Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

    Socialt inkompetent i vissa situationer

    Jag är en social person och har ett flertal vänner. När jag möter nya människor har jag för det mesta lätt att få kontakt med dem. Jag upplever att det ofta fungerar bra när jag träffar en mindre grupp människor, men i stora grupper blir jag lätt obekväm.

    Jag har haft ett extrajobb vid sidan av studierna under våren och sommarjobbar där nu. Jag trivs verkligen jättebra med min arbetsgrupp. Jag kom snabbt in i gemenskapen. Nu under sommaren delar vi dock lokal med en annan arbetsgrupp och det har blivit ett stort problem för mig. När vi har raster ihop med den andra gruppen, så blir jag tyst och tillbakadragen. Jag kommer inte in i samtalen, det är som att jag får tunghäfta. De flesta i min arbetsgrupp känner den andra arbetsgruppen väl, men för mig som är ny är det svårt. Jag känner att jag blivit den där udda, socialt inkompetenta människan som folk helst undviker.

    På en tidigare arbetsplats var det samma sak. Jag trivdes jättebra i min arbetsgrupp, men jag avskydde rasterna för då delade vi matsal med en annan stor arbetsgrupp. De pratade alltid om sånt jag kände att jag inte kunde delta i. Jag fick ångest av att gå in i matsalen. Samma sak har det varit på praktikplatser där det varit många människor samtidigt. I de situationerna vet jag inte hur jag ska bete mig. Problemet är att jag aldrig får in den där första "stöten" och då hamnar jag i det där läget att jag bara blir tyst. Sedan vill ingen ta kontakt med mig för att de förmodligen tycker att jag verkar konstig. 

    Under hela grundskoletiden var jag mobbad och blev van att vara för mig själv. Jag märker att jag hamnar i precis samma mönster nu. När det blir jobbigt vill jag bara dra mig undan. Det är som en försvarsmekanism. Jag har bara ett par veckor kvar på mitt sommarjobb och det är för sent att ändra på situationen. Däremot vill jag såklart komma ur det här mönstret och förhindra att det händer igen. Hur kan jag bryta mönstret? Jag känner mig helt emotionellt utmattad och är så trött på att känna mig fel och konstig.

Svar på tråden Socialt inkompetent i vissa situationer