• Yonnnn

Tung/tryckande känsla huvud, yrsel och många diffusa symtom

Hej har haft konstiga och diffusa symtom i 9-10mån. Kom lite från ingenstans i sept skulle jag säga. Varken blivit sämre eller bättre. Påverkar en del vardagen, nu på slutet har jag accepterat det, var mer orolig förut. Så en aning bättre kanske.

Några symtom att nämna (känt av det till och från i 9-10mån ca):
    Lätt yrsel
    Pulserande känsla i överkropp (ibland som något är på högvarv) trots bra puls
    Tung känsla i huvudet, tryckande ibland
    Lockkänsla i öron 
    Lite stel känsla i nacken (utan att vara stel, kanske mer spänd)
    Muskelryckningar
    Tung över bröstet 
    Lite tät/tryck i bihålor/panna

Många diffusa symtom, sällan ont ont, mer en irriterande känsla av alla symtom. Gjort en standard läkarundersökning, sänkan, blodprov, kände tryckte nacke och rygg, lyssna på hjärta/lungor, EKG, kollade i öron/näsa, TSH, t4 vitaminer/mineraler, allt såg bra ut.

Lågt järn, men thats it. Vilket gått upp rätt bra nu, men fortfarande symtom.

Vad kan det vara? Något mer man bör kolla upp? Tänker att det borde blivit värre på 9mån om det var något illa? Varken sämre eller bättre (kanske en aning bättre) på 9 månader.

• Svar på tråden Tung/tryckande känsla huvud, yrsel och många diffusa symtom
  • Yonnnn
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-17 11:41:08 följande:
    Jag tänkte också på stress och utbrändhet. 
    Ja kanske. Men är det inte lite konstigt? Känner mig inte det. Visst lite stressad och irriterad ibland. Men blir inte bättre av att vila.

Ikväll tex när det är mer varm/kvav luft och regn så känns huvudet tungt, tryckande känsla över huvud/nacke och en aning svälld känsla i huvudet/nacke. Vad kan det vara? någon som känner igen sig?

Känner även lite trång/tryck över bröst/halsmuskler? Lite trångt, även lite som att något pirrar i kroppen.
  • idape

Jag känner faktist igen mig en del i det du beskriver. Har haft detta till och från i flera år. Det är stress/spänningar/oro/ångest för min del.
    även hormoner kan påverka. 
    pröva stretcha halsmuskler. googla på det.
    du har förmodligen triggerpunkter. Massage/yoga/sjukgymnast/naprapat/kiropraktor kan hjälpa. och oroa Inte upp dig att det är nåt farligt, det skapar större spänning och den onda cirkeln är igång. Tro mig, jag vet vad jag pratar om. Är så stel i nacke/bröstrygg nu så det värker bara man petar på mig. Jag har 3 barn som jag burit mycket och det är hela tiden full rulle. Har även hänt lite saker under dessa år som skapat hälsoångest hos mig sedan jag fick barn är jag orolig som person. Detta skapade det hos mig. Hoppas verkligen du får bukt med detta!

• Yonnnn
    alexias mamma skrev 2023-08-13 00:03:31 följande:

Har du kollat så du inte fått borrelia?

Nej tror inte det? Hur tar man sånt test? Kollat ganska många blodvärde, EKG, lyst i öron näsa och hals, fysio och vanlig hälsokontroll.

Kan man ha det länge? Känt så här till och från i 10mån. Vilka symtom är vanligSSR?

Ikväll är det mest tryckand/svullen känsla över nacke, hals, bröst och huvud. som spänning och lite trång, det gör inte ont.

Känner även lite ?pirr i kroppen, lätt tryck över bihålor och lätt lockkänsla i öron. Lite känslan av att dyka i vatten.
  • Yonnnn

Känner även nån typ av spänning över käken. Ingen verkar ha nåt svar. Vet inte vad mer man kan kolla. Gjort vanlig läkarundersökning, blodprov för vitaminer/mineraler, TSH, t4 och nåt mer. Och även fysio.

• alexias mamma

Just att du känner dig stel i nacken är ett typiskt symptom för borrelia. Många som får den diagnosen har gått länge med just ?konstiga? känningar i kroppen.
    du måste be om att få ett borreliatest. 

• Upptaget

Känner igen i stort sett alla dina symtom. Lever med det dagligen sedan länge. Extremt påfrestande och man känner sig sällan helt frisk. Läste vissa skrev om borrelia, jag med liknande symtom tog ett test för Borrelia, då jag faktiskt hade borrelia förr. Men det var negativt. Har insett, efter många undersökningar att mitt mest troligt är orsakad av stress.

• idape
    Upptaget skrev 2023-08-13 23:46:51 följande:

Känner igen i stort sett alla dina symtom. Lever med det dagligen sedan länge. Extremt påfrestande och man känner sig sällan helt frisk. Läste vissa skrev om borrelia, jag med liknande symtom tog ett test för Borrelia, då jag faktiskt hade borrelia förr. Men det var negativt. Har insett, efter många undersökningar att mitt mest troligt är orsakad av stress.

har också likadant. och troligen också orsakat av stress. Pröva diafragma andning. Man kan vara spänd i nacke/halsmuskler vilket orsakar försämrat blodflöde till huvudet. Smörj med ice power så brukar blodflödet öka och man mår lite bättre. Pröva!
Svar på tråden Tung/tryckande känsla huvud, yrsel och många diffusa symtom