Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Ni som har barn på internationella engelska skolan

Jag har kollegor som har barn på IES och de är missnöjda, skolan har blivit mycket sämre säger de. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hanna) skrev 2023-08-04 20:36:51 följande:
    Det är min bild också, det var bra.
    Sen fick makarna Bergström storhetsvansinne, och verkar tro att skolorna har samma "air" och standard idag vilket de inte alls har. Och de kan inte se det? 
    Vi har en hyfsat nystartad IES i kommunen och aldrig att jag sätter mitt barn där. Dels pga jag är emot marknadsskolan som princip men också för att det ganska snart blev stök som man inte kunnat rå på.

Till dig TS, är ni inte nöjda, byt. Det är inte jättekul att tvingas flytta på sina barn, man vill tro att det ändå ska bli bra och man vill att det ska finnas kontinuitet. Men gör det inte det så måste man agera på något sätt för att trygga sitt barn. Om ni inte kan få gehör för de problem ni upplever men samtidigt ska inte barnet mista månader av sin skolgång " i väntan på" att de reder ut saker.
    Politiken vill ju också hävda att föräldrar kommer att byta bort skolor av dålig kvalitet så det är precis så man vill att det ska gå till. 
    Barbara Bergström har sålt huvuddelen av IES till ett amerikanskt bolag för 918 miljoner SEK. 2012 gjorde hon det. Sedan 2020 är huvudägaren Paradigm Capital med huvudkontor i Tyskland. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hanna) skrev 2023-08-06 20:17:03 följande:
    Det vet jag. Men de beter sig som om de fortfarande äger stället och är ute och försvarar skolorna och marknadskolan med näbbar och klor. När jag vill hävda att de faktiskt inte har koll på läget idag.

Men det är väl därför de nya ägarna snålar, de har ju betalt jättemycket för skolorna och nu skall de tjäna pengar på sin investering. 

Mina barn gick på Kunskapsskolan, den skolan är fortfarande ägd av grundaren och hans familj och de snålar inte på skolorna, gör inte mycket vinst heller.  

Konceptet med personligt anpassad skola har de nu exporterat och det finns skolor i Indien, Nederländerna och Storbrittannien. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (inte) skrev 2023-08-11 12:51:59 följande:

Mitt barn har inte gått på Engelska skolan, men går nu på gymnasiet och har klasskompisar som gått på Engelska. Och de verkar ha fått en hel del glädjebetyg, för de som fått höga betyg från högstadiet verkar inte alls klara kraven nu i gymnasiet. 

Har även vänner som är gymnasielärare som beskriver detsamma, iofs inte bara Engelska skolan utan även andra friskolor, att eleverna kommer med höga betyg men dåliga grundkunskaper. Att de under högstadiet haft många obehöriga lärare, tid utan lärare alls (istället för att ta in vikarier) och att betygen inte stämmer med kunskaperna. 

Det är samma vad jag hört om IES. Mina barn som gick på Kunskap lärde sig dock jättemycket och var väl förberedda till kommunalt gymnasium. På Kunskap lär man sig också att planera sitt arbete, det hade de stor nytta av även i högre studier.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (inte) skrev 2023-08-11 12:51:59 följande:

Mitt barn har inte gått på Engelska skolan, men går nu på gymnasiet och har klasskompisar som gått på Engelska. Och de verkar ha fått en hel del glädjebetyg, för de som fått höga betyg från högstadiet verkar inte alls klara kraven nu i gymnasiet. 

Har även vänner som är gymnasielärare som beskriver detsamma, iofs inte bara Engelska skolan utan även andra friskolor, att eleverna kommer med höga betyg men dåliga grundkunskaper. Att de under högstadiet haft många obehöriga lärare, tid utan lärare alls (istället för att ta in vikarier) och att betygen inte stämmer med kunskaperna. 

Det är samma vad jag hört om IES. Mina barn som gick på Kunskap lärde sig dock jättemycket och var väl förberedda till kommunalt gymnasium. På Kunskap lär man sig också att planera sitt arbete, det hade de stor nytta av även i högre studier.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hanna) skrev 2023-08-11 16:18:39 följande:

Som tillägg till alla kommentarer om lärarutbildningen, lyssna gärna på senaste veckans input i den diskussionen ifrån Anna-Karin Wyndhamn.
    Dels podden Under all kritik från den 4 augusti. 
    Klockren analys.
    Och sen var hon med i Sveriges radio häromdagen också, tror det var igår.
    Om det är så att man har för avsikt att kräva högre betyg i svenska samt i det ämne man tänker sig att bli ämneslärare i (logiskt!) så vore det ett lyft.

Men det gör ju kanske att ännu färre söker lärarprogrammet ? Hur får man fler att vilja bli lärare, är väl den stora frågan? För mig är det självklart, för jag har pratat med många unga begåvade tjejer och killar som varit sugna på att bli ämneslärare men valt bort det. Den största anledningen till att välja bort yrket är oro för stök, dålig disciplin och till och med våld på skolorna. 

Lärare idag får ju knappt höja rösten och absolut inte ens ta tag i armen på en elev utan att riskera åtal och uppsägning. Vem skulle vilja jobba under dessa villkor , med tanke på vilket våldskapital som sitter ute i skolorna idag? Jag beundrar alla de som jobbar i skolorna. 

Jag tycker man bör införa ordningsbetyg igen. Alla tuffa skolor skulle också behöva  ha både väktare och socionomer på plats, så att våra lärare fick ägna sig åt undervisning. 
  • TvillingmammaVästgöte

Idag lör sig barnen engelska redan i förskoleåldern med hjälp av spel och appar och liknande. Snart tror jag faktiskt att många barn kommer vara bättre på engelska än svenska.

Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan