Jag hade inte börjat försöka med barn förens jag kände att jag verkligen ville ha ett. Det finns ju en möjlighet att ni blir gravida nu, dvs att ni inte är ett par som det kommer ta tid för eller som kommer få en massa missfall. Man får helt enkelt vara inställd på att från första försöket finns det sannolikhet att det resulterar inte barn.
För mig och min sambo tog det sig exempelvis direkt. Jag åt p-piller i 10 år, tog sista tabletten en fredag, måndagen efter hade vi ett enda oskyddat samlag som ledde till en graviditet.
Om en större lägenhet är en viktig del för er tycker jag ni ska fokusera på det först och köra oskyddat sen. Det kan bli svårt att få till under tiden ni är föräldralediga, och möjligheterna för att låna sjunker för varje barn man får (innan någon hoppar på mig och säger att någon visst fått låna trots barn och FL - ja, absolut. Men då jag jobbat som bolånerådgivare kan jag av erfarenhet säga att det är en faktor banken tittar på när man ska bevilja ett bolån). När ni väl fått ett barn kanske ni känner att ni inom kort vill ha ett till, och då dröjer det ännu längre innan en större lägenhet är aktuellt.
Jag hade personligen en hel radda med saker som skulle vara uppfyllda innan jag var redo för att försöka med barn. Att bo i hus var ett av dem, inte för att vår mindre lägenhet var olämplig för barn utan helt enkelt för att jag bedömde att utrymme var något som skulle vara skönt när man fick barn - och OJ så glad jag är över det idag. Vi har ett extrarum han kunnat sova i om nätterna varit stökiga, eller efter att ha jobbat natt. Sonen har ett eget rum för alla sina leksaker. Vi har ett rymligt kök där sonen kunnat husera i både gåstol och hoppgunga medan vi lagat mat. Ja, fördelarna är många. Nu vet jag inte hur litet ni bor idag, men större boyta är guld och gör att man inte behöver ?gå på? varandra. Det blir en investering för ens hela livskvalitet.
Om jag varit ni hade jag kört med skydd tills jag skaffat ett större boende, men ni ska såklart vara medvetna om att det finns sannolikhet för att det blir en bebis redan nu pga det oskyddade samlaget.
Jag hoppas att ni reder ut alla tankar kring detta! Det är spännande att försöka skaffa barn, men hur pirrig man än är inför själva försöken tenderar man att bli lika chockad och nojig när man väl plussar. ❤️