Cathariiina skrev 2023-08-15 23:55:22 följande:
Jag skrev ju att det INTE skulle omfattas av brottsmålslagstiftningen. Alltså inget "straff". Jag talade om fördelningen av förmögenheten efter en skilsmässa, det är något helt annat. Det går redan idag att vända sig till en domstol för jämkning till ett skäligt belopp, om äktenskapet har varit kort, eller om det finns andra synnerliga skäl. Där skulle man kunna slänga in otroheten.
Tycker du inte själv att detta är orimligt, att en person som inte tog med sig någonting in i boet, ska kunna få ut halva den andres förmögehet efter en bevisad otrohet, och sedan leva gott på dessa pengar tillsamans med älskarinnan/älskaren? Jag tycker att det strider mot den allmänna rättsuppfattningen.
Om en part inte delar med sig av sina pengar under pågående äktenskap, så kan den andra parten gå till närmaste tingsrätt, och få sig tilldömt ett skäligt underhållsbelopp. Så det förfarandet finns redan. Bilfrågan tror jag inte att domstolen tar upp... men det kanske är värt ett försök? Men inget av detta går ändå att jämföra med den kränkning och det svek som en otrohet innebär.
Nej, jag tycker inte otrohet borde påverka de lagliga följderna av en skilsmässa. Dvs staten ska inte lägga sig i hur man har sex, inom eller utom äktenskap. Att få ut halva den andes förmögenhet i skiljsmässa tycker jag inte blir mer eller mindre fel av om otrohet är inblandat eller ej. Det som jag kan anse vara fel i det sammanhanget är om äktenskapet varat bara en kort tid, oavsett trohet eller otrohet.