• Anonym (SL)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (....) skrev 2023-07-27 15:45:19 följande:
    Och när det var mansbrist så var det pågrund av att många män hade dött krigen. 
    Det var inte en fördel som många män fick uttnyttja
    Dock en jävla nackdel för kvinnorna som, till skillnad från män idag, många gånger behövde hitta en make för sin försörjnings skull.
    Deras övertalighet innebar alltså både relationslöshet och fattigdom.
    Du sympatiserar ju med de överblivna männen idag som inte får någon. Då borde dina sympatier direkt gå till de övertaliga kvinnorna från förr....som ju faktiskt hade det betydligt svårare
    (Som för övrigt dessutom blev stämplade som horor om de ens vågade ha sex utanför äktenskapet..)
  • Anonym (SL)
    Anonym (....) skrev 2023-07-27 16:30:06 följande:
    Det blir inte det i verkligheten 
    Jag kan inte få en man som inte vill ha mig
    Och en man kan inte få mig om jag säger nej.
    Samtycke åt båda håll krävs.

Svårare än så är det ju inte.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-27 18:16:19 följande:
    När kvinnor använder dejtingappar betraktar de män som varor och resurser som som de kan välja att köpa eller kasta på sophögen. Varför ska män acceptera att bli objektifierade som människor på det sättet?

Men om någon säger åt dig att du som kvinna ska få färre valmöjligheter, alltså en femrättersmeny istället för en hundrarättersmeny, så går du i taket och börjar prata om att dina mänskliga rättigheter kränks. Kan du inte se vilket hyckleri du står för?
    Nu använder ju både män och kvinnor dejtingappar och apparnas funktioner fungerar ju exakt likadant oavsett vem som använder dem. Det går ju ut på att välja.
    Män gör också urval, hela tiden men ändå går du enbart på kvinnorna.
    Män kan precis som kvinnor välja att inte vara med på apparna.
    De flesta jag känner har faktiskt träffat sina respektive på annat sätt. 

Men bara det faktum att du pratar om att kvinnor ser män som varor när de försöker hitta någon att leva med och att du använder ord som köpa i denna kontext säger mycket om din kvinnosyn och din människosyn. Det har skrivit i denna tråd är så fruktansvärt obehagligt så att man ryser.

Att kvinnor vill hitta någon som är kompatibel med dem gör inte att de objektifierar män. 
    Men alla dina förslag där kvinnor på olika sätt ska begränsas så att ensamma män ska få ligga är objektfiering i den värsta form.
    Jag som kvinna är inte till för att du och andra män ska få ligga eller få känna er värda.
    Vill ni ha ett bra liv får ni skapa det själva.
    Ansvaret kommer alltid alltid alltid ligga på individen.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-27 18:28:47 följande:
    Tänk på det gamla industrisamhället. Där var en man i stort garanterad en fru, barn och en lön som man kan försörja en hel familj på. Det enda han behövde göra som motprestation var att gå till jobbet på morgon.

"Satsa på dig själv" var en kampanj som lanserades av svenskt näringsliv på 80-talet för att öka det egoistiska tänkandet i samhället. Idag 40 år senare har det uttrycket blivit norm för att skuldbelägga individer som misslyckas och rättfärdiga de personer som har nått stora framgångar och välstånd.

Det fanns ingen stor press på individer förr att om du inte är driftig och ihärdig så kommer det att gå dåligt för dig. Skillnaden är att idag har vi mycket större klyftor mellan människor, både i termer av pengar och sex. Om du lyckas kan du bli rikligt belönad, men om du inte gör det för du ingenting alls. Då är det lättare att skylla på den enskilda individen, när det egentligen är samhället som har blivit mer orättvist.
    Och det faktum att denna tid var fruktansvärd för kvinnor, som i många lägen inte hade något val då de var omyndiga/stod utan möjligheter till försörjning det stör dig inte nämnvärt eller?
    Kvinnor tvingades in i äktenskap och tvingades leva med våld/våldtäkt/psykisk misshandel då de saknade ekonomiska och sociala möjligheter att försörja sig själva.
    Kvinnor reducerades till enbart fruar medan männen åtnjöt både arbetsliv och familjeliv.
    Och de kvinnor som inte lyckades på äktenskapsmarknaden (för de var nämligen inte "garanterade" något) eller ville ha egen karriär de blev familjens svarta får och kallades diverse tillmälen, som nucka. Vågade de sig ha någon relation ändå kallades de värre saker...

