Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Tom Araya skrev 2023-07-14 15:14:43 följande:
    Att bränna en bok vars innehåll är under min kritik är ett utmärk sätt att demonstrera.
    Det tyckte man även i nazityskland och i Skåne på 90- talet..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-14 18:01:29 följande:
    Suck, ditt repetitiva tönteri på åk 5-nivå att klippa in nassar som hyllar nassar som var folkmördare i diktatorposition. Jag var en av de som demonstrerade mot Vera och co, ändå spyr jag på dina värdelösa låtsas-woke försök. Det du kommer dragandes med har ingenting att göra med protester från rasister och ickerasister mot förtryckare och andra rasister i muslimsk renlära. Du kommer med dina tunna, billiga MP-klan-poänger, som spelat ut sin rätt för länge sedan. 

Är det fler föremål än böcker du anser inte får eldas upp?

Det är uppenbart att det inte handlade om protester mot litteratur när nazister i Tyskland på 30-talet och Sverigedemokraterna i Sverige på 90-talet brände judiska böcker. Lika lite handlar det om protester mot litteratur när Rasmus Paludan från partiet Stram kurs eller när Sverigedemokraten Salwan Momika bränner koraner som de lindat in i bacon. Här handlar det i stället om att utrycka förakt mot olika grupper av människor i samhället. Jag tycker att det är förkastligt.

• KillBill

Ulf Kristersson och Tobias Billström verkar ha accepterat någon typ av förbud mot att bränna Koranen. Jag hade hellre sett en lagstiftning som beaktade i vilken kontext bränning av böcker sker så att även bränning av andra böcker än koranen (tex heliga judiska skrifter) kan betraktas som hatbrott.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

• KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-14 23:02:51 följande:

Det är uppenbart att du har svårt att förstå fast jag uttryckligen låtit dig förstå att det att uttrycka sin missaktning mot destruktiva ideologier är yttrandefrihet. Det har väldigt lite med antisemitism att göra. SD kan rent ideologiskt kroka arm med islamisterna på den punkten. Nazister och muslimska antisemiter är rörande överens. Det är väl härligt att man kan köpa Mein kampf i random gatustånd i Kairo. Du är så makalöst oupplyst i din låtsas-wokea iver. Många av oss rynkade på näsan åt Paludan, och gör givetvis fortfarande åt den nazi-pedofilen, men småpyromanen i en väcktes onekligen av de primitiva brölande monster som vällde fram ur asfalten. Riktigt vidrigt att skåda. Och kanske ännu mer när ens muslimska kollegor överraskande nog också ville inskränka yttrandefriheten. Då gick all min respekt förlorad - pga deras totala brist på respekt för den demokrati som välkomnat dem. Plötsligt vällde också antisemitismen upp till ytan hus dem och arga röster "varför judarna är mer fredade??" 

Jag frågar igen: Tycker du att det ska införas förbud mot att elda upp och smäda religiösa symboler? Det är knäckfrågan här, inte den vidöppna dörren vad Paludan är för en typ du står och ropar "korsdrag, korsdrag!" vid. 

Försöker du inbilla mig att det inte handlade om antisemitism när tyskarna på 30-talet och sverigedemokraterna på 90-talet brände judisk litteratur?

Jag har redan svarat på din fråga och svaret är att det handlar om kontexten. Om bränningen utförs för att sprida missaktning, förakt och hat mot en folkgrupp så bör det vara straffbart. Om bränningen utförs för att markera mot religionen eller mot ett land så bör det bara tillåtet.

• KillBill
    KillBill skrev 2023-07-15 10:10:07 följande:

Försöker du inbilla mig att det inte handlade om antisemitism när tyskarna på 30-talet och sverigedemokraterna på 90-talet brände judisk litteratur?

Jag har redan svarat på din fråga och svaret är att det handlar om kontexten. Om bränningen utförs för att sprida missaktning, förakt och hat mot en folkgrupp så bör det vara straffbart. Om bränningen utförs för att markera mot religionen eller mot ett land så bör det bara tillåtet.

Sedan inser jag förstås att det finns gränsdragningsproblem och det illustreras på ett bra sätt av reaktionerna på att det planeras att eldas en Torah utanför Israels ambassad idag. Hur ska man kunna elda  en helig skrift utan att utövare av den aktuella religionen känner sig utsatta för hat och kränkning?

www.expressen.se/nyheter/kraftiga-reaktioner-efter-besked-om-torabranning/

• KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 11:54:45 följande:

Spelar du dum eller? Det är dina paralleller till antisemitism som inte håller. 

Hur ska du "mäta" intentionen, tänkte du? För det är inte kontext utan uppsåt du skriver om. Muslimer är ingen folkgrupp, så dina teser blir goddag yxskaft, islam är en världsreligion i stor maktposition och fullproppad med dogmer hur förtryck skall utföras.

