Inlägg från: Trollkatten |Visa alla inlägg
  • Trollkatten

Flytta på en grav

Min pappa gick bort för 20 år sedan och ligger begravd i en kistgrav med gravsten. I graven finns plats för 1 kista till och även plats för 1 till namn på gravstenen. Min mamma gick bort för 1 år sedan och ville bli begravd med min pappa. Till saken hör att min mamma misshandlade min pappa psykiskt och fysiskt i många år så jag valde att lägga henne i en egen grav en bit bort för det kändes för tufft att ha dom I samma grav. Nu har det gått över ett år och det känns inte alls bra att ha dom I olika gravar. Det känns som om jag svek mi  mammas sista vilja och jag vet inte om jag orkar leva med det. Det är kaos i min hjärna.
    Finns det någon möjlighet att lägga dom i samma grav. Jag vet att det är näst intill omöjligt men någon som vet något om det här,?

• Svar på tråden Flytta på en grav
  • Trollkatten

Ja det var så jag tänkte. Att dom skulle vila i frid på varsitt håll. Även om dom är döda kände jag att hon skulle fortsätta om dom låg i samma grav. Jag får bara sådan fruktansvärt ångest för det här beslutet emellanåt. Jag blir ifrågasatt av släkt runtomkring också.

• Trollkatten

Självklart förstår jag att hon inte kan fortsätta misshandla honom då båda är döda. Det kändes som att det skulle bli tungt att se deras namn på samma sten utifrån hur allt hade varit. Det var inget lätt beslut och jag mår dåligt över det.

• Trollkatten

Det stämmer att han inte tog ut skilsmässa. Han ville men orkade inte ta steget. Jag och min bror bönade och bad under flera år att han skulle lämna henne men det hände inte. Jag känner en stor skuld över att jag gjorde som jag gjorde. Det är inte enkelt att leva med det och därav min fråga om jag kunde flytta hennes grav. Dom ligger ungefär 100 meter ifrån varandra. 

• Trollkatten

Tack så mycket för svaret. Jag ska kolla upp det med kyrkogårdsförvaltningen. Tack❤

Svar på tråden Flytta på en grav