Här speglar du återigen din unkna kvinnosyn när du drömmande blickar tillbaka på detta sätt.

Jämfört med då har vi betydligt bättre skyddsnät, vi låser inte in de med diagnoser och har fler utbildningsmöjligheter och ingen är tvingad in i en relation om de inte vill.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-27 19:20:08 följande:
    Nej, det stämmer inte ens att apparnas funktioner är likadana för vem som än använder dem. Om du är man kan du få betala mer för att använda alla funktioner än om du är kvinna. Det är dock ganska ointressant i sammanhanget.

Män är betydligt mindre kräsna på apparna än vad kvinnor är. Det har gjorts många studier på det. Det kan man tycka vad man vill om, men då ska man inte anklaga män för att se kvinnor som handelsvaror när det är kvinnor som tycker att en stor del av männen inte duger åt dem.

Du säger att man inte behöver vara med där, trots att antalet forum för att träffas ute har minskat kraftigt efter att dejtingen har digitaliserats. Det är som att säga till någon att använda en telefonkiosk.

Att du tycker att det jag skriver är obehagligt är för att det är sant. Du vet att du har en fördel tack vare ditt kön och den vill du inte bli av med. När du skriver att kvinnor finns inte till för män osv gör du dig själv till ett offer, trots att det är du som sitter på makten här. När du skriver att ansvaret alltid ligger på individen. Har du den uppfattningen i alla andra frågor (sjukvården, skolan, löner) eller bara när det gynnar dina intressen?
    Så vi kvinnor ska ändra vårt sätt att dejta/välja för att ert sätt fungerar dåligt? Återigen anser du att kvinnor ska anpassa sig och att männens sätt ska ses som norm.
    Men nu fungerar ju inte ert sätt. 
    Gör du så med andra saker i livet också? Fortsätter med en strategi som inte fungerar...är inte det definitionen på dumhet?
    Det finns fortfarande massa forum men de kräver mer av individen än att göra massutskick på en app...men att individen behöver jobba för sina egna relationer verkar inte vara din melodi...
    Nä, de ska statligt fördelas.

Och nä allt som någon uttrycker som upplevs obehagligt är inte lika med sant.
    Du får ju tycka vad du vill men det gör det inte till sanning utan till åsikter. Och män med dessa åsikter väljs i regel bort av kvinnor, även sådana (som jag) som inte bryr sig om allt det där andra du räknat upp.

På vilket sätt blir jag ett offer för att jag säger att kvinnor inte är till för att män ska få ligga?
    Det är vi inte. 
    På samma sätt som män inte är till för att vi ska få ligga.
    Du jämför med sjukvård, lön, skola och jag förstår verkligen inte hur du tänker. Får inte ihop din liknelse alls.
    Hur kan inte ansvaret för ens relationer ligga på individen? Det är ju med dig som någon ska ha relationen med?

Du påminner mig starkt om Lorry/Yrrol-sketchen
    "-Du, blanda inte mig i vårt förhållande"
  • Anonym (SL)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-27 18:58:35 följande:

Nu är ju inte jag incel, långt ifrån, men jag reagerar på Ert maniska hat riktat mot män, och kanske i synnerlighet incels. Frivilliga som ofrivilliga. Det kan nog ofta ligga npf-diagnoser och annat bakom denna problematik.

På vilket sätt uttrycker exempelvis jag, hat mot män och incels?
    Jag har problem med incelrörelsen, där hat mot kvinnor odlas, där män som begått grova hämndbrott mot kvinnor ses som hjältar och där kvinnor ställs som ansvariga för mäns ensamhet.

Ensamhet är ett stort samhällsproblem och jag lider med de som är drabbade, oavsett kön.
    Men jag vänder mig emot åsikter där människor betraktas som resurser som ska fördelas för att lösa någon annans liv och mående.
    Det är för mig inte lösningen.
    I ett humant och demokratiskt samhälle kan inte individ tvingas vara lösningen på någon annans problem.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-27 20:00:55 följande:
    Samhället har ett ansvar för att bygga system som hjälper människor. Jag antar att det är det han syftar på. 
    Det som samhället kan hjälpa till med är ju att ge människor lika möjligheter att leva ett självständigt liv. Och att lagar och rättigheter ska vara baserade på människors lika värde.

Men mycket kommer att ligga på individen ändå.
    Som att ta tillvara på möjligheter såsom utbildning, söka och sköta ett arbete och delta och upprätthålla relationer.

Och relationer är alltid något som sker mellan individer. Det kan inget system någonsin hjälpa till med. För i ett demokratiskt samhälle har du även möjlighet att faktiskt tacka nej till relationer och leva ensam, även om det i sin tur innebär att någon annan också behöver leva ensam.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-27 20:23:11 följande:

Nu tänkte jag inte alls på dig när jag skrev det. Men bara för att du tog upp det kollade jag lite på dina svar och inlägg i tråden och det verkar vara i sin ordning.

Du skriver väl på ett sätt där du förstår ensamhet, både hos kvinnor och män. Men att man inte kan dela ut kvinnor till ensamma män. Jag delar din uppfattning och tycker det är viktigt att man ser problemet med incels, speciellt den lilla procent som tom tar till våld. Dom är ett jätteproblem. Däremot blir inget bättre av att man kastar allt sitt hat och frustration över ALLA incels(tom jag ansågs av någon förvirrad själ här vara incel, trots att jag har familj).

Att man dömer ut dom som grupp för att man har en stor portion frustration som vill ut och detta är en lätt väg att kanalisera denna frustration. Lite som rasister gör när dom går med i nazistiska grupperingar och hatar tillsammans.

Hat föder hat.

Och jag tror absolut att du har rätt. 
    Hat föder hat

Men jag tror samtidigt inte på att stryka medhårs kring åsikter som är direkt kvinnofientliga och som bara skapar ännu större klyftor.
    För dessa åsikter förvärrar möjlighterna för dessa män att faktiskt träffa någon...
    För mig skulle de vara en dealbreaker, utan tvekan.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-28 22:16:47 följande:
    Det här är väldigt intressant att du skriver om att kvinnor hade en sämre position förr i tiden och har fått det bättre idag. Tvärtom mot vad du tror har jag stor sympati för de kvinnorna och vill inte att någon människa ska fara illa eller begränsas av sitt kön. Bevisar inte det här att samhället/ tidsandan påverkar individen mer än att allting bara är individens eget ansvar (som du hävdade)?

Precis som ensamma kvinnor tydligen behandlades illa förr i tiden och kallades för diverse nedsättande tillmälen blir ensamma män idag behandlade på exakt samma sätt. Läs bara den här tråden. Målet borde vara att alla människor oberoende av kön ska behandlas med respekt och ha samma goda förutsättningar att skapa sig ett bra liv.
    Bara det faktum att du ens jämför kvinnans situation tidigare (en tid du dessutom drömmande vill tillbaka till) med hur ensamma män situation är idag visar hur historielös och sympatilös du är.

Du har dessutom mage att ifrågasätta historien, "Precis som kvinnor tydligen behandlades illa"
    Ursäkta???? 
    Män bestämde över kvinnan helt och hållet. Politiskt, ekonomiskt, sexuellt och socialt. 
    På vilket sätt går det ens att jämföra med dagens situation?

