• Tyra myra

Vart har erotiken tagit vägen?

I flera trådar här på FL talar man om kvinnors och även mäns förlorade lust. När jag tänker på problemet och läser trådarna så verkar det som om erotik knappt existerar idag. 

Med erotik menar jag 
    Def;
    Erotik, från den grekiske guden Eros, är sexualitet som lägger tonvikten på de sinnliga, sensuella aspekterna av kärlekslivet. sv.wikipedia.org/wiki/Erotik

• Svar på tråden Vart har erotiken tagit vägen?
  • Tyra myra
    Anonym (Solros) skrev 2023-07-21 09:01:19 följande:

Jag tror följande aspekter bidrar till att passionen försvinner:

- non-stop tillgång till porr. Förr fick man vänta in tv1000 på kvällen eller vissa köpte en vhs. Nu kan vi mata hjärnan med porr obehindrat. Och vilken porr är det som säljer mest? Hårdporr med dominanta och förnedrande inslag. 

- folk har mer ons och tillfälliga sexuella relationer. Tinder är ett smörgåsbord för män att ligga runt med kvinnor som letar livspartner. Man dejtar flera samtidigt, investerar knappt Ibsen man träffar. Lägger inte längre ned tid och engagemang på dejten utan kör kvantitet. 

- folk blir bekväma i sin relation. Kramar, bus och uppvaktning slutar infinna sig. Mannen sitter och kollar fotboll på tv eller spelar på sin dator medan hon plockar och har sig. Sen fattar han inte varför frun hellre pysslar i trädgården än att ligga med honom när han smyger i i sängen 5 min innan sovdags.

Lösningen? 
    Att investera sin tid och sitt intresse för sin partner. Skit i den där äggande sexleksaken, massera henne istället, somna sked, duscha tillsammans, skratta ihop, Hjälp varandra, värna om varandra, kommunicera om djupa saker. 

Mycket tänkvärt och bra skrivet
  • Tyra myra

När jag läser vad ni skriver i tråden så verkar det som om det är vår livsstil som tagit kål på erotiken. 

Vad tror ni är är det största problemet i vår livsstil och vad kan man i så fall göra åt det?

• Tyra myra
    Anonym (.) skrev 2023-07-21 08:08:09 följande:

Jag tror inte att de trådarna är så representativa för befolkningen i stort. De som har ett välfungerande sexliv har av naturliga skäl inte samma behov av att starta trådar om det som de som är missnöjda.

Ja vi vet ju så lite om varandras liv, det är bara i forum som detta vi kan få små inblickar men det finns oroande rapporter om hur ungdomar har porren som mall för sexlivet.  Unga flickor/kvinnor skadas i underlivet mm

Nog tror jag att det skett en förändring.  Varför ska det inte ha gjort det?
  • Tyra myra
    Anonym (.) skrev 2023-07-22 10:26:27 följande:
    Unga tjejer som skadas i underlivet på grund av porrideal är en annan diskussion än den du tar upp i ts och som handlar om att trådar om tappad sexlust skulle tyda på att erotiken försvunnit. Jag tror fortfarande inte att de trådarna ger en rättvisande bild av verkligheten, precis som trådarna om ekonomi inte visar att majoriteten har problem med ekonomin.
    ja, man kan se lite olika på diskussionen och ämnet men om man inte kan ta upp en diskussion på grund av att det inte finns några generella bevis på att fenomenet inte existerar utanför FL så kan man väl inte föra några diskussioner alls, antar jag. 
    Du anser du förresten? Har vi för lite erotik och för mycket porr?  Har vi lagt erotiken på porrens altare? 
    Är det en bra utveckling att ungdomarna ser porren som ideal för sexlivet?
  • Tyra myra
    Anonym (Solros) skrev 2023-07-22 15:03:06 följande:
    Men om han sitter framför datorn och hon flänger runt och ägnar sin fritid åt att fixa i hemmet och åt familjen så lär ju knappast någon ork finnas att dessutom orka leverera i sängkammaren. Det kan vara det omvända med- men ni finns ju studier som visar att män kopplar av när de kommer hem från jobbet medan kvinnans puls ökar när hon kommer hem från jobbet. Det måste finnas en ömsesidig respekt i relationen där man värnar om varandra och hjälps åt.

Kvinnor och män är olika. Kvinnor behöver må bra för att kunna ha sex. Män behöver sex för att kunna må bra. Generelllt.
    Tror inte att man kan generalisera någonting när det gäller samlivet. Vi har några nycklar och ännu färre verktyg för att hålla samlivet levande.  

Jag tror inte det skiljer så väldigt mycket mellan kvinnor och män utan vad som skiljer är hur vi pratar om det. 

Men vi har båda tappat bort EROTIKEN där vi kan mötas kvinnor och män. Där språket är detsamma och vi förstår varandra.
  • Tyra myra
    Postman skrev 2023-07-31 17:44:54 följande:
    Precis. Håller med och som Mimosa86 uttryckte det, vi måste intressera oss för varandra och kommunicera. Men allt har blivit så märkligt krångligt idag vad det nu kan bero på, undra varför vi har tappat bort kommunikationen och erotiken. 🤔
    Något jag har reagerat på är hur många frågor om sex och samliv som ställs på forum som det här. Det verkar som om man hellre frågar molnet än kommunicerar partnern. 

