Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?

Så missanpassat att hålla på så, att det utspelar sig i Sverige är väl inte jätteförvånande. Ni verkar försöka köra med en taktik där man kan relativisera bort problemen. Jag förstår mycket väl att man inte kan offra sonen för ett projekt som man själv inte kan ro i hamn, alltså att få de andra missanpassade att förstå. Däremot måste man ju sätta hårt mot hårt. Jag tror inte att de riktigt förstår något annat språk. Det handlar inte om respekt tyvärr, utan snarare om vem som besitter mest våldskapital, lite så. Riktigt tråkigt.

När jag var riktigt liten talade jag inte så mycket av landets majoritetsspråk, jag lekte ändå med andra som i sin tur inte talade mitt språk. Har aldrig upplevt tråkningar för det och heller aldrig tråkat andra på grund av det. Uppenbarligen kan två helt skilda språk leva fredligt sida vid sida. Det kan säkert gå att sträcka sig till att även helt skilda kulturer kan leva fredligt sida vid sida, men hur skilda och hur fredligt i vilka mängder kan jag inte svara på.

Sätt hårt mot hårt. De som växer upp i sådana miljöer måste antingen lära sig det eller så kommer de få svälja oförrätter och på sikt kan det få våldsamma konsekvenser också, ingen vill bli hunsad och nergjord hur mycket som helst.

flygrl skrev 2023-08-08 22:27:52 följande:

Jag håller helt med dig. Det jag menade med att det handlar om respekt är en annan respekt än det man i Sverige menar med respekt. Det handlar om kunna dominera den andre först verbalt och om det inte funkar med så mycket våld som krävs. Respekt är att få andra att backa. Att skrämma andra till underkastelse.

Att ge med sig, backa, vända andra kinden till tolkas som svaghet och ger ingen respekt. Den svenska polisens taktik (?) där man för dialog och ofta backar inger tyvärr ingen respekt här ute.

I vissa lägen är våld och auktoritet det enda som funkar. Att visa vem som bestämmer helt enkelt. Sätta hårt mot hårt. ⚔️

Ja det är lite det jag menade med tyvärr, att man accepterar någon som man också kan vara rädd för på grund av att den personen har ett våldskapital. Sverige används väl ganska ofta som misslyckat exempel när det kommer till integration, polisingripande och så. Precis, det där måste ju sätta sig hos folk på bred front, att visa vilka som bestämmer. Jag känner lite grand för att peka med hela handen och säga "titta vilken situation ni har försatt er i, nu får ni ta konsekvenserna" men vad hjälper det?

Däremot växer det ju upp en hel massa barn som får bära den här lasten. Etiken i det går ju att debattera.
    Anonym (Liv) skrev 2023-08-08 22:46:00 följande:

Man kan undra hur det blir i framtiden med alla utanförskapsområden, vågar knappt tänka på det. 

Samt vilka som får ordna upp det.

Ja har aldrig bott i Sverige, men jag känner ändå för Sverige, det är det grannland jag känner mest gemensamt med.

Släpp den där rädslan att bli kallad rasist, det är kontraproduktivt. Det är först om man börjar är för rasseparatism och har ett osunt intresse för skallformer och näsrötter och sådant som man är rasist. 

flygrl skrev 2023-08-08 22:59:22 följande:
    Ja, ska vi alla kunna leva tillsammans måste det till ett annat synsätt. Det här funkar ju fan inte. 😔
    Fortsätter det som nu kommer det ju bli än mer segregation då olika grupper kommer söka sig än mer till de sina än till varandra. Jag har ingen patentlösning tyvärr, men jag hoppas att ni ordnar upp det.
    flygrl skrev 2023-08-08 23:23:45 följande:
    Verkligen, så är det ju. Fiiina priviligierade svenskar som ääälskar mångkulturen vill ju oftast inte själva bo i mångkulturen utan håller sig i sina kvarter. Med tiden blir det troligen gated communities på riktigt medans förorten också blir alltmer segregerad. Och det sker segregering i förorten med, olika grupper mot varandra. Something wicked our way comes. 
    Hoppas vi kan bryta den utvecklingen. 😮
    Säkert är det så, så länge den finns på betryggande avstånd är det lätt att försköna den. Jag kan erkänna att jag helst bor med de mina, som i och för sig är en rätt stor grupp. Några utlänningar i bostadsområdena gör mig ingenting, men i en segregerad förort vill jag inte bo. Fast jag är varken fin eller kulturell.
    flygrl skrev 2023-08-09 21:16:43 följande:
    Det som stör mig är just dom som förskönar förorten och mångkulturen men samtidigt inte vill bo i den när det kommer till kritan. Och det märks dom människorna oftast är helt okunniga och aningslösa om verkligheten i Biskopsgården, Rosengård eller Norra Botkyrka.

