• Beauceron

Har målat in mig i ett hörn!

Um Hamza skrev 2023-07-14 23:42:22 följande:

Artikeln från läkartidningen var ju oerhört nedslående, att när man väl etablerat fetma blir den permanent även om man tränar mer och äter mindre än andra så är förbränningen lägre. Jag jst faktiskt trott att människokroppen inte trivs med onödigt fett son är så farligt för oss, utan strävar efter nån sorts balans. Men det verkar man få omvärdera. 

Vikt, kost, träning och allmäntillståndet är ett otroligt komplicerat ämne. Men artikeln behöver ni inte jäktas över, det är ju bara en debattartikel och är inte fakta. En studie som är baserat på ynka 14 pers är inget att dra slutsatser från.

Utan detaljerad information om din längd, vikt, träning, rutiner osv så kan nog ingen ge bra svar på din fråga. Endast kaloriintag räcker inte på långa vägar.

Muskler väger tyngre än fett så om du håller dig till din diet samtidigt som du tränar kan du ha stannat i vikt för att fettet byts mot muskler.

Som sagt, ämnet är på tok för komplicerat för ett forum på nätet och en dietist, läkare eller kanske en personlig tränare borde rådfrågas istället.

Lycka till!
Svar på tråden Har målat in mig i ett hörn!