• Postman

Vart har erotiken tagit vägen?

Hörde nåt program på radion där de pratade om att folk har allt mindre sex idag. I och med att folk också blir allt mindre sociala och ensamma så kanske det är en naturlig följd. 

• Postman
    Anonym (Solros) skrev 2023-07-21 09:01:19 följande:

Jag tror följande aspekter bidrar till att passionen försvinner:

- non-stop tillgång till porr. Förr fick man vänta in tv1000 på kvällen eller vissa köpte en vhs. Nu kan vi mata hjärnan med porr obehindrat. Och vilken porr är det som säljer mest? Hårdporr med dominanta och förnedrande inslag. 

- folk har mer ons och tillfälliga sexuella relationer. Tinder är ett smörgåsbord för män att ligga runt med kvinnor som letar livspartner. Man dejtar flera samtidigt, investerar knappt Ibsen man träffar. Lägger inte längre ned tid och engagemang på dejten utan kör kvantitet. 

- folk blir bekväma i sin relation. Kramar, bus och uppvaktning slutar infinna sig. Mannen sitter och kollar fotboll på tv eller spelar på sin dator medan hon plockar och har sig. Sen fattar han inte varför frun hellre pysslar i trädgården än att ligga med honom när han smyger i i sängen 5 min innan sovdags.

Lösningen? 
    Att investera sin tid och sitt intresse för sin partner. Skit i den där äggande sexleksaken, massera henne istället, somna sked, duscha tillsammans, skratta ihop, Hjälp varandra, värna om varandra, kommunicera om djupa saker. 

Eller tvärt om. Det kanske är hon som ska anstränga sig lite och visa sig mer och se sin man så kanske han tycker hon är roligare att umgås med. Ligger hon med honom så lär han garanterat strunta fotbollen eller datorn.
  • Postman
    Anonym (f) skrev 2023-07-21 16:43:00 följande:
    Hahah, nej. 
    I en överväldigande del förhållanden, finns ett mönster: att det är mannen som är en mansbebis, kvinnan sköter markservicen, barnen, maten, städningen osv.  
    Inte då, det ett mantra som hålls levande av ett gäng kvarlevor.  Finns minst lika många kvinnobebisar idag vill jag påstå Men det är sevärt mer accepterat, än i alla fall. 
  • Postman
    Anonym (bitter lemon) skrev 2023-07-21 19:01:37 följande:
    Nä?
    Jag är i mitt livs form, har inget emot varken korsetter, rep, bojor eller fjädermasker om så är.

Mötte min man naken i lårhöga mockastövlar i sovrummet och inte ens det funkade.

Jag kan säga att effekten blir en helt annan på min älskare, han trodde inte sina öron när jag berättade att det blev nitlott hemma.
    Njae jag tvekar faktiskt på sanningshalten i ditt svar. Skulle det nu vara sant så är det ytterst märkligt om ni fortfarande håller ihop. 
  • Postman
    Anonym (bitter lemon) skrev 2023-07-21 20:41:32 följande:
    Min man är "trött" jämt, har gått upp mycket i vikt och är nog en smula deprimerad. Det har inte med mig att göra utan helt andra och övergående saker och jag har försökt få honom att ta tag i det i ett par år och tala med proffs.

Nu först finns det hopp om behandling men kötiden är lång. 
    Jag ska försöka ge det ett år till och se om han kan bli sig själv igen men sen orkar jag nog inte mer.

Aha ok, ja då förstår jag och jag ber om ursäkt för att jag tvekade om sanningshalten. Beklämmande att det ska vara sådana kötider. Hoppas behandlingen fungerar när ni väl få tid, önskar er all lycka och tack för att du ville dela med dig av detta.  

• Postman
    Tyra myra skrev 2023-07-31 17:36:41 följande:
    Tror inte att man kan generalisera någonting när det gäller samlivet. Vi har några nycklar och ännu färre verktyg för att hålla samlivet levande.  

Jag tror inte det skiljer så väldigt mycket mellan kvinnor och män utan vad som skiljer är hur vi pratar om det. 

Men vi har båda tappat bort EROTIKEN där vi kan mötas kvinnor och män. Där språket är detsamma och vi förstår varandra.
    Precis. Håller med och som Mimosa86 uttryckte det, vi måste intressera oss för varandra och kommunicera. Men allt har blivit så märkligt krångligt idag vad det nu kan bero på, undra varför vi har tappat bort kommunikationen och erotiken. 🤔
  • Postman
    Tyra myra skrev 2023-08-03 16:09:17 följande:
    Jag drar inga allmänna slutsatser utan konstaterar att i de frågor som ställs och de inlägg som görs är erotiken inte representerad. När man i trådar diskuterar avsaknaden av lust nämns aldrig erotiken. Trots att det är just den som skapar lust och håller den vid liv. 

Porr är något man konsumerar, ofta ensam

Erotik är något man utövar tillsammans.

Porr är artificiellt 

Erotik är verkliga känslor
    Precis. Instämmer. Folk har tappat erotiken eller inbillar sig att den inte behövs längre. Utan erotik så får man aldrig riktiga eller genuina känslor, det spiller också över på den sociala biten tror jag. 
Svar på tråden Vart har erotiken tagit vägen?