Att svenskar inte vill bo i förorten förstår jag och själv tänker jag inte heller stanna här så mycket längre. Mina syskon har redan dragit och vi hoppas få med oss föräldrarna med. Det är också det att som svarta möter vi mindre rasism bland svenskar generellt än här i förorten. 
    Så länge de är på betryggande avstånd är det lätt att försköna, då kan man plocka ut utvalda delar och slänga resten som är obehagligt. De som gör så borde bo där ett år. Rasism ska du inte behöva utstå. Jag hoppas att du finner ditt paradis på jorden, ett hem att lita på, bra platser finns och du ska hitta dit. Jag kom hem för en liten stund sedan, har varit på en fin ö. Kanske är den åt dig, vem vet. Skymning över ö där ingen längre bor. Enbuskagens skuggor står långa, förbehållslösa. Över vilda vattenvidder talar ensamhet. I denna ensamhet finns gemenskap. Där är fjärils vingslag i ljum bris över aftonäng. Där är strandglim och kärleksört som växer mot firmamentet i ovan. Kärlekens späda embryo i naturens famn lockar till smaklig förförelse. En påminnelse om livets flöde, en hyllning till existensen självt. En stjärna tänds, så ännu en och en av dem faller. Det doftar sensommar ute och stjärnfallens tid är kommen. Ser natt blir till dag och låter gryningens vindar föra mig hem.
    flygrl skrev 2023-08-09 21:21:57 följande:
    Förresten tycker jag du är fin på ett bra sätt och bl.a. bidrar med helt fantastisk poesi i forumet. 😉
    Tack så väldigt! Från runsten och kilskrift till denna moderna versionen av de förra, hit dit vi ristar våra budskap. Mina budskap är måhända en dåres önskan att sprida någon sorts inspiration med hjälp av kolportageinlägg, att sammanställa upplevelser och att berätta något. Jag läser med behållning vad du författar i ämnen som intresserar mig, absolut inte min mening att på något vis förfölja dig i diverse trådar. Vissa ämnen är helt enkelt mer intressanta än andra, och du har något att berätta.
    flygrl skrev 2023-08-11 00:18:35 följande:
    Tack, jag hoppas också hitta hem, "ett hem att lita på"... 🏰

Vi hamnar väl OT men asså wow vilken magi du förmedlar i dina otroliga texter. Blir trollbunden av det du skriver och dom fantastiska bilder det frammanar i mitt inre. Visst är det inspirerande och dessutom har jag lärt mig va firmament och kolportage är. 

Det känns bra och meningsfullt om det jag skriver kring livet i förorten kan intressera nån. För det är ärligt menat och sånt det talas för lite om imho. Och jag uppskattar som sagt din närvaro och väldigt speciella inpass i trådarna. 😉
    Ja ett hem ska ju vara tryggt och pålitligt. Tack så väldigt mycket! Det är intressant hur folk bor och lever och hur de upplever det, vad de har för förutsättningar och vad de strävar efter. Kommer ju själv från en liten ö och hamnade i stan och kanske kommer jag en gång att återvända på heltid, vem vet. Så det är ett intressant ämne som berör. Jag tror inte heller att vi har likadana förorter här som ni i Sverige, inga som polisen undviker eller så. Problemområden finns så klart, men inte på samma sätt tror jag.
    flygrl skrev 2023-08-11 23:51:49 följande:
    Att trivas och kunna känna sig trygg där man bor är viktigt, både bostaden och området, visst. Härligt att du fick växa upp sådär och kanske rent av tänker återvända. Så borde alla få ha det. 👍🏿
    Och nej, va jag förstått finns inte såna no-go-areas i ditt land...
    Nej det verkar vara andra förutsättningar i Sverige, här är ju stora invandrargrupper ryssar och ester. De brukar smälta in på ett annat vis. Finns ju irakier, sudaneser och somalier och så där med så klart. 
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-12 11:23:41 följande:
    Har aldrig träffat någon som är invandrare själv och svart men har så mycket rasistiska åsikter om just invandrare. Du spottar och spyr dina minst sagt rasistiska åsikter mot alla andra invandrare men vill inte själv bli sedd som en när en annan rasist kallar alla invandrare för "kreatur". Antigen är du inte invandrare och svart själv eller så är du ett mycket speciellt fall.
    Allt som inte passar in i ens eget synsätt och mallar för hur det ska vara innebär inte att det är osant. Det kan däremot innebära att man behöver ompröva och uppgradera sig själv till en mer komplex nivå. Jag har inte sett något rasistiskt från den skribenten överhuvudtaget. 

