• nihka

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 17:50:55 följande:
    Jag tror redan att den/dom få i denna tråd som har dessa åsikter får sin beskärda del. Det har varit 4-5 damer som alstrar så mycket förakt till den/dom som kommer med dåliga ideer att det räcker nog.

Jag har sagt vad jag anser vara lämpligt och även olämpligt. Dessa gränslösa åtgärder som inskränker på folks fria val har jag varit emot hela tiden om du läst mina inlägg.

Eller vill du att även jag laddar allt mitt hat när folk kommer med ogenomtänkta ideer?
    Sluta att leka trådpolis och gnälla över att andra som inte delar din syn deltar i tråden.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 15:24:59 följande:
    Mer rörelse i skolan skulle inte bota incels, förbättra folkhälsan en aning möjligen. Uppmärksamma mansdagen skulle inte heller bota incels eller sänka självmordstal. Sociala aktiviteter finns det idag. Incels är inte nämnvärt intresserade av sånt.

Det enda som antagligen hjälper en nuvarande incel är att uppsöka en psykolog för att bearbeta. Det som hjälper att inte skapa en incel från början är en samhällsförändring där kvinnoförakt försvinner. Är en man (eller kvinna) en aning misogyn så måste han ta itu med det. Incels tycker det är normalt att uppvisa en viss attityd mot kvinnor, Skulle samhället se annorlunda ut så skulle även incels söka hjälp.

Du har själv saker att bearbeta. Alla dina små "oskyldiga" kommentarer bidrar och göder en incel. Hur "fjäskas" det för kvinnor i samhället?
    Det som skulle hjälpa är att förse dem med digital handboja. Alltså inte få tillgång till de forum och sajter där de har plockat upp och närt sin incelkultur. Samhället kunde elektroniskt övervaka och reglera (populärt koncept {#emotions_dlg.djavulsk}) vad de kan se på nätet. Varje gång de googlar "rättvis fördelning av sexuella resurser" omdirigeras de till en sajt med värderingar som är förenliga med en god kvinno- och människosyn. När de sedan är över den värsta abstinensen kan de erbjudas avprogrammering och paddelläger med Palle och annat man gör med personer som hamnat i klorna på sekter.
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 14:35:53 följande:

Jag bemöter inte med förståelse, jag väljer att inte direkt bemöta med hat och förakt mot något som blivit ett problem för samhället. Ser du skillnaden? Bara för att jag är beredd att diskutera incels, innebär det inte att jag gullar med dom.

Det är samma symtom mot alla som ev diskuterar hbtqi+ eller SD. Det finns en mall om hur man ska tycka och tycker man inte så, så ska man frysas ut alternativt bemötas med hat och förakt. Vi får ett polariserat diskussionsklimat i Sverige, eftersom det är så viktigt att visa sitt hat mot det man tycker är fel.

Jag skulle kunna diskutera rasism på samma sätt, utan att direkt spy hat över någon med dessa åsikter och göra diskussionen omöjlig. Det innebär inte att jag gullar med dom. Är det ett samhällsproblem så är det. Då behöver det diskuteras.

Tänk om man skulle göra samma sak mot andra samhällsproblem som grupperingar som går på bidrag i samhället. Eller varför inte överviktiga personer som blir ett allt större problem i vården. Eller alkoholister och knarkare?

Vi visar vårt hat tills dom skärper sig, eller? Själv tänker jag inte så, jag är trygg i mig själv och har inga problem att diskutera känsliga saker.

Om du vill prata om hur förträfflig du tycker du är kan du starta en egen tråd om det. 
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 19:24:21 följande:
    Att se saker ur fler än ett perspektiv, det skulle jag rädda dig ifrån. Men du har ju i alla fall humor.
    Jamen precis. Som ditt "perspektiv" i form av dina "analyser" av hur andra personer i tråden som inte håller med dig har det i livet och med sitt psyke och med sitt "hat".

Så otroooligt balanserat och sakligt. Verkligen.

Men du tog det inte alls så bra när du fick dina "analyser" i retur. Ja, so much för "perspektiv" och tur att andra har humor. Hahahaha!
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 20:02:08 följande:
    Det tror jag med, absolut.

Men man behöver vara medveten om att dessa män även skapas av manshat. 

En bra början är att stat och kommun har en jämställd syn på könen. Det är alldeles för mycket ojämställt idéer som får komma genom filtret.

Lägg även till kön i lagen om hets mot folkgrupp.
    Hur många kön tänkte du dig?
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 15:35:31 följande:
    Jag syftar på det genomgående klimatet.

