• Anonym (nattjobb)

Hur mycket måste jobbet anpassa schemat för min skull?

Jag ska börja ett nytt jobb om några veckor. Heltidsanställning inom hemtjänsten. Det som är mitt "krux" är att jag är ensamstående till fyra barn som jag har på växelvis basis. 

Jag har dem varannan vecka, jämna veckor. Deras pappa har dem ojämna veckor. Nattis här är stängt jämna helger fre 18.00-mån 06.00. 

Har sagt till att jag helst inte, verkligen inte vill jobba jämna helger - just för att då blir det svårt att ordna med hur vi ska lösa det för barnens del. Visst, min särbo / pojkvän kan ta dem emellanåt men det ska ju inte ligga på honom heller så sett. Så.. Hur mycket måste arbetsgivaren i det här fallet anpassa det schemat jag får?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-30 08:07
    Tillägg: Glömde säga att jag får mitt schema imorgon - så har inte hunnit kika på det än men.. Ligger lite i förväg och funderar på detta.

• Svar på tråden Hur mycket måste jobbet anpassa schemat för min skull?
  • Anonym (ett förslag)

Om inte arbetsgivaren kan byta helgerna åt dig så kanske du och pappan kan byta helger?
    Man måste ju inte ha jämna/ojämna veckor må-sö. Jag och mitt ex bytte på fredagar. Då kom barnen hem på fredagen efter skolan och gick nästa fredag efter skolan, till den andra föräldern. Vi tyckte det var lyxigt att få starta barnveckan med att ha en ledig helg tillsammans med dem. 

• Anonym (nattjobb)
    Anonym (ett förslag) skrev 2023-07-30 08:10:48 följande:

Om inte arbetsgivaren kan byta helgerna åt dig så kanske du och pappan kan byta helger?
    Man måste ju inte ha jämna/ojämna veckor må-sö. Jag och mitt ex bytte på fredagar. Då kom barnen hem på fredagen efter skolan och gick nästa fredag efter skolan, till den andra föräldern. Vi tyckte det var lyxigt att få starta barnveckan med att ha en ledig helg tillsammans med dem. 

Hade kunnat funka.. Dock ligger det en rättsprocess mot honom (min pojkvän som anmält men jag som brottsoffer) och jag har kontakt med familjerättsadvokat om att ev barnen ska bo hos mig heltid, hos pappan varannan helg. Vilket inte han vet om än. Så nu försöker jag att ändra så lite som möjligt på det jag och pappan ordnat hittills. 
  • Anonym (Usk)

Om det nu blir så illa så dina jobbhelger hamnar på helger där nattis är stängt så se med dina kollegor om någon är villig att byta.
    Jag jobbar natt jag med och skulle kunna byta med kollega om det passar för mig i schemat.

Annars om det ej går så prata med kommunen och ifrågasätt varför det är stängt jämna helger, bara för att det är stängt så innebär det ju inte att yrken med obekväm arbetstid stänger de me.
    Rent ut sagt korkat alternativt att det inte funnits något behov för det förrens nu för föräldrar.

• Anonym (nattjobb)
    Anonym (Usk) skrev 2023-07-30 08:26:22 följande:

Om det nu blir så illa så dina jobbhelger hamnar på helger där nattis är stängt så se med dina kollegor om någon är villig att byta.
    Jag jobbar natt jag med och skulle kunna byta med kollega om det passar för mig i schemat.

Annars om det ej går så prata med kommunen och ifrågasätt varför det är stängt jämna helger, bara för att det är stängt så innebär det ju inte att yrken med obekväm arbetstid stänger de me.
    Rent ut sagt korkat alternativt att det inte funnits något behov för det förrens nu för föräldrar.

Tack! :) Ser min signatur visar "fel".. Det är inget natt jobb för min del men däremot är det ju skift. Ibland dagtid, ibland kväll och så helger på det.. Barnen kommer ju gå på förskolan och skola/fritids på dagtid iaf så den biten är redan fixad. Bara jag som blev lite.. fundersam / nyfiken på hur mycket arbetsgivaren "måste" fixa åt en arbetstagare. 
  • Studentpappa

Arbetsgivaren måste väl inte anpassa sig någonting om den inte vill. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Penna)

Det är väl sådant man tar upp INNAN man skriver på anställningsavtal när man vet att man inte kan jobba vissa tider?

Rent krasst: arbetsgivaren är inte skyldig dig att anpassa något alls eftersom det står i ditt kontrakt att arbetet innebär skiftarbete dag, kväll och helg. 

Sedan finns det de som är snälla och tillmötesgående till viss del, men det kan ju finnas många anställda som vill ha speciallösningar och då kanske de inte får ihop schemat.

Dock tänker jag att är det bara att du måste jobba jämna eller ojämna helger så borde det fungera, du kommer ju ändå jobba dina helger i så fall. Och många kollegor vill säkert ha fasta helger där de jobbar varannan.

Men som sagt, detta borde du tagit upp direkt så hade de ju kunnat välja att anställa dig eller inte på dessa villkor. Nu kan de rent krasst säga att schemat ser ut som det gör, lös det själv. Men vi får hoppas att de är snälla och tillmötesgående med detta.

• Anonym (B)

Varför tog du inte upp detta innan ni skrev på kontraktet? Är det en provanställning? 

• Anonym (nattjobb)
    Anonym (Penna) skrev 2023-07-30 09:05:34 följande:

Det är väl sådant man tar upp INNAN man skriver på anställningsavtal när man vet att man inte kan jobba vissa tider?

Rent krasst: arbetsgivaren är inte skyldig dig att anpassa något alls eftersom det står i ditt kontrakt att arbetet innebär skiftarbete dag, kväll och helg. 

Sedan finns det de som är snälla och tillmötesgående till viss del, men det kan ju finnas många anställda som vill ha speciallösningar och då kanske de inte får ihop schemat.

Dock tänker jag att är det bara att du måste jobba jämna eller ojämna helger så borde det fungera, du kommer ju ändå jobba dina helger i så fall. Och många kollegor vill säkert ha fasta helger där de jobbar varannan.

Men som sagt, detta borde du tagit upp direkt så hade de ju kunnat välja att anställa dig eller inte på dessa villkor. Nu kan de rent krasst säga att schemat ser ut som det gör, lös det själv. Men vi får hoppas att de är snälla och tillmötesgående med detta.

De visste om att jag har barn (är där på timvik-basis nu), de vet också att jag exempelvis inte haft barnomsorg denna sommaren så bara kunnat jobba 2 veckor totalt på hela sommaren. De har vetat om detta med nattis sedan innan. Så jag har varit tydlig med det + lämnat in önskemål om att jag bara helst inte ser att jag jobbar jämna helger. 
  • frumamma
    Anonym (B) skrev 2023-07-30 09:15:37 följande:

Varför tog du inte upp detta innan ni skrev på kontraktet? Är det en provanställning? 

Ingen provanställning, direkt fastanställd. Och de har vetat om min situation sedan innan. Att jag har barn, att de kommer behöva vara på nattis osv. 
  • Dexter dot com

Dom behöver inte anpassa schemat alls och även om dom vet om din situation innebär ju inte det att dom tänker ta nån hänsyn till dina önskemål.. 

Svar på tråden Hur mycket måste jobbet anpassa schemat för min skull?