Inlägg från: Anonym (God bättring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (God bättring)

Hur går man vidare efter att ha sett tumör på röntgen?

Beroende på om man tog hjälp med analys av röntgen eller om man bara konstaterat att det finns en "massa" där det inte ska finnas någon sådan, så kan man redan ha ett hum om det är en godartad tumör eller inte. Erfarna läkare kan bedöma det med god tillförlitlighet utifrån hur tät vävnaden är och hur den ser ut att växa. Men oftast behövs en biopsi eller att man går in och ser vad det är för fynd man gjort.
    Jag fick göra en biopsi som steg 2 men då handlade om en tumör i bröstet, inte i magen. Jättejobbigt för din anhörige (och för dig), jag vet hur det är!

• Anonym (God bättring)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-07-26 17:35:43 följande:

Tack för ditt svar. Jag hoppas innerligt att det har gått bra för dig och att du är på bättringsvägen. Det är olidligt att vänta utan att veta vad som händer vidare och om det ens går att göra något, det är en tyst form av cancer där det oftast hunnit gå för långt innan symtom. Fick veta att det är samtal med kirurg och onkolog så gissar att samtalet handlar om behandling vidare

Tack för dina fina ord!
    Min tumör visade sig vara godartad och så den får sitta där den sitter. I bröstet kan den inte göra någon direkt skada. Men som någon annan skrev, ibland kan tumören i sig vara godartad men att den har nästlat in sig på en plats där den verkligen inte bör vara.

Min erfarenhet av vårdkedjan när det gäller just tumörsjukdomar är väldigt god. Man känner sig sedd och hållen och det finns hela tiden en plan framåt, man får en lapp med bokade tider i handen när man går i princip. Och alla är väldigt mån om raka rör och korta ledtider.
    Men gå inte in och läs på 1177, utan se till att få information från källan och ställ frågor. Bara det är ett skäl att ta med sig någon när man träffar läkare, så att man är två som kom ihåg vad det var man undrade över och två som fått till sig informationen. 
Svar på tråden Hur går man vidare efter att ha sett tumör på röntgen?