• EnAnonumius

Är incel något man förtjänar att vara?

Tänk logiskt skrev 2024-01-08 18:27:53 följande:

Kan vi inte sluta att bråka i den här tråden om begreppet "misogyna incels"!

Det är ju naturligtvis så att det finns incels som är misogyna och dessa utgör ett problem.
    Men alla incels är ju inte misogyna. Det förmodligen bara en liten minoritet av incelsen som är det.
    Detta innebär dock inte att det är fel att använda begreppet "misogyna incels". Inte mer än att det är fel att prata om "militanta feminister", "radikala muslimer" m.m. Det är användbara begrepp när man ska diskutera saker och ting, och en icke-misogyn incel har ingen anledning att ta åt sig om man pratar om misogyna incels. För det gäller ju inte honom. 

Exakt så... Tack...👍

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Gör annorlunda!) skrev 2024-01-08 20:38:09 följande:
    I och för sig inte så konstigt, kanske. Om en kvinna var och varannan gång hon visade intresse för en man, skulle mötas av äcklade, uttråkade miner, yttranden som "skojar du nu?" eller "jag - med en rugguggla?", skratt och hån från hans polare när han berättat för dem om kontaktförsöket... så skulle nog den kvinnan också bli misandrisk (eller var det nu hetter, när en kvinna hatar män i allmänhet).
    Det är korrekt det heter misandrid, på det där finare finare språket.

• EnAnonumius
    Anonym (Cloffe) skrev 2024-01-08 21:13:11 följande:

Då är ju misogyni en faktor. Så vitt jag kan se så uppvisar i princip alla incels det i tråden också. Så varför ska det inte tas upp? 

Jag tror det här är pudelns kärna. Kan incels sluta vara misogyna så skulle det få positiva effekter. Inte att samhället ska förändras runt deras bekymmer.

Jag särskiljer på singlar som inte hittat en partner samt incels som bl a uppvisar misogyna attityder.

The subculture is often characterized by deep resentment, hatred, hostility, sexual objectification, misogynymisanthropy, self-pity and self-loathing, racism, a sense of entitlement to sex, blaming of women and the sexually successful for their situation (which is often seen as predetermined due to biological determinismevolutionary genetics or a rigged game), a sense of futility and nihilismrape culture, and the endorsement of sexual and nonsexual violence against women and sexually active people.[8][23] Incel communities have been increasingly criticized by scholars, government officials, and others for their misogyny, the endorsement and encouragement of violence, and extremism.[24]Over time the subculture has become associated with extremism and terrorism

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Incel

Ingen har sagt att det inte skall tas upp. Oh ingen  förnekar att det finns misogyna insels i denna tråden. Och jag är ju en av dem som diskuterar emot inclesen i denna tråden som visar upp misogynitet,  b.la TS visar ju upp misogynitet (även om han själv förnekar det så klart).

Fast jag håller faktisk med Tänk Logiskt, det är ju bättre att förtydliga vilka incels man pratar om då det finns ju icke misogyna insels med. Är väl inte så farligt att göra detta oavsett, om de är mer eller mindre?

• EnAnonumius
    nihka skrev 2024-01-09 21:10:21 följande:
    Det funkar hur bra som helst för de allra flesta människor, men visst vore det bra om de män som pestrar kvinnor backade undan.
    Opla, frågar man inte så får man inget veta...

"Pestrar" <----Ett ord jag aldrig hört förut. Vad betyder det ordet?
  • EnAnonumius
    Anonym (hej) skrev 2024-01-13 04:21:39 följande:
    Vad sägs om att sluta sprida fördomar istället? Du har ingen aning om hur människor lever sina liv.
    Allvarligt.. Tror du verkligen att en misogyn incels har kvinnliga vänner?
  • EnAnonumius
    Anonym (hej) skrev 2024-01-13 19:31:51 följande:
    Sluta sprid fördomar. Varför är det så svårt?
    Jupp du har ju bevisligen svårt att fatta att min fråga handlade aldrig om "vanliga incelsen",..
    Utan jag frågade specifikt om de MISOGYNA incelsen..

Och du har ju uppenbart svårt att fatta att man alls behöver spridas fördomar när man specificerar vilken klick det handlar om bland incelsen. I detta fall då de misogyna.

Hade du något svar på frågan, eller skall du fortsätta att överbevis att du inte kan skilja på "incels" och "misogyna incels" och då försöker ta ut dine egna tillkortakommande på andra?

• EnAnonumius
    Anonym (Sol) skrev 2024-01-15 11:57:42 följande:

Skulle man vara incel för att man inte får ligga med sin nära vän? Det var en ny variant. 

Eller hur..

Alltså snacka om att TS använder incels som ett "paraply begrepp". 😂

• EnAnonumius
    Anonym (hej) skrev 2024-01-15 17:09:56 följande:
    Nu gäller inte din uppdelning av misogyna incels och icke-misogyna incels längre alltså. Tydligen är incels bara de som passar in i dina fördomar. Varför är jag inte förvånad?
    Jag skrev att DU använder ordet incels som paraplybegrepp..

Mitt svar till SOL,  är baserat på ditt innehåll inlägg #9217,  vilket då var det SOL hade svarat på. 

Så det är ingen idé att du försöker, igen, att få det att handla om något de inte handlade om. Så nepp inga fördomar hur mycket du än vill ha det till det.
  • EnAnonumius
    Anonym (hej) skrev 2024-01-15 11:43:28 följande:
    En annan typ av friendzone är den där en man och en kvinna är vänner på riktigt, umgås mycket och skulle kunna vara i en relation (ha sex, tydligen skillnaden) om båda hade velat det. Den typen av friendzone är mest irriterande för de män som befinner sig i den och tär på självkänslan. Borde inte de männen gå under benämningen incels?
    Nej..

Snacka om att försöka använda incels som paraplybegrepp.

Att man bara blir vänner och inget mer, har inte att det är "bara sex" som skiljer. Ett parförhållande är så mycket mer än att man "knullar varandra".

Sedan vem är DU att avgöra åt andra män som du inte känner var som tär på deras självkänsla om de är nära vän med en kvinna? Har du gjort en empirisk objektiv undersökning så du kan svara så tvär säkert på detta?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?