• Anonym (Råd mottages)

Orosanmälan

Hej! Jag tänkte bara kolla vad man kan göra åt människor som gillar att orosanmäla samt ljuga i dessa anmälningar.

Vi blev uppringda av soc häromdagen och väl på mötet så ska denne anonyma anmälaren ha ljugit om att min sambo som är kvinnan att hon ska ha örfilat våran son som absolut inte ha hänt och nu ska de starta en utredning bara pågrund av att anmälaren anmälde det som våld mot barn.

Vi har inget register, inget missbruk ingenting alls negativt på något sätt eller vis, förskola samt skolan har aldrig haft anmärkningar om något negativt , ingen i vårat kontaktverk så som familj och vänner har aldrig kommenterat något negativt så det kommer inte hända ett skit med utredningen men problemet kvarstår att de kan fortsätta anmäla anonymt och hitta på saker när utredningen är nerlagd tänker jag. Så vad kan man göra? Polisanmälan är inget alternativ då det är en anonym anmälan.

• Svar på tråden Orosanmälan
  • LFF

Ni kan inte göra någonting alls annat än att vara öppna och transparenta mot Soc. 

• Anonym (Råd mottages)
    LFF skrev 2023-07-18 12:10:00 följande:

Ni kan inte göra någonting alls annat än att vara öppna och transparenta mot Soc. 

Givetvis, men hur hindrar det att framtida orosanmälningar inte kommer att komma in efter utredningen är avslutad.
  • Anonym (111)

Soc behöver kolla upp när de får en anmälan, oavsett hur dum den verkar vara. Har ni inget gjort så kommer inget ske, efter att de gjort sina första samtal osv. Oroa er inte. 

Sen vill jag bara kommentera det sista du skrev: det finns mängder med familjer som inte har något i något register. Det kan ändå bli anmälningar till soc, Någon gång ska väl vara den första liksom. 

• Anonym (111)
    Anonym (Råd mottages) skrev 2023-07-18 12:12:02 följande:
    Givetvis, men hur hindrar det att framtida orosanmälningar inte kommer att komma in efter utredningen är avslutad.
    Det kan ni inte. Ni kan ju inte styra över vad andra människor gör. Ni kan i de samtal ni ska ha nu, tala om ifall ni misstänker någon person för anmälan och att om det kommer fler, så vill ni att Soc har noterat det inför framtiden. 
  • Anonym (Råd mottages)
    Anonym (111) skrev 2023-07-18 12:12:23 följande:

Soc behöver kolla upp när de får en anmälan, oavsett hur dum den verkar vara. Har ni inget gjort så kommer inget ske, efter att de gjort sina första samtal osv. Oroa er inte. 

Sen vill jag bara kommentera det sista du skrev: det finns mängder med familjer som inte har något i något register. Det kan ändå bli anmälningar till soc, Någon gång ska väl vara den första liksom. 

Ja, det är klart det är viktigt men jag känner lite mer som så att det är bättre om de slopar privata användare från att anmäla och överlåter det till förskolan och skolan. 

Om ett barn blir slaget så syns det (särskilt eftersom denna idiot till anmälare nämnde örfil) i samband med lämning till förskolan , då hade förskolan sett detta och orosanmält oss. 

Om vi ska vara brutalt ärliga så finns det fler människor med lägre intelligens än med högre så varför inte låta utbildad personal avgöra vad som är en oro eller inte, särskilt eftersom alla barn har skolplikt så funkar detta i praktiken att enbart låta skolväsendet göra anmälningar, då blir det inga hittepå anmälningar hit och dit.
  • Anonym (Bravo)
    Otroligt dåligt förslag.
    ALLA i samhället har ett ansvar för att se till att barn inte far illa. Skola och vård har lagkrav på att anmäla. Vi andra kan nyttja den här vägen att anmäla oro när det är just så - vi känner oro.
    Sen att det finns idioter som slösar socialtjänstens resurser på det här sättet är fel. Men såna knäppskallar får man bara hålla kort. Och som någon redan svarat, du kan inte göra något åt det. Du kan inte göra något åt hur andra väljer att agera.

