Inlägg från: sandrabeerg |Visa alla inlägg
  • sandrabeerg

Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.

Som ensamstående eller ensamstående med något barn blir det tajt. Men med ett antal barn borde man räkna med att de ärver varandra. Där tänker jag att det är fel.

• sandrabeerg
    Zoraya skrev 2023-07-23 23:16:29 följande:

Det skulle vara intressant se, de exakta utläggen och en mer noggrann redovisning av denna artikel.

Jag har aldrig någonsin hört eller sett någon leva på bidrag och ha så där mycket kvar. Förutom utländska familjer med typ 7-8 barn. Det är oftast antalet barn som trissar upp summan.

Vilken kommun det tillhör. Nu ska riksnormen och försörjningsstöd vara samma i hela landet. Men det är det inte. Konstigt nog. 

De jag känt eller vet om som lever på bidrag. Har till det precis nödvändiga. Men det kanske bara är ensamstående. Har du familj med en del barn. Verkar det som att de räddar upp familjens ekonomi. Sjukt. Och sjukt att även skaffa fyra ungar. När man inte ens kan försörja sig själv och har kronisk depression.  

Ett annat problem. Är att vi i Sverige har för låga löner. Och det eftersläpar. Våra omkostnader ökar. Men inte lönerna. 

Ja, det är mängden barn som drar upp det. Om du tittar på risknormen är det inte en konstig summa med fyra barn. 
    Du som föreslog att vi skulle räkna på summorna. Jag tänker inte att våra två löner ska motsvara riksnormen även om jag inte heller tycker att det ska vara omöjligt att klara sig på riksnormen. Men ärligt talat, våra klädkostnader ligger tex betydligt under risknormen då barnen ärver varandra  
  • sandrabeerg
    Tom Araya skrev 2023-07-24 00:38:27 följande:

Beräknat på två vuxna, två barn i ålder 4-6 år, ett barn i ålder 7-10 år och ett barn i åldern 11-14 år så blir försörjningsstödet 21 300 kr utöver boendekostnaderna.

Provberäkning ekonomiskt bistånd - Socialstyrelsen

Det är det inte alls. Nu räknade jag visserligen för enkelhetens skull på alla barnen var 11-14 men om man då räknar med kostnaden för sambos, fyra barn och gemensamma hushållskostander hamnar det 22500. Sök på riksnormen och gör om beräkningen.
  • sandrabeerg
    Tom Araya skrev 2023-07-24 00:38:27 följande:

Beräknat på två vuxna, två barn i ålder 4-6 år, ett barn i ålder 7-10 år och ett barn i åldern 11-14 år så blir försörjningsstödet 21 300 kr utöver boendekostnaderna.

Provberäkning ekonomiskt bistånd - Socialstyrelsen

Ursäkta, svarade precis dig men men skulle svara den som skrev att man inte får så mycket . 
  • sandrabeerg
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 10:13:14 följande:
    Existensminimum är ju existensminimum.
    Att vara 6 i hushållet, varav 4 barn kostar.

Finns säkert några som tänker som du skriver men tror de flesta vill klara sig själv, även om det skulle innebära samma pengar. Slippa ansöka varje månad och komma på möten redovisa med kontouttdrag som blir lusläst och kvitton som bevisar att du handlat det du fått bidrag till. Slippa redovisa listor med sökta arbeten eller skicka sjukintyg med personliga hälsodetaljer.
    Absolut tror jag de flesta vill slippa försörjningsstöd. Dock håller jag inte med dig om att varje barn kostar lika mycket. Leksaker och kläder kan användas av flera barn och att laga mat till ytterligare en eller två kostar inte lika mycket. 
    Som sagt, vår familjs klädkostnad ligger betydligt under normen då barnen får ärva av varandra.
  • sandrabeerg
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 10:30:11 följande:
    Det påverkar ju hur gamla barnen är.
    Ja, och troligtvis finns det yngre barn i just den familjen eftersom min beräkningen blev högre än i exemplet.
  • sandrabeerg
    Finansen7 skrev 2023-07-24 10:43:43 följande:

Det man diskuterar nu är regeringens förslag på bidragstak. Bidragen är ju dock redan villkorade. De här personerna, som beskrivs i den länkade artikeln står långt från arbetsmarknaden och kommer inte närmare den pga ett bidragstak. De behöver ännu mer hjälp att bli så självförsörjande som möjligt. Att få ett heltidsjobb som de kan överleva på utan bidrag utöver barnbidrag är inte ens troligt. Det här personerna har så många problem och har inte det liv en normalfungerande människa skulle önska sig. Prova att gå i deras skor ett par månader. Att slå mot den här familjen drabbar barnen. 

Så klart det finns slackers i samhället, men det finns också personer som saknar förmågor.

Absolut, det är löjligt att lägga fram det som att de inte redan vore villkorade.
  • sandrabeerg
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 10:53:37 följande:
    Detta är mitt tyckande vad barn kostar utan baseras på riksnormen som beslutas varje år av riksdagen.
    Den sätts utifrån vad som anses ingå i en skälig levnadsnivå och vad en låginkomsttagare kan tänkas ha råd med. Klädnormen läggs utifrån att man köper begagnat etc.

