• Sceffli

Försöker bli gravid

Hej
    Jag försöker bli gravid. Visade sig att det inte är så lätt som man kan tro! Någon som är i samma sits? Jag har kört utan skydd sen januari 2023. Inget hände. Har de tre senaste månaderna gjort ägglossningstester för att planera lite mer. Jag har dessa tre månader inte hittat någon ägglossning 😕 
    Detta börjar bli nervöst. Kanske kommer det inte gå. Har inga vänner som planerar barn så jag tänkte att jag kunde skriva med andra här på forumet som är i samma läge. Hur är det för er? 

• Svar på tråden Försöker bli gravid
  • Maymom

Hej,
    förstår att det känns tufft. 7 månader är väl dock snittiden det tar att bli gravid.
    Börja tempa för att dels hitta ÄL och lära känna din kropp bättre, läs mer på natural  cycles, finns även gratisappar, fertility friend. ÄL-test säger ju till innan ev ÄL, men bekräftar inte att du faktiskt får ÄL. Tempar du så kommer du se att ÄL har varit och efter ett par cykler vet du ungefär när det är dags.
    Att ha koll på flytningarna kan också hjälpa till att förutspå ÄL. När de ser ut som äggvita är det dags för ÄL snart. Har du dåligt med såna flytningar så är det många härinne som testat Bisolvon mellan mensens sista dag och ÄL, vilket gett mer flytningar och lett till graviditet för många.

Antar att du redan äter folsyra, annars börja med det.

• Sceffli

Men tack för tips! Ska börja med appen och folsyra. Det är inget jag äter. Inget jag hade hört talas om heller. 

• Madelenelisabeth

Tog två år för oss att bli gravida. Är i v 30 nu. 

Du och partner kan börja med vitaminer. Stärka din ägglossning. 

Folsyra, d vitamin, omega 3, b-12.

Och att ingen av er röker/snusar. 

Lycka till!

Vet de som blivit gravida efter 1,5 år och efter 1 år. 
    Inte lika kul att berätta som att det tog 4 månader, eller enbart ett jävla ligg. 

• Sceffli

Jag behöver iaf inte oroa mig över testerna. Här kommer lite kul info om ägglossningstest. Jag och killen har kollat upp forskning. Du kan ha ägglossning även om det inte syns på testet. På vissa test ska det vara två lika mörka streck. På clearblue ska det vara en glad gubbe. Även om testen inte visat detta så kan du ha haft ägglossning. Nivån av hormon vid ägglossning är nämligen olika på kvinnor. Det kan även skilja sig åt mellan cyklerna på en och samma kvinna. Testen utgår ifrån ett normalvärde. Det normalvärdet stämmer inte alltid för dig. Om du får positivt utslag på test så är det 99% säkert att det stämmer. Om du inte får något positivt utslag behöver det dock inte alls betyda att du inte hade ägglossning. Min strategi kommer nu bli att sikta på att strecken på testet ska vara nästan lika mörka. 

• Chessii

En till som försöker här! Det är svårt att hålla hoppet uppe när mensen fortsätter komma. Vi har försökt sen oktober. Jag skaffade appen Flo och gör ÄL-test från cykeldag 10 och framåt tills det är positivt. Men det ämnet de testerna mäter kan ju svänga under dagen så jag skulle ta en på morgon och en senare på dagen om du har svårt att få ett positivt test. Jag gick över till ClearBlue advanced ifrån vanliga stickor, blev galen på att försöka tyda streck hehe. Min ÄL verkar aldrig stämma med vad appen beräknar så jag litar mer på testerna. Har provat ta tempen och försöka tyda flytningar men det får jag inte riktigt kläm på. 