Detta med att utforska sexualiteten tillsammans med sin partner verkar inte vara självklart.  Man vill på något sätt ha en färdig mall att gå efter. Man undrar över vad som är normalt och inte normalt. Man jämför sig med porrskådisar som om dess vore några förebilder.

Nej erotiken verkar föra en ytters tynande tillvaro åtminstone i detta forum.   
  • Tyra myra
    Anonym (Love) skrev 2023-08-03 14:55:57 följande:

Är det ens ett problem?

I min värld är avsaknad av erotik inget som helst problem, och det är inget jag jag känner något behov alls att "lösa".

Inget problem för mig heller men jag undrar ändå vart den tagit vägen.
    Och varför ?

Kanske vet man inte ens vad Erotik är?
  • Tyra myra
    Anonym (Mx) skrev 2023-08-03 15:00:31 följande:
    Alla vill väl inte göra som du, ha en annan sidan om.
    Förstår inte riktigt kommentaren, men vad har den med Erotik att göra?

Om du menar inlägget jag la i trånden om hur man sköter otrohet så lät jag fantasin spela med ett tag. Tyckte att tråden var ganska dum och förtjänade ett dumt inlägg. Ts frågor är säkert bara till för att bygga upp någon sorts fantasibild av otrohet.  Utan att vara expert tror jag att de flesta som är otrogna sina partners är engångshändelser och fyllegrejer. De är knappast planerade i förväg. Så att ge en beskrivning på hur och var är omöjligt.

Åter till Erotiken, Hur har du det med erotiken i ditt liv? För mig är den viktig i alla fall. Det är den som håller vårt samliv levande och lusten vid liv.
  • Tyra myra
    Anonym (Love) skrev 2023-08-03 15:30:29 följande:
    För att den är ointressant? 
    Men du är intresserad av sex antar jag?
  • Tyra myra
    Anonym (Mx) skrev 2023-08-03 15:35:29 följande:

Du ljuger alltså rakt av? Då kan man inte ta dina inlägg seriöst. 

Det är jag nog knappast ensam om. Men det är inte något jag gör normalt och i det här fallet så tror jag tyvärr att många av inläggen i just den tråden är ljug, just därför att det är väldigt få som har ett långvarigt förhållande på sidan om. Det var kanske vanligare förr men idag är det nog snabba beslut och tillfälligheter som skapar otrohet. 

Lite kuriosa. I början av 1900-talet var det relativt vanligt att borgarklassens män hade "något på sidan om"  ibland en piga eller något annat ogift fruntimmer. 
    Ofta  var hustrun väl insatt i det hela och kunde ofta uppskatta att hon slapp dela den äktenskapliga sängen. Det var också ett sätt att hålla nere antalet ÄKTA barn.

Men frågan om Erotiken kvarstår
  • Tyra myra
    Anonym (.) skrev 2023-08-03 15:35:43 följande:
    Jag har inte sagt att man inte får diskutera. Jag ville bara säga att jag inte tror att man kan dra några allmänna slutsatser om folks sexliv baserat på människor som startar trådar om sina sexuella problem här.

Jag tycker egentligen inte att det borde finnas någon motsättning mellan porr och erotik, men samtidigt bör man kunna se kritiskt på de ideal som förmedlas i porren.
    Jag drar inga allmänna slutsatser utan konstaterar att i de frågor som ställs och de inlägg som görs är erotiken inte representerad. När man i trådar diskuterar avsaknaden av lust nämns aldrig erotiken. Trots att det är just den som skapar lust och håller den vid liv. 

Porr är något man konsumerar, ofta ensam

Erotik är något man utövar tillsammans.

Porr är artificiellt 

Erotik är verkliga känslor
  • Tyra myra
    Karalina skrev 2023-08-03 17:42:18 följande:
    Porr blir producerad, ofta tillsamman. Finns overkliga känslor?
    Vi kanske skulle fråga porrskådisarna om deras lust.
    Svaren skulle säkert förvåna många,
  • Tyra myra
    Karalina skrev 2023-08-03 18:45:14 följande:
    Jag var en gång i porr. Mannen jag var med använde kameran. Finns overkliga känslor?
    Några overkliga känslor har jag väl inte nämnt. Däremot finns det kärlek mellan ett par som hänger sig åt erotiken. 

Var finns kärleken i porrfilm? 

Ofta måste mannen injicera preparat i penis för att han ska kunna prestera maximalt, För säkerhets skull engagerar man helst gay män för att de är mindre känsliga och kan hålla på länge.

