Inlägg från: Anonym (Incel slem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Incel slem)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Palle) skrev 2023-08-01 19:15:43 följande:
    Det inlägget hade jag missat och jag medger att det var mer konstruktivt. Dock har jag varit tydlig med att jag inte sitter på ett facit för att vända den dåliga trenden för en viss grupp av män. Men jag tror det är skadligt för samhället att exkludera denna växande skara.

Det jag tagit upp handlar om attityder och riktat hat, från båda läger. Som i och med detta växer och frodas. Hat föder hat. Riktat hat kan tom få vissa gränslösa individer att begå våldshandlingar tyvärr.

Jag ska faktiskt göra ett försök till en summering, men det blir bara vad jag spontant tycker. Din text var ju inte kort direkt och det blir inte min heller nu. Det jag vill börja är ditt valda nick som inte skyltar med en alltför stor vilja att klara av att diskutera dessa frågor på ett neutralt sätt. Det är även en anledning till att jag kanske inte lagt alltför stor vikt på dina inlägg tidigare.

Men men.. enligt mig finns det en vid skala på vad en incel är. Dessutom förändras det över tid. Incels har i sig väldigt olika förutsättningar, inte sällan ligger det NPF-diagnoser bakom de som kanske har det tuffast socialt. Men när jag pratar nu tänker jag inte den lilla gruppering som har det absolut tuffast, utan mer den stora skara som växer, där männen tappar hoppet om familjebildning etc

Mycket av det sociala ansvaret ligger fortfarande på mannen initialt vid dejting. För att klara det behövs träning och erfarenhet av sociala situationer. I dagens uppkopplade värld flyr många av dessa herrar in i datavärlden istället. Där det dessutom inte bara finns underhållning utan sociala interaktioner med någon i samma rum, utan även porr. Hur mycket porr som helst och vad man vill. Man kommer in i en nedåtgående spiral. Om man dessutom du utsätts för ett förakt och hat, så växer även deras hat. Även media har varit tydliga med att svartmåla hela gruppen av incels, så stigmat blir totalt. I och med detta tappar dessa i grunden rediga grabbar hoppet och börjar odla ett missnöje och en bitterhet.

Även om det i grunden inte är kvinnors fel, så står dom i skottlinjen, det är en relation med en kvinna dom främst vill ha.

Jag vet inte om överskottet av män är så stort egentligen, men kvinnor är programmerade att välja ut den bästa dom kan få att föröka sig med och i och med globalisering och oändligt med val på nätdejting, så blir tjejerna riktigt kräsna. En växande självständighet bidrar även det såklart. Tjejer utbildar sig som aldrig förr och killarna får det trögare i skolans och speciellt på universitetet har det skett förändringar kring vilka som pluggar vidare. Det har ju visat sig att kvinnor helst väljer någon på samma nivå eller högra än dom själva generellt, så det blir ett problem. Generellt så har män inga problem att välja någon med lägre utbildning eller status, sålänge hon ser bra ut(Det är istället många mäns ömma tå, men det är en annan diskussion).

Det som sker är att män som faktiskt är framgångsrika blir kvinnans första val. Det är vanligt att framgångsrika män idag har 2 kullar med barn med olika kvinnor.

Hur vi ska komma åt detta problem vet jag inte, men att vända attityder är viktigare än man kan tro. Det kan vara avgörande för hur många killar som balanserar på kanten väljer att göra. Självklart måste dessa killar vara en del i att bli bättre, det funkar inte annars. Men om samhället ändå föraktar en så är det troligare att man gör ett sämre val.

Det har varit en stor förändring i samhället senaste åren. Mycket fokus på självständiga powergirl-tjejer, så jag tror killarna hamnat lite efter. Vi behöver lyfta även dom.

Det är inte kvinnornas fel, det vill jag vara tydlig med. Men media behöver lyfta fler pojk och mansfrågor.

För att svara på någon sista fråga du hade, så kan man såklart inte åka hem och hämta eller ange någon. Mer en trevligare ton rent generellt och kanske anordnande av olika aktiviteter av och för män. Där kan även media hjälpa till och vara lite positiv mot pojkar och män.

