• Anonym (Grodan 788)

Hjälp mig att förstå!

Hej! Är i desperat hjälp att förstå mim son på 19 år. Vi lever i en familj med 2 vuxna, jag och min man (bonuspappa) till mina 2 äldsta barn, en son som blir 20 och en dotter på 17. Vi har en gemensam son på 12 år. Min äldsta son har alltid varit en ensamvarg och han har bott varannan vecka. Han träffade en flickvän för ca 1 år sen. Hon var här då och då och min son var ibland hos henne. Inga problem. Dom blir äldre och bestämmer själva var dom vill vara. Vi har alltid varit givmilda och har gjort allt för att dom ska trivas här.  Som en blixt från klar himmel, så är dom numera ENDAST hos hennes föräldrar eller hos min sons pappa. Här kan man tydligen inte alls vara. Wi-fit är dåligt, sovrummet är för varmt och det är bara fel här hemma... Har knappt sett honom på hela våren. Jag försöker förklara för genom att jag saknar honom, men det är bara flickvännen som betyder nåt... Han fltrrar snart härifrån, men han vägrar nästan koma hit för att packa sina saker. Han säger att jag inte ska ta nåt personligt, men kan inte förstå varför jag är så bortvald helt plötsligt... nån som har varit i samma situation? Jag känner inte alls igen honom längre... Han har helt valt bort vårat hushåll och våran familj... Är så ledsen över allt...

• Svar på tråden Hjälp mig att förstå!
  • Anonym (...)

Inget konstigt alls. Jag har söner i samma ålder och jag skulle vara själaglad om de träffade varsin partner, ville ha mer av privatliv och om de då kände att det inte riktigt passade här, så skulle jag förstå det. Är man runt 20 bör man drömma om att på sikt kunna flytta hemifrån, så det här är ett steg i den riktningen och helt sunt. 

Du ska inte ta det personligt, där har din son helt rätt. Han har tagit ett stort steg mot att vara en mer vuxen individ som sköter sig själv och det ska du vara stolt över. Visa inte din besvikelse mer utan ordna så att han kan komma och hämta sina prylar utan att känna att du ska stå där och vara ledsen. 

Sen får man en mer vuxen-vuxenrelation när de har eget boende, vilket är riktigt trevligt och man får liksom en ny relation med dem, och de är inte små barn längre. 

• Anonym (F)

Ja, han har helt rätt. Det här är en naturlig del av att växa upp. Först väljer de kompisarna före föräldrarna och senare sin partner. Men om han ska flytta hemifrån så måste han hämta sina saker! Boka in en helg med honom när han ska fixa detta, punkt slut. Han är gammal nog att ta vuxenansvar. Be om klarhet! När ska han flytta hemifrån egentligen? Inte för att ni vill slänga ut honom men ni kan så klart inte leva med att ha saken hängande i luften.

• Räkan77

Ändra ditt förhållningssätt och du kommer säkerligen att få en bättre relation. 

Bjud över dem på middag (ge några förslag på dagar) eller hitta på något ute på stan. Visa med ord och handling att du har accepterat att han flyttat ut och att det är ok att ni bara kommer att ses ibland. 

• Anonym (HD)

När jsg var 19 hade jag just flyttat hemifrån och var hos mina föräldrar typ bara om jag behövde någonstans att sova i min gamla hemstad. Hade de bott på olika ställen hade jag valt det mest praktiska. Så ta det lugnt och bjud in honom och tjejen på middag ngn gång då och då, så som vuxna par umgås med varandra. 

Svar på tråden Hjälp mig att förstå!