Inlägg från: Soryu |Visa alla inlägg
  • Soryu

Vart har alla experter tagit vägen?

Postman skrev 2023-07-20 18:42:24 följande:

Få är genuint duktiga eller intresserade utav sina jobb idag. Många ser sina jobb som ett steg i sitt arbetsliv och lägger bara ner en ytligt insats för att sen kunna hoppa vidare till nästa och nästa och nästa. Vi ser det överallt idag, som västgötemamma skriver så jobbar man för att tjäna pengar till minsta möjliga ansträngning, detta trots allas feta och långa utbildningar.  

Jag är läkare och nästan alla läkare jag känner som inte är allmänläkare jobbar heltid, och jag skulle säga att de nästan alla har en yrkesstolthet. Allmänläkarna jobbar deltid för att de har en totalt orimlig arbetssituation som gör att få orkar jobba heltid, i synnerhet om man också har hemmavarande barn.
  • Soryu
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-22 10:52:38 följande:

Googlade lite och och läste lite kring läkare med utlöndska utbildningar,  det verkar vara så att en majoritet av alla läkare vars legitimation dras in på grund av oskicklighet har en utländsk utbildning. I många länder sker det tydligen mycket fusk kring utbildningarna. , tex i Rumänien. Eftersom Rumänien är med i EU godtar vi dessa läkarutbildningar utan någon som helst kontroll. 

Många läkare från Syrien, Iran och Irak får svensk legitimation genom att göra ett test.  Ingår svenska språket undrar jag i  dessa test, för just läkare från dessa tre länder upplever jag ha haft mycket dåliga kunskaper i svenska när jag träffat dem på sjukhuset. Jag har också upplevt dem som ganska otrevliga och inte lika lätta att ha att göra med som med de svenska läkarna. Kulturskillnader kanske, eller helt enkelt kanske det beror på språkkunskaperna.

Nästa gång man går till läkaren kanske man ska fråga vilket universitet läkaren gått på. 

Läkare som inte kommer från EU-länder behöver göra språktest innan de får börja arbeta som läkare i Sverige. Ofta tar det flera år innan de blir tillräckligt bra på språket för att klara testerna. Sen att många knappt kan prata ändå säger väl någonting om nivån på testerna..

Jag är osäker på hur det är med läkare inom EU.
  • Soryu
    Anonym (Mcnf) skrev 2023-07-22 10:46:51 följande:
    Jo fast de säger att de inte vet och frågar mig. Det är inte bra. 
    Det finns några anledningar till att man ställer den frågan. För det första kan det vara så att patienter oroar sig för någonting särskilt utan att spontant berätta om den oron (ofta något farligt som cancer eller ALS). Då kan det vara bra att den oron kommer fram, så att man kan berätta för patienten varför man inte tror att de har den diagnosen. För det andra kan det vara så att det då framkommer någon ny information som man inte frågat om, för på 15 minuter hinner man inte alltid fråga om allt som möjligen skulle kunna ha någon betydelse. Om patienten då själv har tänkt på någonting som kanske kan hänga samman med de aktuella problemen är det ju bra att det kommer fram.
Svar på tråden Vart har alla experter tagit vägen?