Anonym (Förälder) skrev 2023-08-06 11:45:53 följande:
Konstigt att de är så olika? Beror det på at skolan är uppbyggd på att ha ett visst typ av elevunderlag och därför inte alls klarar av sitt uppdrag där elevunderlaget är ett annat?
Tror att det kan bero på hur länge skolorna har varit igång och hur inarbetade dom är, vilka lärare osv som jobbar på skolorna.
Det har startas flera nya EIS skolor i Stockholmsområdet de senaste åren och dom kommer inte upp i samma standard som dom som funnits länge.
Men även dom som har funnits länge verkar ha fått vissa problem de senaste åren. Upplever inte att det är mer ordning och struktur på dom jämfört med andra skolor men fortfarande är flera av dom väldigt bra.
Men då jag känner lärare på en av skolorna vet jag att på ett par skolor har det varit missnöje bland lärarna och flera av dom har slutat på pga av det.
Då har dom tagit in obehöriga lärare så det är fler obehöriga lärare där än dom kommunala i området.
Men vill återigen poängtera att dom skolorna som funnits länge upplevs fortfarande som väldigt bra skolor men dom nyare som inte i samma klass.
Våra vänners barn har upplevt skolorna olika och en av vår dotters nära kompis
(dom gick tillsammans sen 2 årsåldern på samma förskola och sen tillsammans i lågstadiet plus fritids och vissa fritidsaktiviteter) gick på EIS under hela mellanstadiet men bytte skola till högstadiet, hon upplevde att det var jobbigt att dom gjorde om klasserna varje år, att byta klasskompisar så ofta men också att dom fick byta flera av lärarna varje år, hon tyckte att när hon lärt känna alla i klassen och lärarna fått lära känna eleverna bättre så skulle dom byta igen.
Men för andra av våra vänners barn har det inte varit ett problem så det är nog olika.