• Sceffli
    Chessii skrev 2023-07-29 15:21:07 följande:

En till som försöker här! Det är svårt att hålla hoppet uppe när mensen fortsätter komma. Vi har försökt sen oktober. Jag skaffade appen Flo och gör ÄL-test från cykeldag 10 och framåt tills det är positivt. Men det ämnet de testerna mäter kan ju svänga under dagen så jag skulle ta en på morgon och en senare på dagen om du har svårt att få ett positivt test. Jag gick över till ClearBlue advanced ifrån vanliga stickor, blev galen på att försöka tyda streck hehe. Min ÄL verkar aldrig stämma med vad appen beräknar så jag litar mer på testerna. Har provat ta tempen och försöka tyda flytningar men det får jag inte riktigt kläm på. 

Aha! Förstår att det är frustrerande. Hur gör du/ni när ni ser en ökning av LH? Har ni sex varje dag under ett par dagar? Helt ärligt vet jag inte om min kille skulle fixa att ha sex varje dag. Känns som att han behöver vila någon dag emellan faktiskt...
  • Chessii
    Samtidigt har jag också hört som du skrev tidigare att man inte bör stirra sig blind på ÄL-test eftersom de kan missa ens ÄL men hur tusan ska man kunna gissa sig fram annars. Men rekommenderar Flo-appen, den är väldigt lärorik kring fertilitet tycker jag.

Nej min man tycker det är för mycket press med varje dag, så vi har försökt varannan när jag fått ett positivt ÄL-test, och lite då och då utanför det också. Har läst att varje dag inte ger särskilt större chans än varannan dag. Men nu har jag beräknad ÄL om drygt en vecka så då försöker vi nog få till varje dag ändå, börjar bli lite uppgiven kring detta. Hoppas det går bra för er snart!
  • Sceffli
    Chessii skrev 2023-07-29 22:36:12 följande:
    Samtidigt har jag också hört som du skrev tidigare att man inte bör stirra sig blind på ÄL-test eftersom de kan missa ens ÄL men hur tusan ska man kunna gissa sig fram annars. Men rekommenderar Flo-appen, den är väldigt lärorik kring fertilitet tycker jag.

Nej min man tycker det är för mycket press med varje dag, så vi har försökt varannan när jag fått ett positivt ÄL-test, och lite då och då utanför det också. Har läst att varje dag inte ger särskilt större chans än varannan dag. Men nu har jag beräknad ÄL om drygt en vecka så då försöker vi nog få till varje dag ändå, börjar bli lite uppgiven kring detta. Hoppas det går bra för er snart!
    Nice att du får positiva ÄL test ändå så du vet när du har ÄL. Har ni försökt aktivt i ett år så får ni ju hjälp med att utreda problemet. Iaf i sthlm. Men mkt kan hända fram till oktober! 

Mina ÄL test har ju inte varit positiva. Jag ska börja ha sex när testet visar på en viss ökning i LH, även om båda strecken inte är lika mörka. Det är väl det man kan göra. 
  • bananskal123

Halloj! En till som försöker här. Är inne på månad 2 nu så det är väldigt nytt för oss. Blev dock gravid i mars (inte planerad) men fick mf v7. 

Jag håller på att bli galen känns det som, läser dag ut och in på alla forum om symtom, tips osv. Man vill ju så gärna få +. Jag är så fruktansvärt otålig och känner att det tar flera åååår mellan mens - ägglossning -BIM. 

Har precis börjat med ägglossningstest och hoppas att det ska hjälpa. Min mens är någorlunda regelbunden. 

Jag följer gärna denna tråd :D 

• Sceffli
    bananskal123 skrev 2023-08-18 15:37:41 följande:

Halloj! En till som försöker här. Är inne på månad 2 nu så det är väldigt nytt för oss. Blev dock gravid i mars (inte planerad) men fick mf v7. 

Jag håller på att bli galen känns det som, läser dag ut och in på alla forum om symtom, tips osv. Man vill ju så gärna få +. Jag är så fruktansvärt otålig och känner att det tar flera åååår mellan mens - ägglossning -BIM. 

Har precis börjat med ägglossningstest och hoppas att det ska hjälpa. Min mens är någorlunda regelbunden. 