Man kan inte heller utgå helt bara från sin egna livssituation...
    Vårt yngsta barn växte betydligt snabbare än vårt äldsta och har under stor del av deras uppväxt haft samma storlekar som sitt äldre syskon trots att det skiljer 2 år mellan dem. Hen har alltså inte kunnat ärva någonting...
    Vi har ju sålt en del istället men lever du på försörjningsstöd så måste du ju redovisa allt du får in och eventuella insättningar etc räknas ju av mot försörjningsstödet.
    Nu lever vi inte på försörjningsstöd så det har inte varit en issue.
    Har man exempelvis barn som har ADHD eller liknande så slits kläderna mer och det kanske aldrig blir nåt att ärva...

Vårt matkonto är långt under normen för jag är en fena på att laga soppa på en spik och ta till vara på allt men det betyder inte att jag tycker allas kostnader ska sättas utifrån detta.
    Nej, jag menar inte att alla behöver ha ett klädkonto som vårt. Men jag kvarstår vid att fyra barn inte kostar fyra gånger så mycket som ett. 

Var ser du att klädnormen utgår från att man köper begagnat? Det har jag aldrig hört eller sett. Om man räknar på fyra barn i olika åldrar kan klädnormen ligga på 30276 om året. För mig är det inte särskilt lågt. Även om inte allt kan ärvas är det orimligt att tänka att inget kan ärvas.

För ensamstående eller ensamstående men ett barn tänker jag dock att summorna är låga. 
  • sandrabeerg
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 11:06:20 följande:
    Artikeln är ju dessutom felaktig. I artikeln står det att summan är efter att bidragen räknats av men det stämmer inte.
    Summan som nämns är ju riksnormen som sedan läggs ihop med hyra och el för att få fram familjens behov.
    Om det är ett underskott EFTER att alla inkomster (exempelvis barnbidrag och bostadsbidrag) dragits av så är det den summan som beviljas från försörjningsstöd.
    Socialtjänsten betalar inte heller hyran och elen utan det gör personerna själv, utgifterna tas bara med i beräkningen.

Blir så trött när en så pass stor tidning som Aftonbladet inte dubbelkollat sin fakta...men vad kan man förvänta sig när inte en Statsministern har koll...
    Jag förstår inte riktigt vad du reagerar på. Summan som nämns är ju vad familjen har att leva på. Jag tror ingen uppfattar det som att de dessutom har barnbidrag/flerbarnstillägg etc. Det står väl tydligt att det är detta som blir kvar när familjen har betalat hyra och el. 
  • sandrabeerg
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 11:25:33 följande:
    "Efter att socialsekreterarna har dragit av familjens inkomster från barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag och äldsta barnets studiebidrag får familjen runt 21 200 kronor. Det är vad de har att leva på efter att elen och hyran är betald"

Läser vi samma artikel? Det låter ju som de får 21 200 från socialtjänsten utöver bidragen. Det får de alltså INTE.
    Ja, vi läser  samma men tolkar det helt olika. De drar ju av inkomsterna och efter det har familjen 21200 att leva på. Jag tycker det är tydligt. Hur skulle du skriva det? 
    Jag tolkar det verkligen inte som att de har något utöver den summan som står. Har inte sett att någon annan här heller har misstolkat det. 
  • sandrabeerg
    glassgumman78 skrev 2023-07-24 11:44:58 följande:
    Är socionom och jobbar ju dagligen utifrån socialtjänstlagen och har läst alla betänkanden och utredningar som landat i lagarna och vad som ska ingå, rapporter från socialstyrelsen och många många domar från förvaltningsdomstolarna och jobbat med försörjningsstöd i många år...

Självklart måste ju ingen köpa allt begagnat men man har i betänkanden och domar etc gjort resonemang kring detta.

Man kan tycka att klädkontot är väl tilltaget när man lägger ihop men vissa andra delar av normen är ju lite snålare kan jag tycka så det jämnar ofta ut sig...Betänk att det inte finns någon del av normen som täcker hushållsgeråd och möbler...
    Vissa möbler kan man ansöka om vid långvarit bistånd men då kommer en socialsekreterare hem och kollar och det är även väldigt snålt vad man kan få...
    Jag har mer insyn än du tror. Men om du vill hänvisa till förarbeten eller domar som säger att klädnormen utgår från kostnaden för begagnade kläder får du gärna göra det.

Fullt medveten om att kostnaden för hemutrustning är låg.  Jag är också fullt medveten om att det är svårare när man inte har marginaler. Likaså är jag medveten om att det i många kommuner har blivit svårare att bli beviljad ekonomiskt bistånd och att det ibland krävs underlag in absurdum. Jag sitter verkligen inte och säger att det är enkelt att ha försörjningsstöd. Däremot anser jag att fyra barn inte kostar fyra gånger så mycket som ett. 
Svar på tråden Bara 21.200 att leva på efter hyran är betald.