cityturk skrev 2023-08-02 09:32:54 följande:
Mitt ombud vågar ju såklart inte lova ngt mer än att det"ser bra ut" men man vet aldrig...
Så det kanske inte ens är ngn större mening att förbereda vänner/familj på att vittna vid HF?
Nej ingen större idé med släkt, men fråga din advokat. Det brukar vara domaren som bestämmer sånt där.
Det låter onekligen bra i alla fall. Håll bara huvudet kallt i rätten.
Viktigt att veta; om en person yrkar på enskild vårdnad och den andra på gemensam så har rätten utgångspunkten att försöka ha kvar gemensam (men inte till varje pris förstås. I min mans fall var det exakt så och han vann ändå, pga alla problem runt mamman). Om båda yrkar på enskild så måste rätten ta beslut om enskilt till någon och då ligger du väl bäst till, vad det låter som.
Umgänge behöver du ju också yrka på något, tex att hon har varannan helg och inte mer. Sen kan man göra upp om jul, påsk, skollov och sånt också. Alla gör inte det men det finns en standard där, att dela upp det 50/50 så gott det går. Det kanske du inte vill, tex att barnen skulle vara halva jullovet hos mamman kanske inte funkar? Har du inte pratat igenom detaljer med advokaten så gör det.
Man brukar skriva vad man yrkar på i första hand - tex 1. enskild vårdnad samt enbart varannan helg för mamman. Om rätten inte tycker detta: 2. enskild vårdnad och lite mer umgänge för mamman 3. Något mer som du och din advokat kanske har pratat om.
Mamman kommer ju göra likadant. Då kanske det står 1. gemensam vårdnad + varann vecka. 2. går med på enskild vårdnad till pappan men umgänge varannan vecka, eller kanske 3. mindre umgänge (beroende på vad som är viktigast för mamman)
Det här förhandlas hårt i rätten för att komma fram till ett förslag som båda godkänner (utifrån de förutsättningar som kommit fram). Om ni inte kan det, det är då domaren bestämmer.
I min mans fall fick exet veta direkt att hennes första yrkande inte skulle vara aktuellt så hon blev tvungen att tänka om.
Jag minns i en tråd här på forumet där ena parten enbart hade yrkat på enskild vårdnad men "glömt" ta upp umgängesfrågan (dålig advokat kanske?) och hade bytt ort så det blev för långt för barnet att bo v.v. När den andra parten vann vårdnaden så fick denne person automatiskt bara varannan helg. Personen hade iskallt räkna med att vinna vårdnaden och därmed boendet, men så blev det inte. Det hela slutade med att personen flyttade tillbaka till den orten för att kunna träffa sitt barn mer än v.h.