Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Jag förstår inte varför det skulle vara olagligt att elda upp sin egen bok. Möjligen om det är svår torka och det råder allmänt eldningsförbud, men att muslimer tar illa upp är inget skäl. Sekulära och demokratiska människor tar illa upp av islam med dess nedvärdering av kvinnor och sharialagars inkompatibilitet med demokrati.
    Likväl är det ingen som kastar sten mot promuslimska demonstranter eller eldar upp polisbilar pga den kränkning och provokation det innebär. Det är, och skall vara, lagligt att provocera och att uttrycka även åsikter som andra finner vara motbjudande.

Muslimska länder har ingen yttrandefrihet så de som kommer från eller fortfarande bor i sådana länder begriper nog inte begreppet. Det är snarare läge att upplysa dem om det än att vi skall ändra vår lagstiftning under hot om våld.

• Mentat
    RenLuft skrev 2023-07-14 19:49:22 följande:

Hej!
    Jag tycker inte bara att koranbränning skall vara olagligt utan all form av provokativ(t) beteende skall räknas som ofredade. 

Effekten av detta vore att man lägger en våt filt över all konst. Nog känner du väl till att konst skall provocera? Frågan är inte så enkel...
  • Mentat

Jag undrar mest när folk skall komma underfund med att det bästa sättet att stoppa brännande av koranen, bibeln eller torahrullar är att ignorera det. Det är ju uppmärksamheten, de våldsamma reaktionerna, som provokatörer är ute efter.

• Mentat
    KillBill skrev 2023-07-20 20:39:17 följande:

Vilken falsk människa Ebba Busch är. Innan valet propagerade Ebba för att polisen skulle skjuta rakt in i folksamlingar som protesterade mot koranbränningar. Nu efter valet, som minister, propagerar Ebba Busch för att det är de som bränner koranen som ska besinna sig. 

Nej, det gjorde hon inte. Hon ifrågasatte varför polisen inte kunde upprätthålla det våldsmonopol de skall ha i samhället när ett våldsamt upplopp resulterade i över 100 (om jag minns rätt) skadade poliser. Att påstå att hon menade att polisen skulle skjuta rakt in i folksamlingen är ungefär lika seriöst som (S)(V)T:s påstående om att Busch skulle ha undrat varför polisen inte dödade många muslimer, vilket var en grov lögn.
  • Mentat
    Anonym (sinhue) skrev 2023-08-10 20:28:28 följande:
    Koranen anses av de flesta muslimerna som Guds ultimata uppenbarelse. Enligt islam så är Koranen inte skriven av människor utan direkt av Gud, ord för ord på arabiska. Koranen är tidlös och kom till stånd samtidigt som världen, men uppenbarades till profeten Muhammed av ängeln Gabriel undan för undan under närmare 23 år.

Det är alltså en stor skillnad mot Bibeln, som sammanställdes på uppdrag av den romerska kejsaren Theodosius under kyrkomötet i Rom år 382 e.Kr. (inte första kyrkomötet i Nicaea som det ibland felaktigt hävdas, bl.a. av Dan Brown).
    Det får de naturligtvis tro så mycket de vill, men för den mer logiskt lagde är det uppenbart att Koranen är skriven av en människa, rimligen då Muhammed, alternativt att Gud förbjuder muslimer att bo så pass långt norrut som Stockholm - Oslo - Helsingfors. Det framgår ju av Ramadanföreskrifterna.
  • Mentat

Vi kan ju ställa hoten mot Sverige i kontrast till att kristna i Pakistan utsatts för regelrätta pogromer pga att det på sociala medier florerade ett rykte om att någon kristen påstods ha rivit ut en sida ur Koranen och skrivit i den. Inte nog med att flera kyrkor brändes ner, man plundrade även kristnas privata hem och brände möbler och Biblar.
    Ingen hotar med att utföra terrordåd i Pakistan som svar på detta. Det skall bli intressant att se om FNs råd för mänskliga rättigheter fördömer det religiösa hatet i Pakistan och om den muslimska samarbetsorganisationen OIC kommer att kritisera Pakistan. Jag tvivlar, men skulle förstås gärna ha fel - i annat fall vore ju hyckleriet monumentalt.

Källa: Pakistan: Mob burns churches over blasphemy claims - BBC News

• Mentat
    KillBill skrev 2023-10-14 13:53:24 följande:

Se där. Det gick t.o.m. att få människor dömda med nuvarande lagstiftning. Det visar att jag hela tiden har haft rätt när jag pekat på att man måste titta på omständigheterna vid en koranbränning och att det bör vara möjligt att ibland döma till hets mot folkgrupp (när kriterierna för detta brott är uppfyllda)  

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xb1zLm/dom-om-koranbranning

Fast det var inte koranbränningen som sådan han dömdes för utan det graverande var att han hade satt musik till filmen, en musik som dels spelades när terroristen som massmördade muslimer i Nya Zeeland för några år sedan spelade när han livesände och dels tydligen är välkänd bland grupper som sprider hat mot muslimer: Domen för hets mot folkgrupp handlade inte om koranbränningen | Mårten Schultz | SvD Sambandet här gjorde att man dömde för hets mot folkgrupp.
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-10-15 09:24:41 följande:
     Tittar man på lagen så är det straffbart att utrycka missaktning mot trosbekännelse och jag förstår inte varför inte detta rekvisit är uppfyllt om man lindar in koranen eller torahn i bacon och bränner dessa heliga skrifter utanför en moské eller en synagoga. 
    Rimligtvis därför att det är skillnad på att uttrycka missaktning för människor därför att de tillhör en viss religion och att uttrycka missaktning för religionen och dess lära som sådan.
    Exakt var den gränsen dras är upp till domstolarna att avgöra men det är i alla fall två olika saker.
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-10-15 13:09:49 följande:
    Min uppfattning är i alla fall att om man bränner en torah utanför en synagoga så är det  precis lika mycket riktat mot judarna som mot religionen och jag är sannerligen inte ensam om det perspektivet. Israel riktade mycket hård kritik mot Sverige tidigare i år när någon skulle bränna en torah utanför en synagoga.  

www.expressen.se/nyheter/kraftiga-reaktioner-efter-besked-om-torabranning/
    Jovisst, men det är domstolarna och ingen annan som avgör var gränsen går. Varken du eller jag eller Herzog.
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?