Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Hur påverkas barn av mammas självmord?

Jag har inte erfarenhet av självmord i familjen men däremot av att min mamma dog av allvarlig sjukdom då jag gick på lågstadiet. Jag hade en jättebra pappa och många släktingar som jag träffade regelbundet men ingen nära relation till en mamma. Jag anser att en bra mamma är oersättlig, kan inte kompenseras av en bra pappa då mamma/ pappa ofta är bra på olika saker. På samma sätt som vi kvinnor bygger relationer till våra väninnor hela livet, pratar känslor, så gör vi det med våra barn. De flesta män bygger inte relationer så. 

Att förlora sin mamma tidigt gör att tryggheten tas ifrån en, man tror ( som någon skrev ovan) att det kan hända igen, att livet är så. Man vet ju inget annat. I tonåren så finns ingen som kan fånga upp en om man mår dåligt och det gör alla ibland, livet är ju så. Saker får för stora proportioner då ingen fångar upp en känslomässigt.

Saker jag var med om som ung hade jag kunnat gå vidare efter, inte fastna i med rätt stöd. Det hade inte behövt vara så! Nu har jag mått dåligt under många år, fast man inte tror det då man ser mitt liv från utsidan. 

Om du mår dåligt nu så sök hjälp. Då man får barn så KAN man inte ta livet av sig, det tåget har gått. Det ingår i ? kontraktet?så att säga. 

Du är oersättlig för dem. Oavsett vad som hänt så är du deras mamma. Du skadar dem om du avslutar nu, de behöver dig. Livet går upp och ner, sök hjälp för deras skull! 

• Anonym (Jag)

Som tillägg. 

Jag har egna barn i tonåren nu. Har kanske överkompenserat litet då de vuxit upp men jag har verkligen tänkt att jag ska finnas där till varje pris. Barnen och vi/ familjen mot världen. Min syster är också så och vi har pratat om det. 

Jag slås av, då man ser sin egna barndom i ljuset av deras, hur ung och skör man är under uppväxten. Hur lätt det kan gå fel och hur mycket föräldrarna betyder för att det inte ska göra det.

Svar på tråden Hur påverkas barn av mammas självmord?