Inlägg från: Anonym (inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte)

Ni som har barn på internationella engelska skolan

Mitt barn har inte gått på Engelska skolan, men går nu på gymnasiet och har klasskompisar som gått på Engelska. Och de verkar ha fått en hel del glädjebetyg, för de som fått höga betyg från högstadiet verkar inte alls klara kraven nu i gymnasiet. 

Har även vänner som är gymnasielärare som beskriver detsamma, iofs inte bara Engelska skolan utan även andra friskolor, att eleverna kommer med höga betyg men dåliga grundkunskaper. Att de under högstadiet haft många obehöriga lärare, tid utan lärare alls (istället för att ta in vikarier) och att betygen inte stämmer med kunskaperna. 

• Anonym (inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-11 13:35:45 följande:
    Det är samma vad jag hört om IES. Mina barn som gick på Kunskap lärde sig dock jättemycket och var väl förberedda till kommunalt gymnasium. På Kunskap lär man sig också att planera sitt arbete, det hade de stor nytta av även i högre studier.
    Det finns säkert bättre och sämre skolor även inom samma koncern. Men detta är vad jag hört i alla fall i min begränsade lilla klick av erfarenhet. 
  • Anonym (inte)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 14:01:17 följande:
    Det där var en väldigt okvalificerad och dum kommentar. Man läser minst 4, 5 år på högskolan för att bli lärare. Och det är bara under de senaste åren som kraven har varit låga, eftersom de har svårt att hitta folk som vill bli lärare. När jag läste till lärare var kravet ett genomsnitt av 4,7 av 5. Nästan lika hög som för läkarstuderande. Och det är nog fortfarande inget fel på utbildningen och det är löjligt och dumt att påstå att vem som helst utan utbildning kan göra jobbet! Även om det ibland kan vara med unga människor, det finns ju de som har bra kontakt med ungdomarna då. Som elevassistent kan man gärna ha några yngre utan speciell utbildning. 
    Fast det är extremt lätt att komma in på lärarutbildningarna med låga intagningspoäng. Och det är inte bara de senaste åren utan det har ju pågått rätt länge. Sen har lärarutbildningen ganska låg nivå jämfört med andra akademiska utbildningar med motsvarande poäng.

Dessutom är det rätt många som går lärarutbildningen utan att ens vilja bli lärare, särskilt de som blir ämneslärare. De är bara intresserade av eller bra på matte, historia eller nåt och tänker att då kan de ju bli lärare i alla fall... så får de jobba inom sitt specialintresse, men är usla pedagoger. 
  • Anonym (inte)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 14:03:51 följande:
    Och vad skulle det vara för länder? Kina? Afghanistan? Eller? I alla civiliserade länder har lärarna en utbildning. 
    Utbildning ja, men legitimation är det inte så många andra länder som har. Den verkar mest vara ett sätt att försöka höja statusen på läraryrket, men frågan är om det inneburit nån skillnad i yrket egentligen. 
Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan