Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
![](https://www.familjeliv.se/gallery/image/5399874/full_600/phpWfiW2e53049.jpg)
Det är uppenbart att det inte handlade om protester mot litteratur när nazister i Tyskland på 30-talet och Sverigedemokraterna i Sverige på 90-talet brände judiska böcker. Lika lite handlar det om protester mot litteratur när Rasmus Paludan från partiet Stram kurs eller när Sverigedemokraten Salwan Momika bränner koraner som de lindat in i bacon. Här handlar det i stället om att utrycka förakt mot olika grupper av människor i samhället. Jag tycker att det är förkastligt.
Ulf Kristersson och Tobias Billström verkar ha accepterat någon typ av förbud mot att bränna Koranen. Jag hade hellre sett en lagstiftning som beaktade i vilken kontext bränning av böcker sker så att även bränning av andra böcker än koranen (tex heliga judiska skrifter) kan betraktas som hatbrott.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt
Det är uppenbart att du har svårt att förstå fast jag uttryckligen låtit dig förstå att det att uttrycka sin missaktning mot destruktiva ideologier är yttrandefrihet. Det har väldigt lite med antisemitism att göra. SD kan rent ideologiskt kroka arm med islamisterna på den punkten. Nazister och muslimska antisemiter är rörande överens. Det är väl härligt att man kan köpa Mein kampf i random gatustånd i Kairo. Du är så makalöst oupplyst i din låtsas-wokea iver. Många av oss rynkade på näsan åt Paludan, och gör givetvis fortfarande åt den nazi-pedofilen, men småpyromanen i en väcktes onekligen av de primitiva brölande monster som vällde fram ur asfalten. Riktigt vidrigt att skåda. Och kanske ännu mer när ens muslimska kollegor överraskande nog också ville inskränka yttrandefriheten. Då gick all min respekt förlorad - pga deras totala brist på respekt för den demokrati som välkomnat dem. Plötsligt vällde också antisemitismen upp till ytan hus dem och arga röster "varför judarna är mer fredade??"
Jag frågar igen: Tycker du att det ska införas förbud mot att elda upp och smäda religiösa symboler? Det är knäckfrågan här, inte den vidöppna dörren vad Paludan är för en typ du står och ropar "korsdrag, korsdrag!" vid.
Försöker du inbilla mig att det inte handlade om antisemitism när tyskarna på 30-talet och sverigedemokraterna på 90-talet brände judisk litteratur?
Jag har redan svarat på din fråga och svaret är att det handlar om kontexten. Om bränningen utförs för att sprida missaktning, förakt och hat mot en folkgrupp så bör det vara straffbart. Om bränningen utförs för att markera mot religionen eller mot ett land så bör det bara tillåtet.
Försöker du inbilla mig att det inte handlade om antisemitism när tyskarna på 30-talet och sverigedemokraterna på 90-talet brände judisk litteratur?
Jag har redan svarat på din fråga och svaret är att det handlar om kontexten. Om bränningen utförs för att sprida missaktning, förakt och hat mot en folkgrupp så bör det vara straffbart. Om bränningen utförs för att markera mot religionen eller mot ett land så bör det bara tillåtet.
Sedan inser jag förstås att det finns gränsdragningsproblem och det illustreras på ett bra sätt av reaktionerna på att det planeras att eldas en Torah utanför Israels ambassad idag. Hur ska man kunna elda en helig skrift utan att utövare av den aktuella religionen känner sig utsatta för hat och kränkning?
Spelar du dum eller? Det är dina paralleller till antisemitism som inte håller.
Hur ska du "mäta" intentionen, tänkte du? För det är inte kontext utan uppsåt du skriver om. Muslimer är ingen folkgrupp, så dina teser blir goddag yxskaft, islam är en världsreligion i stor maktposition och fullproppad med dogmer hur förtryck skall utföras.
Om en iransk kvinna i Sverige sprider sin missaktning mot islam och därpåtill bränner en slöja tycker du ska vara straffbart? Ja, det märks att du är man. Du står inte på de utsattas sida i alla fall, i någon tråd någonsin.
Menar du verkligen att du inte ser parallellen mellan att Sverigedemokraterna brände judiska böcker i början av 90-talet och att sverigedemokrater idag bränner koranen inlindad i bacon eller spelar du bara dum?
I ditt andra exempel så har jag förklarat att det handlar om kontexten. Vet du vad det ordet betyder?
Bara så att jag vet var jag har dig. Anser du att det handlade om antisemitism när sverigedemokrater på 90-talet brände judisk litteratur?
Varför svarar du inte på frågan? Anser du eller anser du inte att det var frågan om antisemitism när sverigedemokrater i mitten av 90-talet brände judisk litteratur? Om du är osäker på vilken händelse som jag åsyftar kan du kolla mitt första inlägg i tråden.
Tycker ni demokratihatare och förbudsivrare ska ta och läsa denna ypperliga text från islamistgranskande Doku:
https://doku.nu/2023/07/10/koranbranningsforesprakarnas-ohederlighet/
Du kan börja med att besvara den fråga som du hitintills vägrat svara på.
Anser du eller anser du inte att det var frågan om antisemitism när sverigedemokrater i mitten av 90-talet brände judisk litteratur? Om du är osäker på vilken händelse som jag åsyftar kan du kolla mitt första inlägg i tråden.