Anonym (Linköping) skrev 2023-08-12 15:09:57 följande:
Absolut, men allt detta är ju inte heller den kommunala skolans förtjänst! (Att eleverna håller på med engelskan på sin fritid på olika sätt.)
Egentligen är det viktigare med B-språket idag - d.v.s vanligen tyska, franska eller spanska - eftersom man inte får i sig det så mycket naturligt. Min son stod faktiskt i kö till Tyska skolan, men sedan flyttade vi från Stockholm, och något motsvarande fanns inte där vi bodde sedan.
Även på Tyska skolan importerar de lärare från de tysktalande länderna, och jag råkar veta att de även väljer dem mycket noga - för att tanken är att de även ska vara ambassadörer för Tyskland utomlands. Så de ska inte bara vara skickliga lärare, de ska även vara trevliga, öppna och engagerade som personer. En SÅ stor tillgång för de barn som får gå där... jämfört med de vanliga tråkiga, trötta lärarna i de kommunala skolorna.
Men det är inte heller de kommunala skolornas fel att de lär sig engelska på annat sätt. Det är för övrigt så med de flesta ämnena, har du tänkt på det?
Det är sant, det är annorlunda med B-språket. Där får de inte så mycket gratis. För 15 - 20 år sedan var det mycket tysk musik som var populär hos ungdomarna (Tokio Hotel, Tote Hosen, Ramstein), det var en fördel. Men numera är det inte så bra band. Eller så känner jag inte till dem. Ja, det är svårt med B-språken numera. T.ex. för att vi får elever i gruppen som har kämpigt med svenska och engelska. De bör inte läsa B-språk, det blir ju för mycket. Nu tänker jag på såna som inte har varit i Sverige längre än två, tre år. Och tyvärr så har man också splittrade, oseriösa elever med. Det var inte riktigt så för 20 år sedan.
Tyska skolan har jag aldrig velat skicka mina barn till, trots att tyska är mitt modersmål och barnen har varit två-språkiga. Jag ville att mina barn går i skolan med barn som alla bor i samma område, de blir lätt isolerade om de går på en skola i stan. Dessutom har den skolan en auktoritär, otrevlig pedagogik.