Anonym (Många) skrev 2023-10-21 11:49:09 följande:
Därför blir jag så förvånad över att flera inte föredrar att leva som särbos. Varför måste man prompt bo under samma tak hela tiden? Det blir ju bara att man stör sig och irriterar sig på varandras beteenden i längden (om det är beteenden som är irriterande för den ene) och man nöter på varandra på ett sätt som gör att kärleken faktiskt kan kallna.
Bor man i varsin bostad kan man träffas när man vill och känner för det, samtidigt som man har sitt eget krypin när man vill vara för sig själv. Då får man också tid att börja längta efter varandra.
För att det inte finns några egentliga långsiktiga fördelar med att leva särbo. Framförallt utvecklas man sämre. Dels socialt men även ekonomiskt då man gräver hål i familjens ekonomi med den livsstilen.
Skilsmässa och särboförhållande är första steget mot hemlöshet. Kanske inte för denna generation men för nästa. Vet inte hur många reportage jag sett om människor i nöd. I princip alltid ensamma människor och oftast med dåligt socialt men framförallt ekonomiskt skyddsnät av människor runt om.
Samtidigt vet jag många människor som varit på väg helt utanför systemet men som kommit tillbaka och blomstrat för att starka individer gett dem den möjligheten. Och det är i princip bara partner och nära familj som ger sådant starkt stöd. Vänner är sällan bekväma med att offra någon miljon för att få en vän på fötter.