Vårt samhälle har just nu blivit så känsligt för olika diskussioner, tycker man inte på rätt sätt så ska man frysas ut. Det blir en kamp mellan 2 ytterligheter istället för att utan att bli kränkt kunna diskutera även dessa och andra känsla ämnen konstruktivt. Det kanske skulle kunna vara en start.

Puh, jag har aldrig skrivit ett såhär långt inlägg på FL.
    Tack för ett sakligt svar, precis som en annan nämnde var detta sakligt och konstruktivt.
    Och tack för att du upp att det är mannens ansvar och inte är kvinnornas fel.

Media är tyvärr vinstdrivande och gör bara artiklar, intervjuer och reklam etc. där de tjänar mest pengar. Den enda tidning jag sett män bläddra i (som inte är dagstidningar dvs) är playboy och slitz som var populärt förr. Jämfört med alla hundratals tidningar och magasin för kvinnor. Hur får vi män att isåfall läsa dessa om något magasin skulle göra en tidning för män av män med alla dessa manliga förebilder som finns. Vad hade fått dig att köpa en tidning för män?

detsamma gäller med podcasts och ex instagram, hur får vi ut uppmärksamheten på de manliga förebilder som finns och som så många män behöver? Och jag tror också det behövs mer män i skola vård och omsorg. Går det att locka män till dessa yrken för att också synliggöra vanliga män och inte bara män som byggarbetare, vd eller ekonomichef. Vad hade fått dig lockad att jobba inom dessa yrken? eller vad tror du hade lockat fler män till dessa branscher?

vad kan jag som kvinna göra? Och när världen ser ut som den gör. Hade du vågat gå på dejt med vem som helst av godhet även om motparten inte verkar stå upp för rättvisa och jämställdhet. delar du din platslokalisation så fort du åker med en uber/bolt eller går på dejt? eller de gånger du går till supermarket efter klockan 21? Hade fler män tydligt markerat avsky mot män som begår fruktansvärda brott mot kvinnor så hade vi kanske inte varit så rädda. Och denna rädsla gör iallafall mig extremt selektiv, och jag misstänker denna rädsla delas av många kvinnor där ute.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:01:24 följande:
    Rent generellt skulle jag hävda att vi behöver sluta att skuldbelägga människor baserat på grupptillhörighet.

Om en man beter sig illa har inte en annan man större ansvar att säga ifrån än någon annan. Ansvaret är primärt personen som beter sig illa åt. Sedan har även samhället ett ansvar. Att däremot lägga ansvaret på andra individer bara för att de råkar vara män eller kvinnor tycker jag är fel och det bidrar dessutom till missförstånd och polarisering.
    Har du ett bättre förslag på vad man kan göra för att de individer som bär skulden men som inte tar ansvar? Jag tror ju att en ensam man med inceltankar skulle lyssna mer om en man ifrågasatte än en kvinna (se bara denna tråd). Eller en person med rasistiska tankar skulle troligen lyssna mer på en vit man än en mörkhyad man etc. Vilket samhällsansvar har vi, du och jag att stå upp för rättvisa och faktiskt skuldbelägga där skulden hör hemma där behov finns. Eller tror du världen blir bättre av att vi vänder andra kinden till och låtsas som att det regnar när vi hör rasistiska kommentarer? Eller kvinnofientliga? Eller mansfientliga för den delen med?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:21:07 följande:
    Jag vidhåller att det individuella ansvaret innebär att se till att man själv handlar väl. Inte att se till så att andra handlar väl.

En incel må lyssna mer på en man men det betyder inte att jag som man har ett större ansvar för hur en incel beter sig än någon annan.
    Så du vill inte göra vad du kan för att eventuellt minska antalet incels? Men du vill att andra ska göra något? Eller vill du att nuvarande utveckling ska fortsätta med ökat antal ensamma män som kan utvecklas till potentiella incels?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-02 07:52:05 följande:
    Om någon blir arg för att jag förespråkar lika rättigheter och skyldigheter oberoende av kön så får den bli arg då. Att ge efter för ett icke demokratiskt synsätt där man lägger ansvar på individer baserat på grupptillhörighet är inget tänkbart alternativ.

