Borde otrohet brotts rubriceras?
Men för i helvete. Nej. Vill du ha shariadomstolar?
Men för i helvete. Nej. Vill du ha shariadomstolar?
Jag tycker det borde vara straffbart.
...
.
Jag tycker att det för för långt i ett civiliserat land. Vi kan inte ha äktenskapsbrottslagar lika lite som vi kan ha hädelselagar - det skulle ta oss 200 år tillbaka i tiden. Inte i brottsmålslagstiftningen i alla fall.
MEN jag tycker faktiskt att otrohet borde påverka de lagliga följderna av en skilsmässa. Utan äktenskapsförord, delar man ju lika på allting idag. Men om det blir skilsmässa för att X har varit otrogen, då känns det väldigt orimligt att X ska ha ut hälften av Y:s förmögenhet (om det är så att det var Y:s förmögenhet från början, eller Y:s gamla släktgård, eller Y:s ärvda patriciervilla på Djursholm... fyll på). Det känns faktiskt direkt stötande.
Och samma om det är ett par sambos såklart, och den ena i normala fall skulle få ut stora värden genom sambolagen.
I sådana fall tycker jag att beloppen borde jämkas, så att den som har varit otrogen får ut mindre än vad han eller hon annars skulle ha fått. Och detta ska beslutas av en domstol, som kan ta hänsyn till helhetsbilden. Så är det i andra länder. Det är även så i andra länder, att en frånskild hustru som i normala fall skulle ha fått underhåll av sin man, inte får det om hon har varit otrogen. Och det är ju inte mer än rätt - hon kan stå sitt kast.
Att straffas för äktenskapsbrott är ju inte fel i sig, men det blir ju märkligt om någon skulle anmäla sin sambo/pojkvän/flickvän för otrohet när de inte ens är gifta. Och skulle det bara gälla gifta människor så kommer majoriteten av otrogna undan det genom att aldrig gifta sig.
Men om sex utanför äktenskap blir olagligt så hade det nog funkat utmärkt om även otrohet blev ett brott.
Känns som visa förespråkar otrohet.
Istället för ärlighet.
Sen blame shiftar,försöker göra otroheten till att det beror på andra grejer.
Aa är oftas så en otrogen tänker när som är otrogna.
Är inte mitt fel det var han som var lat osv.
Varför inte bara vara ärlig kommunicera.
Finner ingen logik,att rättfärdiga otrohet svek.
Snart börjar det väll tyckas synd om den som är otrogen.
Lite sverige standar på det.
Man ser till förövaren att det är synd om dom.
Utan att se tills brotsoffret.
Sen att det inte skulle finnas en förövare brottsoffer i ett sånt svek.
Jämför det med att en familj inte vill ha med en att göra att det borde ses som svek osv.är att inte se alvaret i nån som är otrogen.före språkar du otrohet att man inte har nån plikt eller skyldighet i ett förhållande.
Sen att jämför det med familje grejen.
Aa skulle kuna funka som jämförelse.
Ifall du total fuckat backstabbat utnytjat din din familj.
Och sen vill dom inte ha med dig att göra.
Är kanche inte så konstigt i så fall.
Jag kan inte hitta en enda i tråden som förespråkar otrohet, var hittar du det?
Jag kan inte heller hitta någon som tycker synd om den otrogne, var gör du det?
Jag är verkligen inget brottsoffer för att jag blivit bedragen. Har blivit utsatt för så väldigt mycket värre saker än otrohet, brott alltså. Du är verkligen ute och vevar.
Varför tror du att andra bedragna inte håller med dig?