Coffe har varit inne på att misogynin i incelgrupperna ökar risken för att de fastnat där. Det finns en poäng i det.

Då får man fråga säg vad som skapar kvinnohatet och då blir manshat och positiv särbehandling av kvinnor och flickor faktorer att beakta.
    Jag har varit kvinna i hela mitt liv och jag har aldrig varit föremål för denna "positiva särbehandlig" av flickor och kvinnor du talar om. Och nåt "genomgående klimat" åt något håll har jag inte heller märkt.

Däremot tycker jag mig ha märkt att "alla" gnäller mer.
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 22:08:09 följande:
    Det är inte så konstigt egentligen eftersom det märks främst i retoriken. Men det är retoriken som utsatta män ser och bygger sin ilska i.
    Inget jag hört heller. Det finns alltid enskilda kommentarer, men inget som genomsyrar samhället i stort. Jag upplever Sverige som ett land som har kommit långt när det gäller jämställdhet, men man måste fortsätta jobba med det för att inte tappa.
  • nihka
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 20:17:56 följande:

Dessa män skapas inte av ett manshat. De skapas för att de har en inneboende misogynitet för att de inte får fitta. Ta den här tråden exempelvis, det ska hela tiden refereras till något slags "manshat" eller "hat mot män som inte har sex" trots att det inte finns här. Det blir som en egenstickad offerkofta, vilket överensstämmer med incels offermentalitet. 

Vardagsmisogynitet kan vara att kalla sig själv för "tolkningsföreträde för kvinnor" Sånt göder incels.

Alla har ett eget ansvar för att inte sprida hat. vardagsmisogynitet är dock så etablerat att männen som skriver "oskyldiga" saker inte ens begriper eller reflekterar. De tror sig själva vara neutrala.

Exakt! Man lever i en alternativ värld.

Samhället har blivit tuffare så fler kvalar inte in. Förr kunde byfånen lalla runt i byn och hade ändå någon slags plats i samhället, men nu har verkligen ingen tid, ork och lust. Alltför udda pojkar hamnar utanför och blir till unga män som inte drar till sig kvinnor och dessa hittar varandra på ett sätt man inte kunde innan internet. Här möts de av misogyna peer groups och vaggas in i den tröstande tanken att det är de som är normala och alla andra konstiga och hatiska som påstår att de inte är utsatta för dessa djupa orättvisor och konspirationer de resonerar sig till i sin alternativa värld. 

Man kan börja med att dra ur sladden.
  • nihka
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-14 13:39:46 följande:

Ja, det är här det resonemanget kollapsar.

Det du i klartext antyder är :

"Jag förväntar mig att män står upp och försvarar kvinnor i högre utsträckning än vad jag som kvinna är beredd att göra. Jag förväntar mig att män använder sin auktoritet för att minska  kvinnoföraktet. Eftersom jag är kvinna hjälper det inte att jag säger ifrån, för jag är ju bara en kvinna och är utsatt för detta och därför borde jag slippa ta ansvar.  Jag vill härmed skuldbelägga män som inte står upp för kvinnor. Eftersom de flesta män i mina ögon inte gör detta så väljer jag att generalisera och säga att män är fega krakar"

Detta är resonemang är mansförakt. När män uppfattar att de kallas fega krakar är det stor risk att de uppvisar kvinnoförakt.

En ond cirkel har skapats.

Nej Flash, hon säger att alla i rummet ska stå upp mot mobbare och när hon befinner sig i ett rum med enbart män hjälper det inte att hon ensam står upp mot mobbaren.

Mobbaren får vatten på sin kvarn när ingen han har respekt för motsätter sig vad han säger och gör.

Det har inget med att hon är kvinna utan att hon är i minoritet/ensam kvinna på sitt jobb.
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 18:06:56 följande:
    Jag kopierar vad jag skrev till Cloffe igår rörande detta.

Incels kommunicerar med kvinnor i stor utsträckning via medier. Inte i verkligheten.

Så när någon influencer skriver i medier om att hon hatar män så är det vad incelsen söker upp, hittar och läser och svarar på, samtidigt som gemene kvinna och man inte tar notis om det. Antagligen läser de det inte ens.
    Precis. Det handlar inte alls om något som vi andra som är förankrade i den riktiga världen ser som något annat än random kommentarer men som ges oproportionerligt stor plats och generaliseras i den misogynes parallella universum.

Igen, dra ur sladdjäveln.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?