Vårdnadsutredning-begränsad barnkontakt
Jag befinner mig i en väldigt svår situation. Min fd fru har falskeligen anklagat mig för sexuella övergrepp samt våld mot vår son på 3 år. Hon har även anklagat min far, bror samt två pedagoger på förskolan. Hon anser även att jag själv skulle varit utsatt för detta som barn, och att det skulle gå i arv. Inget av detta är sant, och min uppfattning är att hon tappat greppet.
Det har gått nästan ett år sedan hon riktade dessa anklagelser mot mig, och hon flyttade då till sina föräldrar med vår son. Sedan dess har hon gått med på att jag träffar pojken 1 timme i veckan i hennes sällskap, något hon bara gör för att skydda sig i händelse av en vårdnadstvist.
Sedan dess har soc och polis utrett detta, och funnit att det inte finns några belägg för hennes påståenden. I stället har hon blivit orosanmäld av en barnpsykolog. En annan psykolog anser att vår son visar tydliga tecken på psykiskt trauma, vilket mitt ex anser måste bero på mig. Men jag förstår att det handlar om vår sons sociala situation.
Vi har gått i samarbetssamtal, det har genomförts familjebehandling i syfte att hon skall sluta med detta, och vi har även haft omfattande medling i och med att jag stämt henne och yrkat på ensam vårdnad. Under allt detta har hon vägrat att gå med på någon annan form av umgänge. Trotts detta har jag en bra relation med sonen. Han blir glad när vi ses, och vill inte säga hej då när timmen är över. När han var liten så var det jag som var föräldraledig med honom från det att han föddes tills att han började förskolan, eftersom min fru var sjuk.
Nästa steg är vårdnadsutredning. För att göra en utredning så brukar man ju göra hembesök med barnet. Jag vet inte riktigt hur det skall gå till om hon inte kan släppa ifrån sig barnet. Kan de tvinga henne? Kommer det hållas emot henne om hon inte medverkar till detta?
Jag har begärt ut hennes polisanmälan, och den ger en tydlig bild av någon som är förvirrad. Tex finns det utsagor som är otroligt märkliga, och som ibland står i direkt strid med varandra. Jag har lyft detta på ett möte vi hade, och då hävdade hon att polisen hittat på dessa utsagor, vilket låter märkligt. Jag funderar på att ta med dessa till FR i samband med vårdnadsutredningen för att det skall förstå problematiken. Är det en vettig idé tro?