Inlägg från: Lindsey77 |Visa alla inlägg
  • Lindsey77

Respektlösa hundägare, hur tänker ni!? Behöver hjälp med lösning!

Jag bor i hyresrätt som har en privat ägare (ej kommunal) och vi i huset har en liten gräsplätt utanför huset. Det är även två träd som står på gräsmattan. Precis vid gräsmattan är det en trottoar där rätt många människor passerar. 

Och där stannar många till och låter deras hundar gå in och kissa både vid träden och rakt på gräsmattan. Så respektlöst av er hundägare! Jag kanske inte vill låta mitt barn gå omkring i hundkiss på den enda lilla gräsplätten vi har. Ni låter era hundar kissa utanför andras hus men säkert inte vid era egna! 

Så vad har vi för lösning som fungerar? HAR NI NÅGRA FÖRSLAG? Skyltar hjälper INTE, de blir bara stulna och hundägare struntar i sådant. Jag har googlat och det verkar som om hundar inte gillar vinäger och cayennepeppar? Funkar det? Jag ska i så fall dränka hela gräsmattan med det. Har även sett att det finns speciella sprejer, men hjälper det?

• Svar på tråden Respektlösa hundägare, hur tänker ni!? Behöver hjälp med lösning!
  • Lindsey77

Det vore en enkel lösning som jag själv har funderat på, men då måste jag bekosta det helt själv, och jag bor i hyresrätt. Inte så sugen på det. 

• Lindsey77

Det vore en enkel lösning som jag själv har funderat på, men då måste jag bekosta det helt själv, och jag bor i hyresrätt. Inte så sugen på det. 

• Lindsey77
    Anonym (g) skrev 2023-08-02 20:52:26 följande:

Inspirerad av gårdagens hundbajstråd?

Har inte läst. Men får kolla på den, antar att det är fler som har problem att hundar kissar och bajsar precis överallt. Borde förbjudas i stan.
  • Lindsey77
    Lindsey77 skrev 2023-08-02 20:52:28 följande:

Skulle vara svar på gällande staket. 
  • Lindsey77
    Jemp skrev 2023-08-02 20:55:42 följande:

Dränker du gräsmattan i vinäger har du nog inte överdrivet mycket gräs kvar sen i alla fall. 

En öppen, allmän gräsplätt (om jag tolkar dig rätt) är nog svårt att undvika kissande hundar på. 

Den är verkligen inte öppen, den tillhör vårt hyreshus och är INTE kommunal mark. Det saknas bara staket ut mot gatan så hundägare låter därför sina hundar gå in där. 

Hellre en ful gräsmatta än hundkiss. Och förresten är gräsmattan redan död kring träden ändå pga av allt kissande. 
  • Lindsey77
    Anonym (g) skrev 2023-08-02 20:53:01 följande:

Ni har alltså inte ens testat skylt.

Nej, jag tror inte på det därför att jag konstant ser hundar som går och kissar på privata fastigheter här i stan. Och det finns skyltar lite varstans. Lägger inte en krona på skyltar. Därför tänkte jag komma på en bättre lösning. Verkar som om det är ok för hundar att gå och kissa PRECIS överallt och även gå in på andras gräsmattor fast det tillhör småhus. 

Men jag är lösningsfokuserad så därför jag funderar på andra lösningar. Jag ska nog komma på något så att de håller sig borta från gräsmattan. 
  • Lindsey77
    Anonym (b) skrev 2023-08-02 21:05:17 följande:
    Är du helt säker på att det räknas som er gräsmatta? 
    Kattkiss och kattbajs har du inget emot eller? 
    100 procent säker. Nyinflyttad, men nästa sommar ska jag sätta ut möbler. Då vore det inte klokt om det kommer in hundar och kissar. Oturligt nog råkar det inte finnas staket vid vårt hus som det finns vid de andra fastigheterna. Jag bor alltså inte i en förort med likadana hus, utan i ett mindre hus med fyra familjer. Gräsplätten är endast vid huset nedanför trappan. 

Nu är det så att man inte kan styra katter var de bajsar och kissar. I det här fallet är det ju människan som ser till att deras hundar använder vår gräsplätt som toalett. Förstår att de inte vill att deras hundar ska kissa utanför deras egen dörr, utan väljer andras. Så äckligt. 
  • Lindsey77
    Tow2Mater skrev 2023-08-02 20:59:29 följande:

Hoppas ditt barn gillar lukten av vinäger och cayennepeppar ;)

Men klart man får rasta hundar på gräs bredvid trottoarer om inte annat finns sagt. Var menar du de ska få kissa då? På trottoaren?

Så om man som fastighetsägare inte har staket så är det ok för hunden att gå in på den PRIVATA gräsmattan och kissa? Det måste alltså finnas ett staket för att hundägare ska RESPEKTERA att man inte vill att hundar ska kissa utanför dörren? 

Nu är det så att hundar har 10000-100000 (om man googlar) bättre luktsinne än ett barn. Så det kommer snart bli väldigt obehagligt att överhuvudtaget vistas på trottoaren nära min gräsmatta. 
  • Lindsey77
    Anonym (b) skrev 2023-08-02 21:14:49 följande:
    Man kan inte hindra en kissnödig hund ifrån att kissa heller hahaha
    Fast nu är det så att en hund inte behöver kissa på varenda lyktstolpe. Den kissar ju för att märka sitt revir också, det borde du veta om du är hundägare? 