Det blir som när en incel blir arg för att man skriver att det inte är en kvinnas ansvar att se till så att de får sex och relationer. Om incelen blir arg då så får det ske helt enkelt.

Att vara tyst på deras begäran är att underkasta sig dessa icke demokratiska värderingar. Då får man istället fråga sig vad man kan göra inom det demokratiska systemet för att hjälpa de här individerna att tänka på ett mer konstruktivt sätt, samt att hjälpa till förebyggande innan personer har hamnat i ett så extremistiskt synsätt.

Då blir det som tidigare nämnts att agera förebyggande genom:
    - Trygg och tillgänglig barnomsorg
    - Konstruktivt utbildningssystem
    - Diskrimineringslagstiftning
    - Ett fungerande rättsväsende 
    - Sysselsättning och jobb till arbetslösa
    - En tillgänglig psykiatri
    - Agerande för hälsofrämjande (sockerskatt, tobaksskatt, systembolag, etc)
    mm. mm.

Okej, så om du ser ett pågående rån, misshandel eller annat brott skulle du välja att inte visa civilkurage och anmäla eller vittna för det du sett? Det är inte ditt individuella ansvar? Det är samhället som skulle gjort mer proaktivt så dessa brott aldrig skett?

Finns det tillfällen du anser är ok att begå brott? Är en stöld mer ok om det är en fattig som begår den? Är en våldtäkt mer ok om gärningsmannen är en ensam man än en *framgångsrik man*?

Om du har barn, vad är din del i barnuppfostran att lära ut rätt och fel, och normer kring jämställdhet rättvisa rättigheter och skyldigheter. Eller ska all den utbildning bara ske genom skola eftersom du inte har ett individuellt ansvar? Eller är det bara skolan med 70-90% kvinnor som ska lära barnen och vara manliga förebilder?

Det handlar om att vara en förebild, och värna om vårt samhälle som stort. Vi har yttrandefrihet, men vi har en diskrimineringslagstiftning. Det betyder att man rent krasst inte får säga vad som helst och tro att yttrandefriheten rättfärdigar alla åsikter. En ensam man som blivit en incel och delar den ideologin står inte bakom demokrati, och jämställdhet. Vilka andra rörelser som inte är demokratiska står du bakom? Eller tycker du det är bra med anti-demokratiska krafter i samhället? Eller är det återigen bara incelrörelsen du sympatiserar med för att det *är synd om incel som är offer för sina omständigheter*?

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-02 11:08:09 följande:
    Det var en märklig slutsats av det jag skrev. 

Det jag skrev var att man ska ha samma skyldigheter oberoende av kön. Så de skyldigheter man nu har om man ser ett brott är de samma oavsett kön.
    Jag försöker förstå vad du menar är ditt individuella ansvar kontra samhällets ansvar eftersom du inte anser att du ska vara en förebild eller stå upp för rättvisa och jämställdhet.

Jag säger inte att du kan ändra på världen och att det ansvaret vilar på dina axlar ensamt utan att det är ett gemensamt ansvar. Men om du dricker öl med män, har kafferast med män, ser fotboll med män eller vad du nu gör i socialt kontext med män så kan du välja att säga ifrån när någon uttrycker sig homofobiskt, rasistiskt eller kvinnofientligt. Och på så vis vara en del av kulturförändringen till det positiva. Men du anser inte att det är ditt ansvar, utan om du hör, ser eller läser sådana kommentarer så rör det dig inte? Hur ska då en kulturförändring ske? Var och hur ska män med odemokratiska värderingar annars ändra dessa och influeras av män med demokratiska värderingar? Att sitta tyst eller skratta med/åt dessa män verkar inte ha fungerat senaste årtiondet då incelrörelsen ökat och inte minskat. Så varför inte testa något nytt? 
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-02 11:38:05 följande:
    Nu får du ge dig!

Nej, det tycker jag inte det heller. Hur ska vi kunna ha en vettig diskussion om du envisas med att hitta på vad jag tycker?
    Det var inte du som skrev inlägg 1992? Eller vem var det? Hur ska vi kunna diskutera om du inte ens står upp för dina egna kommentarer?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-02 17:05:20 följande:
    Stämmer till 110%!
    Ju närmare sanning desto större upprördhet. Slår aldrig fel.