Lösningen på förortsproblemen är ju att sätta upp lappar på arabiska, somaliska och kanske japanska, för säkerhets skull, att kriminalitet är förbjudet. Då kommer alla att inse det och samlas på torg för att demonstrera mot kriminalitet. Brottsligheten kommer att försvinna och alla kommer att vara glada. Den här patenslösningen delar jag med mig gratis av, vet vem ni ska hylla sedan! Hjälper inte det kan ni helt enkelt forsla bort förorterna till typ, nu fick jag kolla kartan, Tandsjöborg, Jörn, Harads och Kainulasjärvi. Det är inspirerande orter, 2001 lades Tandsjöborgs skola ned. I Jörn finns ett järnvägshotell. I Harads finns ett hembygdsmuseum med massa föremål från Edeforsbygden. Här kan ni läsa mer om Kainulasjärvi SK, där kanske invandrarbarnen kan spela fotboll:  www.kainulasjarvi.com/fotboll
    Lite intressant historia, fast fotboll är ju tråkigt.
    flygrl skrev 2023-08-12 22:49:32 följande:
    I c. Ryssland och Estland är ju grannländer med liknande kultur och då också lättare integrera människor därifrån förstås. Finns en del ester i Sverige vet jag och även en del ryssar. Och väldigt många med finländskt ursprung förstås. 😉
    Så är det, det går väl oftast lättare då, även om jag kan tänka mig att flyktingar som kommer från prekära situationer gärna också finner sig till rätta i nyvunnen trygghet. Visst gör det, precis som att det finns finlandssvenskar här, som jag till exempel. Kulturer och språk möts och blöts och stöts, och så där.
    flygrl skrev 2023-08-13 23:51:42 följande:
    Tack för ditt stöd! 👍

Jag hade faktiskt redan skrivit ett svar på det där om utlokalisering av förorterna osv. men insåg sen det blev lite för tramsigt kanske så jag anmälde mitt eget inlägg och det togs bort. Men jag stöder helt dina förslag och du har min röst. fultextad användarhandbok 2026! 😁
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-13 14:30:54 följande:
    Så är det, det går väl oftast lättare då, även om jag kan tänka mig att flyktingar som kommer från prekära situationer gärna också finner sig till rätta i nyvunnen trygghet. Visst gör det, precis som att det finns finlandssvenskar här, som jag till exempel. Kulturer och språk möts och blöts och stöts, och så där.
    Så är det nog, det du skriver om integrationen av flyktingar från grannländerna.
    Att det finns en finsktalande minoritet i Sverige sen gammalt liksom finlandssvenskar i Finland hänger väl ihop med att länderna dels är grannländer dels länge faktiskt ingått i samma rike. Sen kom det många krigsbarn från Finland under andra världskriget och arbetskraftsinvandrare lite längre fram. Jag har läst på. 😉

Jag hade gjort mitt bästa! Infört lite skärgård i förorten, forslat bort lite förort till Tandsjöborg, försökt erbjuda några vägar ut. 