Om socialtjänster har ett samtal med er nu och ni ger dem er syn på saken så kan de säkert notera detta. Om allt verkar vara i sin ordning lär de inte ens inleda någon utredning utan sätta punkt efter detta samtal.
    Men jag håller absolut inte med om att orosanmälan ska vara förbehållet vissa instanser.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Råd mottages) skrev 2023-07-18 12:20:53 följande:
    Ja, det är klart det är viktigt men jag känner lite mer som så att det är bättre om de slopar privata användare från att anmäla och överlåter det till förskolan och skolan. 

Om ett barn blir slaget så syns det (särskilt eftersom denna idiot till anmälare nämnde örfil) i samband med lämning till förskolan , då hade förskolan sett detta och orosanmält oss. 

Om vi ska vara brutalt ärliga så finns det fler människor med lägre intelligens än med högre så varför inte låta utbildad personal avgöra vad som är en oro eller inte, särskilt eftersom alla barn har skolplikt så funkar detta i praktiken att enbart låta skolväsendet göra anmälningar, då blir det inga hittepå anmälningar hit och dit.
    Nja, det där var faktiskt dumt. Det syns inte alls alltid när barn blir slagna och dessutom finns det otaliga fler sätt som barn kan fara illa på annat än att bli slagna.

Om vi ska vara brutalt ärliga så har intelligens inget att göra med att känna oro för något barn inte har det bra, inte ett dugg. personal i skola och förskola är faktiskt inte alls särskilt bra på att upptäcka sånt heller och det finns stora brister när det gäller att faktiskt anmäla.

Ni har tyvärr fått vara med om en ogrundad anonym anmälan och det är inget som går att göra något åt tyvärr, men hellre det än att ta bort möjligheten att anmäla anonymt/som privatperson. Det skulle medföra att så väldigt många barn fick fara illa i tysthet och aldrig upptäckas.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Bravo) skrev 2023-07-18 12:44:48 följande:
    Otroligt dåligt förslag.
    ALLA i samhället har ett ansvar för att se till att barn inte far illa. Skola och vård har lagkrav på att anmäla. Vi andra kan nyttja den här vägen att anmäla oro när det är just så - vi känner oro.
    Sen att det finns idioter som slösar socialtjänstens resurser på det här sättet är fel. Men såna knäppskallar får man bara hålla kort. Och som någon redan svarat, du kan inte göra något åt det. Du kan inte göra något åt hur andra väljer att agera.

Om socialtjänster har ett samtal med er nu och ni ger dem er syn på saken så kan de säkert notera detta. Om allt verkar vara i sin ordning lär de inte ens inleda någon utredning utan sätta punkt efter detta samtal.
    Men jag håller absolut inte med om att orosanmälan ska vara förbehållet vissa instanser.
    Instämmer såklart, men vill bara påpeka att Soc MÅSTE inleda en utredning när det handlar om våld, det ändrades för X antal år sedan.
  • Anonym (Bravo)
    Anonym (Kim) skrev 2023-07-18 12:51:47 följande:
    Instämmer såklart, men vill bara påpeka att Soc MÅSTE inleda en utredning när det handlar om våld, det ändrades för X antal år sedan.
    Ännu bättre, tack för att du rättar mig där!
    Jag har gjort orosanmälan en gång i hela mitt liv och det var några år sen. 
  • Anonym (f)
    Anonym (Råd mottages) skrev 2023-07-18 12:20:53 följande:

Ja, vi kan också strunta i barnets bästa. Grannar, vänner, ledare på aktiviteter, övriga som har ögon... Allt fokus verkar vara på just att försöka förebygga det som inte går att förebygga. Förnekelse och att faktiskt inte veta allt vad den andra partnern gör är också ett problem. För barnen.
  • Anonym (M)

Mitt syskons familj var med om samma sak. En ihopljugen historia om våld men de fick bra kontakt med socialtjänsten och ingenting negativt hände. Samarbeta med socialtjänsten är mitt råd och försök glöm den där andra personen. Se det som en sjuk människa med problem som det faktiskt är ganska synd om.

Svar på tråden Orosanmälan