Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Utmattad av hustruns hundar

Din fru kan tydligen inte hantera hundar och borde alltså gå en hundkurs om hon ska ha några alls. Tyvärr tror jag att ni inte kan ha hundar, du är allergisk och beroende på hur lättlärd din fru är så kan det ta kortare eller längre tid att först få ordning på henne och sedan dessutom på hundarna som också behöver tränas.

Ni måste prata allvar om saken. Hon måste kunna se din sida av saken, annars har ni ingen framtid ihop. Om hon vill att ni ska kunna fortsätta relationen så krävs förutom insikt att hon lär sig hantera hundarna och att de i sin tur tränas. Det är inte säkert att det blir bra ändå, men då har man försökt. Om det inte skulle fungera får hon välja mellan dig och hundarna. En kompromiss kan vara att ha hundar som inte är lika krävande.

• Mortiscia80

Apropå att bygga egen inhägnad åt hundarna så kan det ta ganska stor plats, beroende på hur stora hundarna är. Om vi utgår från att ni har den största storleken med en mankhöjd av minst 55 cm så behöver dessa två hundar sammanlagt 24 kvm och de måste ha skugga i en del av den samt en upphöjd del där de kan ligga och vila. Färskt vatten måste också finnas så klart. Om ni har en stor trädgård kanske det fungerar, men tanken är inte att de ska ha merparten av den utan bara en del, annars blir det hundarnas trädgård och inte er.

dak.nu/bygg-din-egen-hundgard/

• Mortiscia80
    TLJE skrev 2023-08-02 11:28:06 följande:

En liten påfyllning av fakta: de flesta av de fina förslag jag fått hittills har jag testat.

T ex på det förra stället byggde jag en ganska rejäl hundgård. Hundarna lyckades riva ner grinden, förklaringen var att de tydligen inte trivdes därinne. En väger knappa sextio kilo (rottweiler), den andra ca 45 kilo (en mkt storvuxen korsning av labrador/golden).

Inga samtal med hustrun har lett till nån långvarig förändring.

Hon har tagit en del online-kurser av erkända hundexperter, men hon slutar alltid med träningen efter ett tag.

Jag har redan från början varit alldeles för snäll.

Hundarna lyssnar faktiskt bättre på mig, men mitt problem är att jag varken vill eller har tid att sköta dem. Hos mig är den mest positiva känslan likgiltighet (förlåt alla hundägare, men de flesta människor har ju inte hund).

Återigen accepterar jag att hundarna är viktiga för min fru, men jag hade ju önskat att hon haft kontroll på dem och att hon orkat koppla dem och lämna tomten varje gång de behöver ut.

Vi kan inte resa nånstans. Vissa av våra bekanta vill inte komma förbi eftersom hundarna dyker på alla som visar sig. De är inte elaka, men stora och intensiva. Andra människor bryr sig förstås inte.

Jag letar fortfarande efter den gyllene lösningen. Ha, ha.

Hon kan ju inte vara på riktigt... Onlinekurser för att träna hundar? Sånt går man till en hundklubb eller liknande för att göra, på plats tillsammans med en närvarande tränare som kan hjälpa en att justera på bästa sätt.

Det finns ingen gyllene lösning innan hon gör detta på rätt sätt.
  • Mortiscia80
    Mimosa86 skrev 2023-08-02 15:13:05 följande:

Hon kan inte hantera dessa hundar. Därför behöver hon göra sig av med dem och skaffa en mindre hund sommardag hennes personlighet. Det är otroligt viktigt att man synkar med den hundras man skaffar.

Hin måste lösa detta för det förstör eran relation. Du får vara helt ärlig här. Du älskar henne, vill att det ska funka men det här förstör er relation. Hon får faktiskt välja: dig eller en mindre hund hon kan hantera. Annars måste ni gå i sär. För hon respekterar inte dig. det är ett väldigt gränslöst beteende hon har.

Hon ska väl inte ha någon hund alls eftersom ts är allergisk och frun inte vet hur man tar hand om hundar, samtidigt som hon också vägrar lära sig!
Svar på tråden Utmattad av hustruns hundar