Det har du läst på bra! Även jag har lite släkt i Sverige.
    flygrl skrev 2023-08-18 21:57:31 följande:
    Jag gillar dina vallöften! 👍
    Det förvånar mig inte alls du också har släkt i Sverige.🇫🇮🇸🇪😊
    Dina inlägg är trevligt författade, ofta positiva, analyserande, smarta. Det som jag hade önskat är samarbete istället för att försöka bekämpa varandra, jag åsyftar då politiska makthavare. De är snabba på att påpeka varandras brister. Mycket kraft går åt till det istället för att samarbeta, åtminstone kan det verka så. Ett land ska bygga på ömsesidig förståelse och gemenskap. Sträcker man ut handen i förtvivlan ska någon finnas där att ta den i fast grepp. Faller man ska någon finnas där att hjälpa en på fötter igen. Det uppnår man inte genom splittring. Tolerans är bra till en viss gräns. Tolererar man det som sker med parallella samhällen med egna våldsregler tolererar man också dess konsekvenser.

De som inte vill leva så borde erbjudas vägar ut, för att bli en del av gemenskapen. Fast vad vet jag, det är säkert lätt att sabla ner ovanstående rader.
    Tom Araya skrev 2023-08-19 23:24:21 följande:
    Din lösning är att alla normala som kan bete sig ska backa från alla platser där det finns människor som inte kan bete sig och behandlar folk illa...
    Inser du konsekvenserna av det?
    Precis, helt vansinnigt, som att bjuda hem folk som raserar ens hem, men inte vilja göra något åt det för att det innebär kritik som kan tolkas negativt. 
    Tom Araya skrev 2023-08-20 00:26:24 följande:

Som vanligt kloka inlägg från "flygrl" och "fultextad användarhandbok".

Tack så mycket, det samma!
    Lånehajen skrev 2023-08-19 22:24:55 följande:
    Jag skulle säga att ovanstående är vad samhället behöver mycket mer av överlag. Allting är så svartvitt och polariserat idag, istället för att försöka förstå varandra så strävar alla efter att hitta fel hos den andra sidan och vända dem mot dem. Det är sällsynt att kunna ha en nyanserad diskussion och tyvärr alldeles för vanligt att folk tar den enkla populistiska vägen där man håller med alla andra. För det är det "rätta" och skönt att få några dunkar i ryggen antar jag istället för att riskera att behöva ta en diskussion eller helt enkelt komma fram till att man är av olika åsikter.
    Tyvärr ja, det borde vara resultat och konsekvenser som skulle vara av vikt, istället för att försvara en given politisk ideologi eller åskådning.
    flygrl skrev 2023-08-20 21:42:04 följande:

Tack tack, dina ord värmer som sagt. ❤️
    Fast jag kan nog va ganska svartsynt också. Märkt av det det jag vart och är med om antar jag.

Det är inte bra att vara med om sådant som bryter tillit, där andra aktivt och medvetet gör illa. Det gör ont. Så jag hoppas att du finner tröstens låga och själens läkning.
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-08-21 08:55:24 följande:

Det är så mycket som är skumt med den här tråden som tyder på att tanken är att sprida hat mot invandrare och splittra det svenska samhället. Det räcker bara med att läsa rubriken för att förstå det. 

Kollade mejlen bara så du vet. Sedan har ni ju det där konstiga ordet fika, som ni använder i att dricka kaffe eller dylikt. Uttalat med långt slutet i, inte helt sällan åtminstone. Du kanske inte visste det, men förr om åren i Sverige så betydde det fiska, men inte som i gå och fiska, utan att ni åt fisk till kaffet. Är inte det en konstig tradition? Hur ser man att det är en Sverigesvensk som kliver av båten? Jo hon eller han har en burk fisk i fickan eller beställer fisk, som de dessutom doppar i kaffet.

Något jag ofta funderat på är hur ni har det med schweiziska invandrare, de sägs ha kommit med ett tåg som åkte fel och hamnade i Stockholm. Där började de konstruera kanaler, inte tv-kanaler eller radiokanaler alltså, utan vattenkanaler. En del tror att det var holländare som gjorde det, men det var för att de trodde att schweizertyskan var nederländska. Schweiz nationalsport är Alpenfussball och enhjuling, där är det vanligt förekommande att cykla enhjuling med släpvagn. Danmarks nationalsport är bergsklättring. 
Svar på tråden Invandrarbarnen är elaka och hotfulla mot min son för att han är svensk. Hur ska vi agera? Sluta gå dit?