgerna när han "jobbat över"!
Tanken på att han har viskat ömma kärleksord till henne - troligen samma som han viskar till mig. SÅ mycket var DET värt!
En kvinna som är otrogen, kan dessutom lura på sin man en gökunge. Det blir en svår chock för pappan när han inser att han inte är pappan. Och inser han aldrig det, så kan det handla om stora värden som går bort - först att han har försörjt barnet under uppväxten, och sedan att arv som rätteligen borde ha gått till hans andra barn, eller - om han inte har egna barn - till hans syskonbarn - går till gökungen. Tänk en släktgård eller ett stort gods som gått i arv i flera hundra år till exempel - och så går det ur släkten och ingen vet ens om det!
En man som är otrogen kan inte ställa till DET i alla fall, men gör han älskarinnan med barn och hon vägrar abort, så blir det dyrt. Underhållet som ska betalas går ju ut över hans fru och äktenskapliga barn. Och kanske vill han ha umgänge med barnet, och DET måste då frun stå ut med, och kanske till och med samarbeta med älskarinnan om barnet!!!
Nej, otrohet är något fruktansvärt. Förutom rena lagbrott som grov misshandel av kvinnan eller misshandel av barnen, så finns det inget värre man kan göra mot sin partner. Jag kan faktiskt förstå att man i många länder har lagar för att ge den bedragna upprättelse - alltså i brottslagstiftningen. Där det den bedragna parten som bestämmer om straffet - t.ex. spöstraff - ska utdömas eller inte. Observera att jag INTE tycker att vi ska ha så, men att det får påverka följderna av en skilsmässa ekonomiskt, är i alla fall inte för mycket begärt!