Inlägg från: marshmallows |Visa alla inlägg
  • marshmallows

Ärtsoppa, hårda ärtor

Alltså är det nån som vet hur man lyckas koka gula ärtor så dom blir hel mjuka alla ? Jag har gjort ärtsoppa i flera år, med märket go green gula ärtor, men sista tiden är det omöjligt få dom mjuka. De flesta är hårda, trots jag kokat dom i 1.40 tim. Och blötlagt före typ minst 15-16 tim. Vill gärna ha tips på hur man lyckas med den bedriften nuförtiden ? 

• Svar på tråden Ärtsoppa, hårda ärtor
  • marshmallows
    klyban skrev 2023-08-01 06:58:55 följande:

Detta är ett problem som uppstår med ärtor och bönor ibland, och att tiden man innan använt inte längre fungerar och att man får öka/minska tiden.

Hur löser du problemet, ja, det gör du genom att ta upp ärtor och smaka på och ser hur de är komna i tillagningen.

Jag är en sån som gillar ärtsoppan mot att en del ärtor är sönderkokta, så jag tar soppan när detta uppnåtts.
    Du får hitta din du gillar, men mer tid krävs om de ska bli mjukare om de inte redan är.

Din blötläggningen är tillräcklig, jag brukar köra 12h, så din tid räcker gott och väl.

Vad är det för tid du pratar om, koktiden eller vad ? Jag har haft go greens länge men nu sist fick jag kasta bort en hel sats, inga i princip gick få mjuka ! Jag skrev till dom om det och har haft en värdecheck på 60kr för det. Har du nåt annat märke att rekommendera för ärtsoppa kokning ?
  • marshmallows
    Bröstlängtan skrev 2023-08-09 22:30:23 följande:

Blötlägg ett dygn, sen är koktiden 1 till 1,5 timmar.
    Blötläggning i kallt vatten är nyckeln till perfekt ärtsoppa. 

Det där vet jag redan, är ju det jag gör, men har ingen som helst effekt på ärtorna. Beror vilken sort det är, är nog mer rimligt. Ska prova en ny sort. 
  • marshmallows
    BuoBä skrev 2023-08-10 15:19:46 följande:

Jag tycker alltid ärtsoppa tar längre än 1,5h. Då är det halvkokta ärtor i vatten. För att få ärtorna mjuka och soppan simmig måste den koka i minst 2, gärna bortemot 2,5 timmar enligt min erfarenhet.
    Jag använder GoGreen och blötlägger i 12 timmar.

2 timmar ?? Hur mycket vatten kokas bort då egentligen... Skrattande jag brukar ha som mall 1.40 tim ca. Och då kör jag nästan järnet på plattan, 5:an i 30 min först, sen 4:an till 60 min och efter det 3:an. Min teori att få dom mjuka är första tidens kok, alltså typ 30 min. Nu gjorde jag en ny sats igår, tyvärr for strömmen efter 1 timma så fick kasta hela satsen...Skrikandes Men jag märkte att inget var fastbränt så det är möjligt att spisens plattor har tappat sin effekt. Ska prova köra på 6:an nästa gång i 30 min först, tydligen måste man våldkoka dom från början, som sagt, det är min teori. Återkommer när jag fått tag i annat märke.
Svar på tråden Ärtsoppa, hårda ärtor