Ni som har barn på internationella engelska skolan
Jag har kollegor som har barn på IES och de är missnöjda, skolan har blivit mycket sämre säger de.
Jag har kollegor som har barn på IES och de är missnöjda, skolan har blivit mycket sämre säger de.
Men det är väl därför de nya ägarna snålar, de har ju betalt jättemycket för skolorna och nu skall de tjäna pengar på sin investering.
Mina barn gick på Kunskapsskolan, den skolan är fortfarande ägd av grundaren och hans familj och de snålar inte på skolorna, gör inte mycket vinst heller.
Konceptet med personligt anpassad skola har de nu exporterat och det finns skolor i Indien, Nederländerna och Storbrittannien.
Mitt barn har inte gått på Engelska skolan, men går nu på gymnasiet och har klasskompisar som gått på Engelska. Och de verkar ha fått en hel del glädjebetyg, för de som fått höga betyg från högstadiet verkar inte alls klara kraven nu i gymnasiet.
Har även vänner som är gymnasielärare som beskriver detsamma, iofs inte bara Engelska skolan utan även andra friskolor, att eleverna kommer med höga betyg men dåliga grundkunskaper. Att de under högstadiet haft många obehöriga lärare, tid utan lärare alls (istället för att ta in vikarier) och att betygen inte stämmer med kunskaperna.
Mitt barn har inte gått på Engelska skolan, men går nu på gymnasiet och har klasskompisar som gått på Engelska. Och de verkar ha fått en hel del glädjebetyg, för de som fått höga betyg från högstadiet verkar inte alls klara kraven nu i gymnasiet.
Har även vänner som är gymnasielärare som beskriver detsamma, iofs inte bara Engelska skolan utan även andra friskolor, att eleverna kommer med höga betyg men dåliga grundkunskaper. Att de under högstadiet haft många obehöriga lärare, tid utan lärare alls (istället för att ta in vikarier) och att betygen inte stämmer med kunskaperna.
Som tillägg till alla kommentarer om lärarutbildningen, lyssna gärna på senaste veckans input i den diskussionen ifrån Anna-Karin Wyndhamn.
Dels podden Under all kritik från den 4 augusti.
Klockren analys.
Och sen var hon med i Sveriges radio häromdagen också, tror det var igår.
Om det är så att man har för avsikt att kräva högre betyg i svenska samt i det ämne man tänker sig att bli ämneslärare i (logiskt!) så vore det ett lyft.
Idag lör sig barnen engelska redan i förskoleåldern med hjälp av spel och appar och liknande. Snart tror jag faktiskt att många barn kommer vara bättre på engelska än svenska.