Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

Lyckad graviditet efter 2 eller fler missfall?

Jag fick två missfall på raken, därefter dröjde det ett år innan vi försökte varpå vi fick ytterligare ett missfall. Vi väntade en mens innan vi försökte igen, och det resulterade i sonen. Nu är jag gravid igen, och har väl egentligen bara väntat på ännu ett missfall men icke. Är gravid i vecka 16 och pyret mår bra där inne. 

För min del handlade det om att min kropp tar första sämsta ägg med första sämsta spermie och låter det befruktas. En kombination som för en annan bara hade blivit en mens, blev för mig en graviditet. Just missfallen/MA handlade om att vi låg när vi trodde det var säkert, dvs lååångt innan ägglossning. Första gången vi timeade in ägglossningen blev jag gravid med en plutt som ville stanna. Om du inte redan gör det kan jag rekommendera att tracka din cykel med ägglossningstest alternativt temp. Jag vet själv att det är en klen tröst, men missfall betyder ju ändå att kroppen ?fungerar?. Det är mycket som ska klaffa för att det ska bli en bebis. Jag funderade själv sååå mycket när jag var i det, jag var så övertygad om att det aldrig skulle bli några levande barn för oss utan bara tusen missfall och lika många sorger. Men plötsligt kommer den där lille som vill stanna och då är allt det där andra glömt. ❤️

• svansmamman
    Anonym (Emelie) skrev 2023-07-28 01:46:31 följande:
    Hur menar du med att din kropp tar det sämsta ägget med den sämsta spermiern?
    Att din kropp släpper det sämsta ägget och låter ägget befruktas med sämsta spermiern?
    Vilken läkare har fastställt detta?  
    Att en kombination som för en annan aldrig lett till en graviditet, då kvalitén på ägg/spermie, tidpunkt i cykeln etc inte var tillräckligt bra, ändå blev ett befruktat ägg för mig och en startad graviditet. Alltså inte att kvalitén på mina ägg eller mannens spermier är dåliga, utan att kroppen tog första bästa kombination och lät det bli en graviditet - typ. Det är inget läkarutlåtande som sådant, utan mer av en teori gynekolog och fertilitetsläkare hintade om. Om det stämmer kan jag såklart inte veta, men deras förklaring lät rimlig och applicerbart på mig. ☺️
Svar på tråden Lyckad graviditet efter 2 eller fler missfall?