Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Köpa en till hund?

Den största fördelen med en andra hund är att de har varandra! De får trygghet och konstant sällskap (om de gillar varandra alltså) och de har mer kul i vardagen.

Jag antar att du är rätt så skarp på att träna, men för mig som helt klart ligger på amatörnivå så var det lite av en omställning att behöva ta hänsyn till två. Den äldre hunden är till stor hjälp som mentor och förebild, men samtidigt så kan den vara en distraktion. Och det fick mig att inse att jag inte ägnat tillräckligt med tid till passivitetsträning (tråkigt!!) och fick lägga massor av tid på att lära dem vänta på sin tur under träningen.

Nu bondade min andra valp med mig extremt hårt och nära nästan omedelbart, men vi hade blivit varnade att det kan vara lite svårare att få till bandet om valpen knyter an till den äldre hunden först och att man kan behöva jobba lite mer aktivt på anknytningen.

Hur söta valpar än är så är de jobbiga och det kan även hundar tycka. Se till att ge dem en chans att gå undan och håll koll på leksaker och matsituationer.

Kostnaden är i princip dubbel. Visst kan de dela en hel del grejer men de stora utgiftsposterna är för oss försäkringar, veterinärkostnader och mat och de kommer inte med mängdrabatt. 

Lycka till med hund nummer två!!

Svar på tråden Köpa en till hund?