Hur påverkas barn av mammas självmord?
Tänk ifall du sökte hjälp och sen mådde bättre, hur du skulle vara tacksam över att du inte gjorde något så definitivt.
Det kommer traumatisera barnen på många olika plan. Tankar som jag hade fått är: älskade hon inte mig tillräckligt för att söka hjälp? Är jag inte tillräcklig för att orka leva eller söka hjälp? Var jag jobbig, kunde jag ha gjort något annat så hon skulle leva idag? Massvis med tänk om tankar. Ångesten hade jag mått så dåligt över. Hade känt mig bortvald och oviktig, oälskad. Vem vet vad det leder till? Självdestruktion, depression, aggressivitet..en sorg som man alltid kommer bära med sig
Du älskar dina barn, även om det gör ont med tex relationen till tonåringen, annars hade du inte frågat. Ta den kärleken och ovissheten om framtiden (det finns hopp i ovissheten, den kan vara bättre än idag)och hjälp dig själv, och dina barn. Det finns ingen skam att söka hjälp, ta den! För ditt framtida jag.
Önskar dig all lycka till, du klarar de! Ett litet tips, tänk på 1 sak som du är tacksam för varje dag, med tiden kan du kanske se 2 saker. Ett leende du fick, en kram, en mysig amningsstund tex. Dina problem kan du söka hjälp för men det finns hopp för framtiden och små positiva saker var dag du kan unna dig att le över inombords.
Du är viktigare för dina barn än vad du tror och att söka hjälp kommer de att se upp till dig för. Du är värd det, jag lovar <3