TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-22 10:52:38 följande:
Googlade lite och och läste lite kring läkare med utlöndska utbildningar, det verkar vara så att en majoritet av alla läkare vars legitimation dras in på grund av oskicklighet har en utländsk utbildning. I många länder sker det tydligen mycket fusk kring utbildningarna. , tex i Rumänien. Eftersom Rumänien är med i EU godtar vi dessa läkarutbildningar utan någon som helst kontroll.
Många läkare från Syrien, Iran och Irak får svensk legitimation genom att göra ett test. Ingår svenska språket undrar jag i dessa test, för just läkare från dessa tre länder upplever jag ha haft mycket dåliga kunskaper i svenska när jag träffat dem på sjukhuset. Jag har också upplevt dem som ganska otrevliga och inte lika lätta att ha att göra med som med de svenska läkarna. Kulturskillnader kanske, eller helt enkelt kanske det beror på språkkunskaperna.
Nästa gång man går till läkaren kanske man ska fråga vilket universitet läkaren gått på.
Läkare som inte kommer från EU-länder behöver göra språktest innan de får börja arbeta som läkare i Sverige. Ofta tar det flera år innan de blir tillräckligt bra på språket för att klara testerna. Sen att många knappt kan prata ändå säger väl någonting om nivån på testerna..
Jag är osäker på hur det är med läkare inom EU.