• Sommar2003

Förvirrad

Hej Alla. om man har tänkt på en händelse som man själv har gjort som väldigt ung och man har skuldkänslor över det idag just bara själva händelse. och man ringer till någon som jobbar med människor anonymt bara för att prata av sig, då jag skäms över att  prata med någon  fysisk om det. denna  personen jag prata med i telefon säger i still med efter att denna har lyssnat, har du tänkt på detta i 17 år du kan inte få det ogjort men prata med folk som jobbar inom psykiatri. vad innebär det?  betyder att man är psykisk sjuk när någon rekommenderar något sådant och när man säger prata med folk som jobbar inom psykiatrin menar man specifikt de som jobbar på avdelning? hur skulle ni tolka detta? Tacksam över all svar.
  • Svar på tråden Förvirrad
  • Anonym (Nej)

Naturligtvis inte. Personen menar att du behöver bearbeta detta. Det är inte normalt att älta saker i 17 år, då behöver man hjälp med att släppa det.

• Anonym (Nej)

Det som menas är inte heller någon som jobbar på en avdelning, en sådan kommer du aldrig att få tag i ändå, utan att du antingen kan kontakta din vc för vidare hjälp eller öppenpsyk eller någon privat terapeut. De som jobbar på avdelningar är främst sköterskor ändå, en och annan doktor, men de jobbar ju med sina egna patienter. Behöver man bara samtalsterapi så lär man inte komma i kontakt med sådana personer alls.

• Anonym (tänkt på)

Nej, jag tycker det är modigt o bra av dig att ta tag i saken. Det som inte bearbetas kan inte läka oavsett hur lång tid det gått.... men då måste man prata med någon som man har förtroende för. Det betyder inte 1177 misstänker dig som psykiskt sjuk men att dom rekommenderar att du samtalar vidare om händelsen, kan behöva prata om det flera gånger inte du kommer över det. 

• Anonym (tänkt på)

Bara att du blir av med skammen är en del i läkningen. Att du vågar prata om det...sen mer kanske bearbeta känslan av skuld, frågor om varför och att sen kunna känna medlidande och förlåtelse gentemot sig själv... för att sen kunna gå vidare och ta med sig det som hände som en lärdom.

Svar på tråden Förvirrad