Inlägg från: Anonym (Tess) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tess)

Vårdnadstvist

Jag har två döttrar (tvillingar) som var 4 år när jag gick till familjerätten och begärde boende och umgängesutrednig. Jag sa att jag även kommer söka ensam vårdnad. Det var mycket bättre än alla socutredningar som las ner fort. Familjerätten gjorde en grundlig utredning och tyckte då att jag skulle få ensam vårdnad, samt att mamman skulle få bevakat umgänge i ett år, då hon skulle visa att hon inte poppade piller längre. Vid vårdnadstvisten hade jag bara Familjerätten som vittne, medan hon kallade dit flera personer (vänner, familj) som skulle vittna hur bra mamma hon var. 

Jag fick vårdnaden, och mamman fick varannan helg, mer umgänge än hon egentligen skulle ha, för vi hade en ung och oerfaren domare. Men det blev ändå bra i långa loppet.

• Anonym (Tess)
    cityturk skrev 2023-08-01 22:42:52 följande:

(TESS) Vad jag förstått så har egentligen inte föräldrar/vänners vittnande särskilt stark påverkan.
    Den ena sidan säger Hyllar medans den andra sågar, o tvärtom. 
    Vad är "viktigt" att tänka på i en utredning om vårdnad/boende som familjerätten gör?

Socialens utredningar blir man mörkrädd av. Usch o tvi vad de kan fördärva.

Återigen, jag ställer frågor för mina barns bästa inte sett till mig eller den andra föräldern. 
    Ett tryggt liv och vardag.

Boende/umgänge/vårdnadsutredning, det är viktigt att vara ärlig om allt. Hur barnen haft det framför allt samt hur du själv haft det när den andra föräldern spårat ur/bettet sig dåligt. Jag pratade med 2 utredare återkommande gånger, och de frågade om allt möjligt, frågor om mig, mitt förhållande med exet under tiden vi var tillsammans och efter samt om hur barnen hade det.

Exet däremot var väldigt undvikande i sina svar, hon tyckte de ställde obekväma och onödiga frågor. Under ett möte reste hon sig upp och gick, fast mötet inte var slut. Hon menade på att det blev hotfullt, att de här utredarna var obehagliga och otrevliga mot henne. Hur som haver, familjerätten insåg hur det egentligen stod till med henne, tack och lov.
Svar på tråden Vårdnadstvist