Män får utbilda sig, arbeta, rösta, stå på hyreskontrakt, äga tillgångar, ha sex eller inte ha sex, ha vänner, säga ja eller nej till giftemål etc etc.

Män och kvinnor har idag möjligheter att på egen hand förändra situationen för sig själva.
    Att inte hitta en livspartner innebär inte samma konsekvenser på alla plan som det gjorde tidigare.
    Män och kvinnor har på lika rätt att bestämma över sina kroppar. 
    Det är en bra förändring.

Det jag kan se som problematiskt är ju att samhällsklyftorna ökar och det krävs mer och mer utbildning för att få ett jobb.
    Jobben blir även mer och mer komplicerade än tidigare.
    Forskning visar att män är överrepresenterade i gruppen som påverkas av detta, då kvinnor i större utsträckning utbildar sig. Att inte komma in på arbetsmarknaden påverkar självklart självbilden negativt.
    Forskning visar också att utbildning och arbete är viktiga och avgörande faktorer när kvinnor väljer partner. 
    Här tror jag absolut att det behövs göras samhällsinsatser för att minska klyftorna pch förebygga social och ekonomisk utslagning.
    Men oavsett så kommer det alltid vara individen som måste ta vara på insatserna.

Jag tycker att det är självklart att målet är respekt för alla men det du uttrycker i denna tråden är inte det.
    Du har tunnelseende för din hjärtefråga och ser i detta faktiskt inte skogen för alla träden. Dina förslag är respektlösa och ger uttryck för en gammalmodig syn där kvinnans roll är att vara till för männen.
    Det är vi inte.
    Vi har rätten att välja hur vårt liv ska se ut och med vem.

Ensamhet är ett stort samhällsproblem och innebär ett stort lidande för de som drabbas.
    Men svaret finns i framtiden, inte i att gå tillbaka till gamla tider och inte tror jag heller svaret finns i att hamna i ett misogynt könskrig där rättigheter ställs mot varandra. 
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-28 22:25:54 följande:
    En enskild person kan inte förändra hur dejtingen fungerar, utan är beroende av hur alla andra agerar och väljer. Därför behöver dejtingen reformeras uppifrån så att den blir mer rättvist fördelad.

Om alla bara roffar åt sig så mycket de kan får vi ett dåligt samhälle i likhet med korrupta länder där mutor förekommer. Trots det är det så dejtingen fungerar idag, att alla tar för sig så mycket de kan. Följden är att många mår dåligt och vi får ett dåligt samhälle, där fenomen som incels och ghosting bara växer.

Jag jämförde med sjukvården och skolan för jag undrar om ni som alltid hänvisar till individens ansvar verkligen har de värderingarna i alla avseenden eller bara i den här frågan.
    En människa kan välja vilka forum som hen lägger sin energi på. 
    Vi är många som insett att dejtingappar inte är för oss men ändå träffar vi partners. Precis som många valde bort krogen tidigare för de upplevde det för ytligt. Det går att välja och inte bara sitta med armarna i kors och vänta på att systemet ska ändras.
    Dejtingappar går ut på att snabbt bedömma och sen gå vidare. Det går ju ut på att sålla och att inte gå på djupet. 
    Du vet om detta så varför blir du förvånad?

Roffar åt sig? Rättvist fördelad.
    Hör du inte hur det du skriver låter???
    Människor är inte pengar eller varor.
    Dejting och relationer handlar om känslor mellan människor och inte transaktioner. 
    För de flesta handlar det inte om att bara hitta en person utan att hitta rätt person. 

Du kan jämföra med skola och sjukvård hur mycket du vill men det är inte och kommer aldrig vara samma sak.
    Känslor kan aldrig tvingas fram genom fördelningspolitik.
    Däremot kan vi genom politiken påverka så att färre människor hamnar i andra utanförskap, som även påverkar deras möjligheter på relationsmarknaden.
    Men relationerna måste ändå individerna skapa själva.
    Och ruttna offerkofte kvinnofientliga värderingar står väldigt sällan högt i kurs...
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?