Och sen släppa ut kopplet så den kommer ändå fram till trädet vid dörren... kanske känns lite extra bra för hundägaren när den slipper kiss utanför sitt hus. 
  • Lindsey77
    Anonym (b) skrev 2023-08-02 21:12:01 följande:
    Hundägare plockar iallafall upp bajs till skillnad mot katter som pissar och skiter överallt, gärna i rabatter. 
    Nä, det stämmer tyvärr inte att hundägare plockar upp efter sig, inte i stan i alla fall. Men det är precis lika äckligt med katter. Men de är dock inte lika många här.
  • Lindsey77
    Anonym (b) skrev 2023-08-02 21:02:15 följande:
    Men dränka hela gräsmattan i vinäger och cayennepeppar är gratis? Vad för typ av sprej menar du? Du får inte använda något som kan vara skadligt för hunden. 
    Jag svarade gällande staketet, som säkert kostar några tusenlappar. Det finns sprej att köpa som ex djurägare kan spreja i trädgården där de inte vill att hunden ska kissa. 
  • Lindsey77
    Beauceron skrev 2023-08-02 21:45:35 följande:

Det blir väl ändå omställt efter regn? Sedan tycker jag du är lite överbeskyddande. Det stärker ju egentligen bara ett barns immunförsvar att komma i kontakt med orenheter, oavsett vad det är. Och jag tvivlar skarpt på att varenda kvadratcentimeter av gräsmattan har kiss på sig konstant.

Sedan är det inte tvunget hundkiss som dödar gräset under träden. I städer har trädens rötter ofta en mycket strävare yta att försörja sitt stora behov av vatten, så det kan vara så enkelt att gräset direkt under träden dör för att trädet konkurrerar ut det mot den näringen som finns där.

Får ditt barn inte vistas i skog och natur? Där både kissar och bajsar alla vilda djur konstant.

Hade det handlat om bajs hade jag varit på din sida, men att ha nolltolerans mot hundkiss är lite överdrivet. Är du så bacillrädd i alla aspekter av livet?

Jag kan bara inte förstå att man måste använda en privat gräsmatta som hundtoalett? Det är väl inte samma sak att jag låter mitt barn vistas i skogen, som att det sitter på ett ställe som används som hundtoalett? Jag kan tycka att det är lite äckligt när det kommer hundkiss på kläder, ja. Inte gulligt på något sätt även om hundägare kanske tycker det. Gräsplätten är liten, och ett barn rör sig överallt. Jag skulle nog inte placerat mitt inlägg under "hund". Får inte många svar på vad jag kan göra åt situationen utan bara acceptera att det är ok att låta hundarna gå in och kissa utanför min dörr. Att jag ska jobba med min bacillskräck är ändå den roligaste aspekten jag läst ikväll, ha ha  Att sitta i lite kiss är bara bra för immunförsvaret, ha ha
  • Lindsey77
    Beauceron skrev 2023-08-02 21:51:02 följande:
    Ehem.

Att hundar kissar för att markera revir är en utdaterad lära. Det är inte alls för att markera att de "äger" någonting. De använder det som kommunikation däremot. Att hundar ofta kissar på samma ställen är typ som deras forum. Där delar de information till grannskapets hundar om deras hälsotillstånd och så. Om de är parningstid osv. Därför är det lite som att de "läser de andra hundarnas inlägg" när de står och sniffar så noggrant på de andra hundarnas kiss.

Det kanske du hade vetat, om du var hundägare.
    Ok, jag erkänner att jag inte är så insatt. Däremot när jag googlade står det lite varstans: "hundar behöver inte kissa överallt. Bor du i lägenhet kanske innergården kan vara en frizon från hundkiss. Det är också onödigt att låta hunden kissa på brevlådor, parkerade bilar, cyklar, mm." Så att du som ägare inte kan styra vad din hund kissar är fel. Sen att du inte vill styra var din hund kissar är en annan sak. 
  • Lindsey77
    Anonym (Matte) skrev 2023-08-03 09:15:31 följande:

Har själv hund och när vi promenerar i samhället jag bor så försöker jag styra var de kissar.
    Tycker det är pissigt gjort av hundägare att låta sina hundar kissa på
    brevlådor/lyktstolpar/gräsmattor till där det bor folk etcetera 
    Men att låta hunden kissa vid busken mot vägen är som ok i mina ögon
    Sen plockar man ju självklart upp skiten efter hunden sin
    Sen om du inte vill köpa en skylt och heller inte fastighetsägaren vill lägga pengar på det, gör en då och sätt upp.

Men det jag blev nyfiken på är hur du benämner gräsplätten som din och att DU ska sätta ut möbler nästa år, är dina grannar okej med det och får de använda möblerna som är på gårdens gräsmatta eller kommer det komma en tråd om respektlösa grannar som nyttjar dina möbler nästa år?

Självklart har jag talat med både grannar och vaktmästare om möbler. Mina grannar ovanför mig delar på vår gemensamma balkong, och det är naturligt för mig att som bor på hela första våning att ta en bit av gräsplätten istället. De är glada att de får ha balkongen ifred. Det är inga buskar vid vägkanten. Det finns träd ca 2 m från vägen som det kissas vid. Resten gräsmatta. Vi är inte många som bor i huset, men det skulle räcka till två uteplatser. 

Det finns skog och parkliknande områden i närheten av mig mellan 350-1000 m, men många tycker att det verkar trevligare att promenera mot stan kanske än mot skogsområdet med promenadslingor. 

Jag har inte tagit tag i problemet ännu mer än att fundera. Men nästa sommar när jag har möbler
    ute ska jag ordna det. 

Svar på tråden Respektlösa hundägare, hur tänker ni!? Behöver hjälp med lösning!