Och visst är det så att Förnekelse är själva grundämnet i många kvinnor, iaf i denna tråden. 
    Klockrent!
    Vilka är det som lever i förnekelse? De ensamma männen som inte tar eget ansvar och ökar i antal? eller välutbilade nyrika kvinnor med egen fri vilja? Jag vet vilken kategori jag tycker låter mer framgångsrik.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 17:05:49 följande:
    Nej, jag skrev inte att det var ett misstag. Jag skrev att det har lett till en försämring för män som grupp, eftersom kvinnor fortfarande har krav på män att en man ska tjäna lika mycket eller mer än henne i en relation. Det betyder inte att jag vill förbjuda kvinnor från att jobba.

Vi pratar om samhällsfenomen och inte enskilda individer. Med ditt synsätt är det omöjligt att prata om samspelet mellan män och kvinnor utan att förolämpa någon. Du ser alla åsikter som du inte håller med om som avskyvärda, vilket enligt dig ger dig en legitimitet att gå till personangrepp.
    Detta samhällsfenomen, vad gör då alla ensamma män för att få till en förbättring? Istället för att öka förbittring och en offermentalitet?

Vilka personangrepp? Ingen har sagt att *förnamn efternamn* är en vidrig människa. Utan det jag och flera andra försöker säga och förklara med en dåres envishet är att de odemokratiska värderingar du delar och sprider är vidriga. Stor skillnad. Att vara rasist, nazist, homofob eller kvinnofientlig/manfientlig är att vara odemokratisk. Och de åsikterna är inte beundransvärda för fem öre.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 17:38:16 följande:
    Ja, det är exakt samma sak. Det står ingenstans att vi ska backa bandet och förbjuda kvinnor från att jobba. Istället måste vi hitta andra sätt att lösa incel-problemet.

Till skillnad från dig tror jag inte att incel-problemet är påhittat och självförvållat. Det är där vi skiljer oss mest åt och det är vad som gör dig upprörd att man ens pratar om det som ett riktigt problem överhuvudtaget.
    Om problemet är att det finns ett överskott av män, vad blir bättre om män återigen fick högre löner än kvinnor? Det är väl fortfarande ett överskott på män? Vad är nästa steg?

Statligt reglera dejting? Enkel matte. Om det finns 200 män och 150 kvinnor. Och alla män ska ha en dejt i veckan, då kommer 200 män gå på en dejt i veckan, men eftersom kvinnorna inte räcker till kommer 50 kvinnor få gå på 2 dejter i veckan. Det är fortfarande obalans och orättvist eftersom alla ska minsann gå på lika många dejter. Hur ska du få till den ekvationen?

Vad är steget efter det? Kö-system? när och om alla 150 tjejer är i ett förhållande så är 50 män utan förhållande. Finns det ett kösystem så när/om Lisa blir änka/skiljer sig så är det dags för nästa man på kö? Så det blir rättvist? Eller ska man bara få vara tillsammans en månad i stöten för öka rotationen? Så en man bara behöver vara singel en månad i stöten för största rättvisa?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 17:54:25 följande:
    Jag tror inte att problemet är ett överskott av män, utan att det handlar om andra saker.

Generellt sätt borde vi eftersträva mer monogama förhållanden. Därför tror jag på en begränsning av hur många man får ha sex med under en viss period.
    Hur ska du begränsa det? Avskaffa alla dejtingappar? Stänga ner nattklubbar etc där folk gud nåde kanske träffar någon. Ett sånt samhälle kan vi inte ha som baseras på fri vilja, utbud och efterfrågan.

Sedan införs veckovisa besök hos gynekologen för att säkerställa att kvot inte uppnåtts. Därefter beställer man veckans dejt från en meny hos socialtjänsten? Denna vecka vill jag ha en man med brunt hår, minst 180 lång och starka biceps i åldersspannet 30-40. Är det så det ska gå till? Eller ska socialtjänsten lotta ut slumpmässiga dejter till alla registrerade singlar?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?