Jag följer gärna denna tråd :D 

Ja visst känns det jobbigt att gå runt och vänta en månad till nästa fertila period. Så trist. För min del är det nog oro som är värst. Tänk om man inte kan bli gravid. Tänk om jag har något fel, eller han, eller vi i kombination. Om jag visste att det skulle funka förr eller senare så hade jag känt mig mer lugn. Men det vet man ju inte. Inte när det gäller ett första barn. 
  • Sceffli

Hur går det?
    Jag lyckades faktiskt hitta min ägglossning med provstickor nu i början av september. Jag lyckades inte få något positivt test under hela sommaren. Så jag ganska lättad över att få det nu, började nästan tro att något var fel 😅. Vi får se om det blev något. 

• starby

Ytterligare en till här som försöker! 

Är inne på andra mensen efter att vi slutade skydda oss, men tycker redan det är väldigt jobbigt att få mens. Speciellt efter att en nära vän som började försöka i princip samtidigt precis berättade att de är gravida.

Min upplevelse är att det är så himla lätt att hamna i bebisverkstad med det samma. Dvs. det byggs upp en press och stress kring att tajma sexet, vilket min kille inte fixar. Jag har använt Natural Cycles i ett år och vet i princip exakt när min ÄL är. Min kille tycker att pressen blir för stor dessa dagar och vill nu testa att försöka utan appen. Min farhåga är att vi då missar de fertila dagarna helt och hållet. Men visst, om det leder till att hans lust ökar och att vi har sex oftare kanske det är något positivt. Känns bara tråkigt att vi hamnade här efter två månader. Blir kanske lätt så när man som jag gått och längtat i flera år men inte varit i rätt läge förrän nu. Har ni tips på hur man förhåller sig till det hela på ett mer avslappnat sätt? 

• Sceffli
    starby skrev 2023-09-09 12:55:57 följande:

Ytterligare en till här som försöker! 

Är inne på andra mensen efter att vi slutade skydda oss, men tycker redan det är väldigt jobbigt att få mens. Speciellt efter att en nära vän som började försöka i princip samtidigt precis berättade att de är gravida.

Min upplevelse är att det är så himla lätt att hamna i bebisverkstad med det samma. Dvs. det byggs upp en press och stress kring att tajma sexet, vilket min kille inte fixar. Jag har använt Natural Cycles i ett år och vet i princip exakt när min ÄL är. Min kille tycker att pressen blir för stor dessa dagar och vill nu testa att försöka utan appen. Min farhåga är att vi då missar de fertila dagarna helt och hållet. Men visst, om det leder till att hans lust ökar och att vi har sex oftare kanske det är något positivt. Känns bara tråkigt att vi hamnade här efter två månader. Blir kanske lätt så när man som jag gått och längtat i flera år men inte varit i rätt läge förrän nu. Har ni tips på hur man förhåller sig till det hela på ett mer avslappnat sätt? 

Man skulle ju kunna göra så att du håller koll på ägglossningen. När du har ÄL kan du ju säga att du är sugen på att ha sex. Han behöver inte veta att du har ÄL. Om du tackar nej till sex typ veckan innan så kanske han är väldigt sugen när du väl ger grönt ljus.
    Man kan ju satsa på att bara ha sex random. Jag gjorde det i fyra månader men det funkade inte. Jag är 31 så jag är lite stressad och rädd att något inte ska fungera rätt. Vet inte hur gammal du är.  Ska det funka med randomsex måste man ju råka pricka rätt tid, alternativt att spermien lyckas överleva till rätt tid. Det låter som att du är väldigt sugen på att bli gravid och har väntat länge på rätt omständigheter. Det kanske blir jobbigt då att lämna det till ödet liksom.

Jag har haft ägglossning och hoppas på att det funkade nu. Men symtom på graviditet och vanliga pms symtom verkar vara väldigt lika! Jag har haft ont i nedre delen av ryggen, känningar i magen, ont i brösten. Har även känt mig lite lätt illamående. Detta började bara tre dagar efter befruktningen borde ha skett. Alla dessa symtom har jag personligen haft innan mens också...så vet inte. 
Svar på tråden Försöker bli gravid