Om en iransk kvinna i Sverige sprider sin missaktning mot islam och därpåtill bränner en slöja tycker du ska vara straffbart? Ja, det märks att du är man. Du står inte på de utsattas sida i alla fall, i någon tråd någonsin.

Menar du verkligen att du inte ser parallellen mellan att Sverigedemokraterna brände judiska böcker i början av 90-talet och att sverigedemokrater idag bränner koranen inlindad i bacon eller spelar du bara dum?

I ditt andra exempel så har jag förklarat att det handlar om kontexten. Vet du vad det ordet betyder?

• KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 12:07:42 följande:
    "Känner sig" kan förstås inte vara en enskild och dominerande grund för inskränkningar i yttrandefriheten eller för om ett brott begåtts, så pass fattar väl t.o.m du, om du inte tillhör Generation Z. Du blandar äpplen och päron med din retoriska fråga om "känner sig". Alla grupper som får protester mot sig "känner sig" på ena eller andra viset. Men det är visst på den mkt låga intellektuella nivån du vill diskutera: Med en mängd plattityder och floskler.  
    Vi får väl se. Ulf Kristersson och Tobias Billström har tydligen lovat Erdogan att förhindra koranbränningar.

• KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 13:42:23 följande:
    Nu spelar(?) du dum igen. Du gör det retoriska felet att länka ihop en tredje sak med den andra och sedan en tredje med den första, som har sina största likheter mellan utförarnas ideologiska positioner, inte likheter mellan de som missaktas, och i de första fallet utsätts och mördas.

Nej du, det är du som inte kan begreppen. Intention är inte kontext. Kontext är tid och rum och andra omgivande förutsättningar som tex ett krigstillstånd och de lagar som träder in då. Det har varken med demonstranters önskningar och avsikter att göra eller känslor hos betraktarna.

Med rådande lagstiftning, vad anser du alltså ska stramas åt för att bli straffbart om en kvinna bränner sin slöja i en godkänd demonstration? Du duckar konsekvent frågan hittills.
    KillBill skrev 2023-07-15 12:35:48 följande:
    Vi får väl se. Ulf Kristersson och Tobias Billström har tydligen lovat Erdogan att förhindra koranbränningar.

Att vi får se är det inget tvivel om, och en liten stridspitts NATO-lust kan mycket väl leda oss i en antidemokratisk utveckling av våra grundlagar. Det är ju det som är ytterst problematiskt. Det är ju inget stöd för din retorik i alla fall att fler vill offra demokratiska rättigheter. 

Bara så att jag vet var jag har dig. Anser du att det handlade om antisemitism när sverigedemokrater på 90-talet brände judisk litteratur?

• KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-15 16:16:30 följande:
    Wow, en vidöppen dörr till du står och slår på. Herregud så urbota korkat inlägg. Den antisemitism, i meningen snörräta nazism Vera och co utövade och jag demonstrerade mot i Skåne som tonåring, är givetvis inget föremål för tolkning om det skulle kunna vara nazism eller inte. Är du verkligen själv så tveksam så är du mer än lovligt tappad. Tur att vi har yttrandefrihet så du får producera dessa ihåliga inlägg. 

Det är mottagaren för provokationen som inte har den nära koppling som offer du vill påskina, inte huruvida SD och Stram kurs är såta vänner, det är en öppen dörr och ickefråga. 

Och var har vi dig? Ditt undvikande kan hittills inte tolkas som annat än att du vill se en inskränkning av även den iranska kvinnans rätt att i Sverige manifestera brännandes en slöja, eller varför inte en koran.

Har du förresten lärt dig vad kontext är nu? Så du inte blandar ihop det med avsikt. Du gillar att svänga dig med uttryck, om än inte jättesvåra, men bildningen haltar ändå.

Varför svarar du inte på frågan? Anser du eller anser du inte att det var frågan om antisemitism när sverigedemokrater i mitten av 90-talet brände judisk litteratur? Om du är osäker på vilken händelse som jag åsyftar kan du kolla mitt första inlägg i tråden.

• KillBill
    Anonym (NEJ!) skrev 2023-07-19 09:25:15 följande:

Tycker ni demokratihatare och förbudsivrare ska ta och läsa denna ypperliga text från islamistgranskande Doku:

https://doku.nu/2023/07/10/koranbranningsforesprakarnas-ohederlighet/

Du kan börja med att besvara den fråga som du hitintills vägrat svara på.  

Anser du eller anser du inte att det var frågan om antisemitism när sverigedemokrater i mitten av 90-talet brände judisk litteratur? Om du är osäker på vilken händelse som jag åsyftar kan du kolla mitt första inlägg i tråden.

Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?