Är incel något man förtjänar att vara?
Analglappet?
Jag (man) var själv incel tills jag var 35 och har därför stor medkänsla med incels.
Det är inte bra att det finns så många incels och det allra värsta är att det för många slår över i kvinnohat och högerextremism. Det är jag i alla fall oskyldig till. Visst var jag desperat och kanske lite bitter, men det föll mig aldrig in att hata kvinnor. Snarare var kvinnor för mig något mer eller mindre ouppnåeligt. Jag har alltid stått till vänster politiskt och jag tror att detta bidragit till att jag aldrig utveckat kvinnohat. Det är en tragedi att högerextremismen profiterar på mäns ensamhet.
Jag vill också passa på att avliva vad jag tror är en myt: Att det måste vara något fel på incelmännen generellt eftersom de inte lyckas få till det. Om en man är oskuld vid 30 måste det vara något fel på honom, tänker många. Och man utgår från att han inte tvättar sig ordentigt, att han inte städar hemma, att han inte kan laga mat, att han inte har några ambitioner m.m. Jag tror inte alls att det handlar om det.
För problemet är att många incelmän inte ens kan få till en dejt. Han blir genast bortvald på dejtingsajter, får inte napp på krogen, misslyckas med att bjuda ut kvinnor han känner m.m. Och i de fallen kan ju kvinnorna inte veta att han har ostädat hemma eller inte kan laga mat och sånt, om det nu är så, eftersom det knappast är det första han talar om. Sånt får ju inte en tillränkt dejt reda på förrän hon känt mannen ett tag. (Iofs, om han luktar illa så märks det ju, men jag tror det är ovanligt.)
Jag tror snarare att kvinnorna snabbt märker hans desperation, vilket är svårt att dölja även om man försöker, och blir avtända av det. Plus att de just har fördomen det måste vara något fel på honom eftersom han misslyckats få till det, vilket också torde komma fram ganska snart.
Jag vill därför rikta en bön till er kvinnor som söker en man: Avfärda inte en man som är en incel. Tro inte att måste vara något fel på honom. Ha överseende med om han är lite desperat (fast det får naturligtvis inte urarta). Om du väljer en incel så kan du mycket väl få en riktigt kärleksfull man, just för att han längtat så mycket. Det är klart att han åtminstone till en början kommer att vara så världsvan och dominant som många kvinnor tänder på, utan att du får hjälpa honom en del. Men du kan få väldigt mycket igen!