Kvinnan förbereder sig nogsamt i alla öppningar och ser till att vara noga insmorda.  Det är ett jobb för dem inte nöje!  
  • Tyra myra
    Karalina skrev 2023-08-03 19:33:15 följande:
    Nej, du har inte, därför jag frågade, eftersom du skrev om de verkliga, jag frågade om motsatserna.
    Tyra myra skrev 2023-08-03 19:11:56 följande:
    Var finns kärleken i porrfilm? 
    Varför ska den finnas? I film är elektroner på skärmarna. Var finns kärleken i industrin, i flygplanet? Säkert kan produktionen i porr uppleva kärlek. Jag var i porr en gång, varför en kamera ska vara en stor skilnad?Du har beskrivat kanske dina erfarenheterna, eller den delen porren du vet. Det är flera delar.

"är sexuella skildringar i text, bild och ljud, i syfte att underhålla och väcka lust.["

Vilken som vill kan göra porr med sin telefonen eller annan kameran. Inte två behöver
    vara tillsamman, en person kan vara skådespelaren, producenten, rechissören. Du kan se
    att alla delarna är inte film, också text.
    Det är just detta med känslorna och samspelet mellan paren som är EROTIK, Om du och din partner filmar era samlag så är det kanske EROTIK för er men för andra som tittar är det PORR.

Erotik kan ta sig många uttryck och kan i bästa fall vara en del av vardagen, Erotik sammanbinder par skapar lust till varandra och stärker kärleken,  

En man som sitter ensam i källaren vid datorn och runkar till PORR främjar inga relationer.

Det finns gott om dokumentärer om PORRINDUSTRIN som du kan ta del av.
  • Tyra myra
    Karalina skrev 2023-08-03 20:23:54 följande:
    Kanske vill inte relationer. Vem person som helst med dator kan göra porrindustri och uppleva eller inte erotiken. 
    Hoppas du ursäktar men jag förstår inte vad du vill säga
  • Tyra myra
    Karalina skrev 2023-08-03 21:03:52 följande:
    Jag försöker att skriva mer tydlig i svaret.
    Tyra myra skrev 2023-08-03 19:53:54 följande:
    Det är just detta med känslorna och samspelet mellan paren som är EROTIK, Om du och din partner filmar era samlag så är det kanske EROTIK för er men för andra som tittar är det PORR.

Erotik kan ta sig många uttryck och kan i bästa fall vara en del av vardagen, Erotik sammanbinder par skapar lust till varandra och stärker kärleken,  

En man som sitter ensam i källaren vid datorn och runkar till PORR främjar inga relationer.

Det finns gott om dokumentärer om PORRINDUSTRIN som du kan ta del av.
    Den ensamma mannen önskar inte relationer, kanske. 

Vem person som helst med dator kan göra porrindustri, den person kan uppleva erotik, eller den person kanske inte upplever erotik. Erotik är upplevelser. Den kan uppleva genom händelser. Erotikfilm, elektroner på skärmen avbildar människor, erotik är inte elektroner, men upplevelser.

Industri betyder: "franska industrie, av latin indu?stria ?ivrig verksamhet?, ?flit?, ?företagsamhet?"
    Tack, Nu förstår jag vad du menar,
    Den här tråden ligger under rubriken "Minskad lust" I andra trådar läser jag hur par upplever att någon de saknar lust till varandra. Samtidigt skriver de att någon av dem konsumerar massor av PORR. 

Jag ser där ett problem. Man har inte bejakat erotiken i samlivet och tillslut sitter mannen där i sin ensamhet och tittar på PORR.  All Porr är ju inte gratis heller så i en del fall försvinner också en hel del pengar på tittandet.

Som jag ser det är det en milsvid skillnad på att konsumera PORR och att bejaka sin sexualitet genom ett levande EROTISKT samliv då försvinner inte lusten till varandra.
  • Tyra myra
    Anonym (Love) skrev 2023-08-04 08:13:21 följande:

Varför antar du det? 

Därför att du är aktiv i en tråd som heter "Vart har Erotiken tagit vägen?" under rubriken "Minskad lust"

Om du varken är intresserad av erotik eller sex, vad gör du då här?
  • Tyra myra
    Anonym (Love) skrev 2023-08-04 11:12:17 följande:

Ger perspektiv? Men givetvis, vill man bara diskutera med folk som har samma perspektiv, åsikter och tror ens hypotes, så bör man nog skriva det redan i trådstarten.

Erotiken försvinner eftersom många människor blir mindre intresserade av just erotik och sex. 

Hade folk värdesatt det så hade det funnits, så enkelt är det. 

Så du menar att erotik inte existerar?. Eller menar du att intresset för erotik har förändrats?  Jag vill gärna höra din åsikt 
  • Tyra myra

Återkommer till tråden eftersom frågan om bästa sexet dyker upp med jämna mellanrum. 
    Jag hävdar fortfarande att det tekniska porr sexet riskerar att ta död på erotiken i våra liv. 
    Att känna sig som en sensuell kvinna som lockar sin man/partner till att utforska erotikens mysterium är något helt annat än att känna sig sexig.

Det bästa sexet är där man i lugn och ro bygger upp en förväntan om att gå helt upp i varandra för några ögonblick. Det är sådant som stannar kvar i en minne och stärker banden till varandra.

Svar på tråden Vart har erotiken tagit vägen?