• Aannoonnyymmmm

Ombytt bebis!

Hej!

Jag har en fem månaders bebis som tog sitt fem månadersvaccin för några dagar sedan. Hen är nu som ombytt. Gnällig hela dagarna och har gått från att sova hela nätter sen hen var 2 månader gammal till att vakna flera gånger. Hen har ingen feber eller så och nu har även maten blivit en kamp. Vägrar dricka ersättning och gråter så fort flaskan närmar sig. De senaste veckorna får hen panik dessutom så fort vi är med andra människor och gråter så fort det blir lite ljud. Tröstar och finns där konstant men känns som att inget hjälper. Vi är typ bara hemma nu men är det någon annan som har gått igenom detta eller har tips på hur man kan hjälpa bebis. Blir liksom inte en enda lugn sekund och nu blir det extra jobbigt när även nattrutinerna har förstörts.

• Svar på tråden Ombytt bebis!
  • Anonym (...)

Okej, nu har jag inga egna barn. Men att bebisar gråter och skriker och vägrar äta ibland är väl fullt normalt?

• Maymom

Mitt barn sov också hela nätter mellan mån 2-5 och började sedan vakna. Han började sova genom natten i typ mån 10 igen när han börjat äta mat mer ordentligt. 

Det är många faser(även kallade språng) de går igenom och vill minnas att det var en lite tuffare fas runt 5 mån. Läs mer om språng så kanske du kan hitta lite tips.

• Anonym (Tänder)

Kan även vara tänder på g, brukar knasa sig då med mat sömn och humör. Vårt barn fick problem med allt detta vid vaccineringen också och vi förstod inte alls men sen kom de några tänder. Det lugnade sig efter det men han blir likadan när det är tänder som gör lite extra ont. Dreglar barnet lite extra och biter på händerna mer än vanligt? 

• Aannoonnyymmmm
    Anonym (Tänder) skrev 2023-07-17 23:54:51 följande:

Kan även vara tänder på g, brukar knasa sig då med mat sömn och humör. Vårt barn fick problem med allt detta vid vaccineringen också och vi förstod inte alls men sen kom de några tänder. Det lugnade sig efter det men han blir likadan när det är tänder som gör lite extra ont. Dreglar barnet lite extra och biter på händerna mer än vanligt? 

Ja, han dreglar hela tiden och allt ska in i munnen. Försökt känna lite men det känns inte hårt. Däremot är han lite vit på nedre tandköttet upplever jag så det kan absolut va tänder på G! Han har alltid varit en väldigt matglad bebis men nu är det alltid en kamp att ge flaska. Får väl avvakta och se. Förhoppningsvis går det över snabbt! Det kom bara som en smäll efter vaccinet. Tidigare, senast dagen innan har han liksom sovit jättebra och inte varit gnällig hemma. Endast när vi är med folk men nu är han missnöjd hela tiden. Puuuuh
  • LFF

Det närmar sig ett utvecklingssprång vilket kan göra den goaste bebisen grinig. 

De är även lite mer "om sig och kring sig" vilket påverkar humöret med alla intryck de helt plötsligt tar in.

På det kommer en tandsprickning. Även om du inte känner något än så kan tandgrynen röra på sig uppåt och påverka.

Hittade detta när jag sökte "bebis 5 månader":

www.babyhjalp.se/utveckling-5-manader/

En bebis som är runt 5 månader genomgår många förändringar och du märker säkert själv hur mycket som händer i barnets utveckling. De pratar, de är tysta, de är upprörda, de dreglar och deras ansiktsuttryck blir allt tydligare. Barn är nu otroligt nyfikna på livet runt omkring dem och de känner och klämmer nu på saker i sin närhet och anstränger sig för att se. Att vända sig från rygg till mage och tillbaka igen är ett sätt att upptäcka nya saker och att se saker från ett nytt perspektiv. 

Fysiskt är barnet nu starkare, synen är bättre, nacken börjar bli stabil och ditt barn kan även ha fått sina första tänder. Alla dessa förändringar påverkar barnets sömnmönster och det är nu inte ovanligt att barn sover mindre än tidigare 

• Anonym (A)
    Aannoonnyymmmm skrev 2023-07-17 16:04:51 följande:
    Ombytt bebis!

Hej!

Jag har en fem månaders bebis som tog sitt fem månadersvaccin för några dagar sedan. Hen är nu som ombytt. Gnällig hela dagarna och har gått från att sova hela nätter sen hen var 2 månader gammal till att vakna flera gånger. Hen har ingen feber eller så och nu har även maten blivit en kamp. Vägrar dricka ersättning och gråter så fort flaskan närmar sig. De senaste veckorna får hen panik dessutom så fort vi är med andra människor och gråter så fort det blir lite ljud. Tröstar och finns där konstant men känns som att inget hjälper. Vi är typ bara hemma nu men är det någon annan som har gått igenom detta eller har tips på hur man kan hjälpa bebis. Blir liksom inte en enda lugn sekund och nu blir det extra jobbigt när även nattrutinerna har förstörts.

Fast vissa av sakerna började för några veckor sedan, medan ni tog vaccinet för några dagar sedan. 
  • Aannoonnyymmmm
    Anonym (A) skrev 2023-07-18 12:44:20 följande:
    Fast vissa av sakerna började för några veckor sedan, medan ni tog vaccinet för några dagar sedan. 
    Ja? Det är ju det jag skriver. Har inte påstått att det är vaccinets fel utan försöker se om någon annan har haft samma erfarenhet av det jag skrev sammantaget och har tips att dela med sig. Du verkar inte ha något tips och kan därför avstå från att svara, tack.

Till er övriga, stort tack! Ska googla mer om utvecklingssprång!
  • Anonym (Info)
    Aannoonnyymmmm skrev 2023-07-18 14:03:46 följande:
    Ja? Det är ju det jag skriver. Har inte påstått att det är vaccinets fel utan försöker se om någon annan har haft samma erfarenhet av det jag skrev sammantaget och har tips att dela med sig. Du verkar inte ha något tips och kan därför avstå från att svara, tack.

Till er övriga, stort tack! Ska googla mer om utvecklingssprång!
    Din ts ser ut som att du anser förändringarna är pga vaccinet. 
  • Aannoonnyymmmm
    Anonym (Info) skrev 2023-07-18 18:17:54 följande:
    Din ts ser ut som att du anser förändringarna är pga vaccinet. 
    Hade jag varit emot vaccin så hade jag väl inte valt att vaccinera min unge vid 3 mån och sedan nu igen! Var stressad när jag skrev mitt inlägg men det var ju tur att flera andra förstod min poäng och kunde komma med nyttiga tips. :)
Svar på tråden Ombytt bebis!