Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Anonym (inte bränna saker) skrev 2023-07-14 14:58:57 följande:

Jag tycker inte att det spelar roll att det råkar handla om en koran. För mig är ingen bok viktig så att man måste stifta lagar om att inte bränna eller förstöra en bok (även bibeln tex) 
    DÄREMOT fattar jag inte varför man måste tillåta galningarna att bränna saker, tex framför en moske/kyrka/ synagoga. 
    Alla fattar att det handlar om att skapa irritation och oro så ur det perspektivet tycker jag inte man ska tillåta fler bränningar. Hellre i så fall någon slags regel mot det. Bränn koranen hemma om du vill. 

Läste i lokalblaskan idag att en snubbe i Askersund är upprörd över regler för årets Car Meet 22023, och har bett om tillstånd att få bränna trafikföreskrifter som ska gälla medan Car Meet pågår. Dessa ska han tydligen glatt bränna framför kommunhuset i nån slags manifestation mot att han tycker föreskrifterna inte är bra. 

www.na.se/2023-07-13/polisen-ger-tillstand-for-manifestation-mot-trafikforeskrifter 

Alltså - är det så vi ska ha det? Så fort man är missnöjd med något så ska man bränna saker? 

Att bränna en bok vars innehåll är under min kritik är ett utmärk sätt att demonstrera.
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2023-07-23 19:18:59 följande:
    Knappast i det svenska samhället men kanske i andra.  Vårt sekulära samhällssystem är rätt väl vaccinerat för sådant.  Och faktum är att en stor grupp av muslimerna som flytt hit har flytt från samhällen som styrs av religionen.  Så vi kan nog vara lugna på den fronten.
    Jag tror du har fel.

Det är vi svenskar som är sekulära. Samhället stödjer religiös verksamhet och utövande med öppenhet, frihet och bidrag. Somliga vill även hävda att just den minskade betydelsen av en egen religion (kristendom) lämnar mycket utrymme för andra religioner att både expandera och sprida radikaliserade värderingar bland religiösa. 

Oftast är det inte religionen de flyr från, utan från krig, konflikter, ekonomiskt eftersatta samhällen e.t.c.

Tvärt om så verkar det på sina håll finnas tendenser till religiös radikalisering bland vissa grupper av invandrade religiösa, som motreaktion till Sveriges sekulära och liberala samhälle. Detta vittnade bl.a. Mona Walter om (kvinna i Sverige med somaliskt och muslimskt ursprung).

Av rädsla för rasiststämpeln så blundar samhället också ofta för religiöst betingade beteenden som annars inte skulle accepteras, utan ses som övergrepp.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-07-25 14:41:41 följande:

Nu kommer det indicier på att den sverigedemokrat som bränt koraner vid två tillfällen har kopplingar till det iranska styret och till Ryssland. Syftet är att störa den svenska nato-processen och att försvaga Sveriges position internationellt.

Tänk att just SD blivit de iranska mullornas nyttiga idiot..

Läs mer här: threadreaderapp.com/thread/1683750937309876224.html

Det här är en annan fråga än själva lagrummet, som tråden handlar om.
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2023-07-25 17:27:45 följande:
    Problemen vi har i vårt samhälle är väl inte bevis för att Sverige har Islamiserats, De visar väl på att vi har problem med integrationen.  Att förminska dessa genom att skylla på Islam är att bita sig i svansen tycker jag. 
    Problemet har flera sidor. Bristerna i integration är en. Islamisters och Islamistorganisationers intressen, ambitioner och strävan är en annan. Båda är existerande parallellt.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-07-25 17:29:11 följande:

Det är högst relevant för det som diskuteras i tråden om den svenska lagstiftningen används för andra syften än vad den är tänkt för. Om vi tittar på de två främsta koranbrännarna så verkar det ju inte bättre än att springer Vladimir Putins och de iranska mullornas ärenden.

Vill du mena på att lagen borde ändras eller tillämpas på annat sätt p.g.a. de syften man antar att koranbrännare har?
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?