• Anonym (Gurra)

Jag klarar inte av att ta steget till skiljsmässa

Min historia började för 15 år sedan när jag mötte kvinnan i mitt liv. Hon är allt som fattas mig och tillsammans är vi mer än var för sig.  Hon är bra mycket yngre än mig men i mångt och mycket mognare, har en gammal själ.

Vi fungerar på alla plan och har ett fantastiskt sexliv. Våra bakgrunder påminner mycket om varandras så vi förstår varandras tillkortakommanden. Problemet är att jag är gift med en annan. 
    Vi gifte oss unga och trodde att det vi kände då var kärlek. Vi bildade snabbt familj och vi har idag 3 barn. Idag är de nästan utflugna.
    Jag har alltid känt mig utanför i min familj och tycker nog inte att jag varit någon bra förälder. På något sätt har jag varit känslomässigt avstängd i familjen och låtit min fru hålla taktpinnen. Nåväl 

När jag träffade den andra kvinnan var mitt självförtroende i botten och så här i efterhand förstår jag inte hur jag vågade närma mig henne. Hur som helst så inledde vi så småningom ett slags förhållande där vi sågs sporadiskt, Jag tänkte att en framtid med henne bara skulle vara negativt för henne, åldersskillnaden, att inte kunna ge henne barn, omgivningens tyckande, mina barns reaktioner, Ja, allt såg jag som nattsvart. Intalade mig också att hon säkert skulle lämna mig efter några år.
    Sedan några år har jag insett att det är hon och ingen annan jag vill leva med.
    Hon är också helt övertygad om att det är vi två som hör ihop och jag försöker  hitta orden för att förklara för min fru att jag måste skilja mig från henne men jag klarar inte av det.  Vet inte hur jag ska kunna förklara hur jag kunnat leva så här i 15 år.  Jag fegar ur varje gång och jag skäms. Kan någon ge mig tips? 

• Svar på tråden Jag klarar inte av att ta steget till skiljsmässa
  • Anonym (....)

Bara gör det, det förtjänar ni alla!!!

• Anonym (Gurra)
    Anonym (Tipset) skrev 2023-08-04 21:49:18 följande:

Det är barnen du vill ha en bra relation till, men det verkar inte som om du har det? När du berättar att du träffat någon annan för din fru kommer det troligtvis att bli en lättnad för er båda, då ni inte har det bra. Så fokusera på det praktiska och vart du vill bo. Tillsammans med din nya eller fortsätta vara särbos. Det senare är troligen bäst de första åren. Var lika avstängd och distanserad som du varit de senaste 15 åren så kommer din fru troligen att acceptera saker fortare, särskilt om du som sagt fokuserar på att lösa det praktiska så att ni kan vara på samma ställe i framtiden. Du gör din fru en tjänst genom att släppa henne fri. 

Anonym (....) skrev 2023-08-04 22:16:03 följande:

Bara gör det, det förtjänar ni alla!!!

Stort Tack! för "peppen" och tips 

Jag har ordnat med ny anställning och boende långt  bort från staden där vi bor, börjar om några veckor. Tror inte att vi (jag och den andra kvinnan) kommer att bo tillsammans, åtminstone till att börja med blir vi särbos.

Jag har stor ångest över att berätta för min fru. Det känns som om jag kastar 15 år i ansiktet på henne. Jag respekterar henne och vill inte se henne lessen, arg och besviken, men det måste ju ske. Det får falla på hennes lott att berätta för barnen eftersom  hon har bäst kontakt med dem. Jag inbillar mig att mitt största svek är att det tagit mig så lång tid att ta mig hit. Om det är feghet från min sida eller helt enkelt rädslan för insikten att jag misslyckats som gjort att det tagit 15 år

• Anonym (Ylva)

Su har redan ordnat boende utan att berätta för din fru att du vill skiljas? Känns rätt taskigt, men visst du har redan gått bakom ryggen på henne i många år.

Man behöver inte en jätte anledning, som att man träffat någon annan för att lämna. Det räcker bra med att säga att du funderat på det länge och att du inte älskar henne på rätt sätt längre och inte mår bra av att leva tillsammans då Och att du vill flytta och sen praktiska funderingar på hur ni ska höra med boende, gemensama ägodelar och vårdnad om hemmaboende barn.
    Blanda inte in din kärlek till den "nya" kvinnan i ditt uppbrott, det kommer bara såra onödigt, sänka självkänsla och riskera att ni skilja som ovänner.

