• Anonym (hjälplös)

Hur stor rättighet/skyldighet har man att bli trakasserad i Sverige?

Jag sökte för ett tag sedan skyddad adress,
    men så klart gick den inte igenom efter
    testperioden som kommer först.
    Det bara vräker ned skit i brevinkastet och
    dörren blir påringd, knackad och skrik i 
    brevinkastet. 
    Även om man inte är eftersökt av ett MC-gäng 
    måste det väl ändå finnas någon gräns?
    Man borde väl ha rätt att få vara i lugn och
    ro i sitt eget hem som man betalar flera
    tusenlappar för per månad?
    Man kan ju byta namn och flytta hur mycket
    man vill, personnumret kvarstår ju ändå.
    Vad kan man göra i den här situationen?
    Finns det några alternativ till skyddade personuppgifter?
    Vad tjänar Skatteverket på att vissa personer lever så här?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-25 10:59
    Det har pågått i flera år i omgångar,
    i och med folkbokföring.
  • Svar på tråden Hur stor rättighet/skyldighet har man att bli trakasserad i Sverige?
  • Anonym (C)

Jag är ingen expert på ämnet, men jag har förstått att Sverige är ett av de sämsta länderna man kan bo i om man vill gömma sig. 

Har du polisanmält alla trakasserierna? Om inte så börja med det!

• Anonym (BK)

Lite rörigt, men är det en person som göra detta eller är det flera, kända/okända?

Om det är en person som trakasserar dig, har du polisanmält? en gång, flera gånger?

Är det verkliga hot eller vad är det som skriks? Vad är det för skräp som kastas in?

Vad stod det i avslaget som motivering?

• Anonym (MR klister)

Polisanmält? 
    Beredd att flytta? 

• Anonym (x2y)

Det finns saker som är problematiska i Sverige. När det kommer till att få vara privat. Tyvärr går vi åt ett håll som inte gör det bättre.

Jag tycker t.ex. att det är sjukt att det ligger ute på nätet. Vart man bor, med vem.  Hur länge man bott där, vart man bott innan. Helt öppet. Dessutom kan man. Ta reda på vad folk tjänar etc. Jag förstår inte vad privatpersoner har för intresse av detta. Jag kan förstå i vissa yrken att man kräver få veta sånt. Risken för att någon far illa är mycket stor. Som dig själv. Eller människor med skyddad identitet. I andra länder är det mycket svårare att få ut sådan information.  Mitt hopp är att EU , om möjligt skulle lägga sig i detta.

Jag tycker man ska ha rätten att få vara privat om man vill det. I mitt fall, handlar det om ett liv som jag lagt bakom mig. Jag vill inte diverse människor från den tiden , eventuellt söker upp mig.  Därför jag t.ex. inte har Facebook. Har aldrig förstått syftet. Ring eller skypa den personen istället. Finner det stressande med människor som du inte träffat på evigheter. Som ska skicka ut massa vänförfrågningar. Jag är nöjd med mitt liv. Har varken utrymme eller lust med nya/gamla i det.

De enda som finner nöje i denna tjänst, är snokiga och sorgliga individer som inte har mycket till liv själva.  

Vi borde värna mycket mer om rätten till att få vara privat i Sverige. Allt ska bli offentligt verkar det som. Och vem vill ha det som någon diktatur, typ Nordkorea. Nej tack. Jag förstår dig helt.

• Anonym (K)

Vad säger/gör polisen?

• Anonym (Politiskt?)

Är det pga politik/ideologi du blir trakasserad så kan det vara svårt beroende på vilken ideologi utredande polis har.

Vet en person som har det så, oavsett vart i Sverige denne bodde så dröjer det kort innan hon fick klotter på dörren, arbetsgivaren kontaktades (med uppsägning som följd), hot och bajs i brevlådan och uppklistrat bild och namn med politisk åsikt runtom i bostadsområdet/närmaste butiker.

Till nästa flytt. Byt namn. Både för- och efternamn, byt både hårfärg och klädstil. Sluta med sociala medier och bryt kontakten med alla utom de absolut närmaste. 

• Anonym (Preppy Peppa)
    Häegertz skrev 2023-07-25 16:15:30 följande:

Hej TS! 

Det låter som du är en TI? 

Eh, ja? Har påven en skojig hatt?

Exakt hur menar du att det hjälper TS att berätta en utländsk förkortning för vad hen är i den här situationen? 

(Targeted Individual) 

• Häegertz
    Anonym (Preppy Peppa) skrev 2023-07-25 16:40:52 följande:

Eh, ja? Har påven en skojig hatt?

Exakt hur menar du att det hjälper TS att berätta en utländsk förkortning för vad hen är i den här situationen? 

(Targeted Individual) 

Skrev jag till dig eller? 
Svar på tråden Hur stor rättighet/skyldighet har man att bli trakasserad i Sverige?