• Anonym (Gurra)
    Anonym (Tipset) skrev 2023-08-04 23:27:31 följande:

Faller på hennes lott att prata med barnen? Jag tror inte att du kommer att ha en så god relation med barnen eller henne eftersom du flyttar långt bort utan förvarning. Även om du inte känt dig viktig för dem så kommer detta att vara ett stort svek för dem. Men du är inte den enda man som valt detta. Tyvärr. Jag hoppas att du tänker om. 

Naturligtvis kommer jag att tala med dem också men det måste vara hon  som tar första snacket. Det vill hon säkert också, hon är den typen som tar på sig jobbiga snack tillskillnad från mig. 

Äldsta sonen bor inte så långt från orten dit jag kommer att flytta. Är mest orolig för yngsta flickan som är 16 år. Hon är väl den av barnen som jag har bäst kontakt med. Hon är nog ganska lik mig, konflikträdd och ömhudad. Men på något sätt måste det fungera. Jag ska i alla fall göra allt för att vi ska landa på fötterna.
  • Anonym (Gurra)
    Anonym (Ylva) skrev 2023-08-04 23:30:02 följande:

Su har redan ordnat boende utan att berätta för din fru att du vill skiljas? Känns rätt taskigt, men visst du har redan gått bakom ryggen på henne i många år.

Man behöver inte en jätte anledning, som att man träffat någon annan för att lämna. Det räcker bra med att säga att du funderat på det länge och att du inte älskar henne på rätt sätt längre och inte mår bra av att leva tillsammans då Och att du vill flytta och sen praktiska funderingar på hur ni ska höra med boende, gemensama ägodelar och vårdnad om hemmaboende barn.
    Blanda inte in din kärlek till den "nya" kvinnan i ditt uppbrott, det kommer bara såra onödigt, sänka självkänsla och riskera att ni skilja som ovänner.

Ja, alla är vi olika och har varierande förutsättningar. Jag kommer att lämna allt till min fru. Huset och allt däri.  Hon och lillflickan kommer inte att påverkas nämnvärt ekonomiskt. De andra två är på god väg att starta sina egna liv.  

Som jag redan skrivit så kommer jag och den andra kvinnan att vara särbos. Hon kommer inte att flytta ner förrän hon hittat ett arbete och även när hon gjort det tror jag att hon föredrar eget boende men vi får se tiden an.
  • Anonym (Gurra)
    Anonym (Tipset) skrev 2023-08-04 23:27:31 följande:

Faller på hennes lott att prata med barnen? Jag tror inte att du kommer att ha en så god relation med barnen eller henne eftersom du flyttar långt bort utan förvarning. Även om du inte känt dig viktig för dem så kommer detta att vara ett stort svek för dem. Men du är inte den enda man som valt detta. Tyvärr. Jag hoppas att du tänker om. 

Som jag skrivit så sköter min fru det där  med jobbiga samtal så hon lär nog automatiskt att ta det första men naturligtvis kommer jag också att tala med dem. Eftersom det bara är lillflickan som bor hemma och de andra två 40 och 60 mil bort så blir det inget samlat samtal.  Jag har svikit mina barn hela deras liv så de blir nog inte så förvånade
  • NinniQX

Det är bara att göra det. Finns inget snällt sätt att göra det på. 
    Vet din fru om att du har fått en ny anställning långt bort? 

• Anonym (Gurra)
    NinniQX skrev 2023-08-05 01:49:38 följande:

Det är bara att göra det. Finns inget snällt sätt att göra det på. 
    Vet din fru om att du har fått en ny anställning långt bort? 

Hon vet att jag funderat på att söka andra tjänster men inte mer.
  • Anonym (...)

Men du behöver väl inte tala om att det gått 15 år, att du levt med henne så länge trots att du egentligen inte velat? Det är riktigt grymt om du säger det. Tala bara om att du känt ett längre tag att något inte varit bra, men att du inte fattat förrän nyligen att det är separation som är lösningen (för dig). Vem vet, kanske håller hon med dig? Att det här nya jobbet på annan ort känns som en bra grej att testa osv. 

Du låter inte som världens jättekap ärligt talat, så kanske tycker din fru det är ok att ni separerar? 
    Du ska heller inte prata med barnen för mycket om vuxensaker, tala inte om att du haft/har en älskarinna etc. Tala om att du flyttar, och att du och mamma inte ska vara tillsammans längre, det är allt som barnen behöver veta. 

• Anonym (!!!)

Vad är du rädd för? Du har pissat på din fru i 15 år och varit kass pappa! Befria henne!

Svar på tråden Jag klarar inte av att ta steget till skiljsmässa