• Anonym (Til)

Är incel något man förtjänar att vara?

Det finns inga åtgärder i världen som kan hjälpa incels som tycker att det är rimligt med prostitution, att droga kvinnor eller att ta bort kvinnors friheter. Inga åtgärder kan hjälpa dessa incels att få sex. 

Utom att de själva förändrar sig. 

• Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-30 00:30:30 följande:
    Rättvisa är att alla har samma möjligheter oberoende av kön. På individnivå går det aldrig att uppnå lika resultat, men möjligheterna ska de samma för alla grupper av människor.

Att män borde bli mer kräsna och kvinnor mindre kräsna är ett direkt resultat av den obalans som råder idag inom onlinedejting. Det är inte jag som har bestämt att det ska vara, utan det är fakta. Om båda grupper ska vara lika kräsna är det oundvikligt att det blir så.

Att sträva efter jämlikhet är att vilja förbättra världen. Ärligt talat tror jag att väldigt få av er som skriver nedvärderande kommentarer om incels hade vågat stå för det offentligt.
    Själv sveper du ju redan nej på 50%. Varför skulle inte kvinnor ha samma rätt?

Det finns ingenting i den här tråden som jag skrivit som jag inte skulle kunna stå för för folk i min omgivning. Tvärtom, den här typen av diskussioner har jag ofta med vänner och min sambo etc.  Ibland på jobbet. För det är vrickat att vilja reglera folks kärleksliv, det tycker i princip alla utom incels. Inte ens de män jag känner som är långvariga singlar tycker att de idéerna är annat än galna när vi diskuterat incels kvinnohat. De känner nämligen inte att de har "rätt" till kvinnor, även om de gärna vill träffa någon. De är inte intresserade av manipulation. 

Jag tror att du vet detta, och det är därför du, till skillnad mot mig, inte kan diskutera dessa idéer högt. Om du vågade vore det inte förvånande om dina kvinnliga vänner reagerade väldigt starkt på vad du innerst inne tänker men döljer utåt. 

Ska vi göra samma sak med vänskap tycker du? Styra vem folk kan bli vän med och se till att alla måste ha ett visst antal vänner? Skulle du själv vilja välja vänner baserat på nåt annat än egen vilja? Det finns jättemånga ensamma människor, och att inte ha vänner måste vara mycket värre än att inte ha en partner. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-30 00:20:14 följande:
    De belägg jag har är de tre exempel från tråden på kvinnor som har blivit tillsammans med incels. Ingen av dem har vad jag förstår träffats via en app.

Förklaringen är att utbudet av potentiella partners är mindre i verkligheten än på en app och det ger incels en chans som de inte har online.
    Ingen av dessa män har varit misogyna. Ingen av dessa män har tyckt att kvinnor ska manipuleras. De verkar ha varit normala, trevliga män som varit blyga men som irl fått chansen att visa sina fina sidor.

Detta skulle knappast vara möjligt för dig och somliga andra här i tråden, eftersom er attityd till kvinnor skulle lysa igenom. Det skulle heller inte vara möjligt för de incels som sitter hemma och inte lyfter ett finger för att träffa någon. Sen får du komma ihåg att det i vissa fall kan finnas väldigt goda anledningar att välja bort. Samtliga jag har valt bort har jag valt bort av god anledning, och de har heller inte haft det lätt med övriga kvinnor. I det ett fall handlade det just om en sån man som, i likhet med dig och flera andra, har en instrumentell, objektifierande inställning till kvinnor, där kvinnan kan manipuleras för att passa hans syften. Jag fick obehagskänslor kring honom, trots att han bedyrade hur bra han var mot kvinnor så märkte jag hans underliggande inställning. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (....) skrev 2023-08-30 16:01:55 följande:
    Du kan inte veta exakt att det skulle hända så där. 
    Det skulle likaväl kunna leda till att kvinnor har mer ett sexliv som påminner om männens. 
    Hur förklarar du då att flera kvinnor i den här tråden har hög sexlust men ändå inte vill ligga med vem som helst? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-31 03:26:32 följande:
    Ok, det är mer än vad jag känner till. Det hon säger är dock fortfarande sant.

Vad är det för fel på mannen som tydligen är en professor?

en.wikipedia.org/wiki/Scott_Galloway_(professor)

Din käre professor verkar inte hålla med dig ett dugg. Det enda ni har gemensamt är att han menar att online dating gör det svårare för män att visa upp goda egenskaper som kvinnor värderar, eftersom det är svårt att visa i en bild. Å andra sidan menar han att män enbart går på utseende på dejtingsidor, vilket inte är så smickrande. 

Hans lösningar är dock inte i närheten av dina. Han menar att kvinnor bör ha höga krav och tycker att kvinnans framsteg är av godo för samhället. Fler manliga förebilder, fler mötesplatser för människor i verkliga livet osv är istället vad han förespråkar.

Sen måste jag ändå ifrågasätta honom lite. Jag tycker att intelligens, humor etc blir väldigt tydligt snabbt när man börjar skriva med en man. Jag antar att han menar intrycket av den första profilbilden. Men där har ju både oattraktiva män och även oattraktiva kvinnor en nackdel. Eftersom män i princip bara går på utseende kanske det tom är en ännu större nackdel för kvinnor att vara oattraktiv. Kvinnor kan ju lite mer gå på om mannen skrivit en bra text, verkar ha humor, vara snäll etc. Medan män verkar sortera bort direkt på utseende och inte bry sig om egenskaper i lika höga grad, i alla fall om man ska tro Galloway. 

• Anonym (Til)

Och om jag får gissa så är de 50% du själv sorterar bort på dejtingsidor kvinnor du finner oattraktiva. Ändå har du problem med att kvinnor gör detsamma. 

Det är väl bara att du försöker träffa folk utanför apparna om du nu tycker de är så dåliga. Enligt professor Galloway är det ju där man som man lättare får tillfälle att visa upp sin personlighet och de egenskaper som kvinnor uppskattar. Så det är väl bara att köra?

Förutsatt då att man har egenskaper som kvinnor uppskattar. Annars är det nog kört såväl på appar som irl. Det kanske är det många incels egentligen känner på sig och det är därför de tycker att tvångsmedel och manipulation för att få en kvinna är okej. De vet att de inte håller måttet i sig själva. 

• Anonym (Til)
    Anonym (....) skrev 2023-08-31 16:06:03 följande:
    Det blir fel om man säger folk med något har sex och träffar folk. 
    Bara för någon gör det så betyder inte det att många har det.
    Alla kanske inte kan få sex och förhållanden. Precis som inte alla klarar av att arbeta, eller ha barn, eller nåt annat.
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-01 01:11:08 följande:
    Fram tills nyligen förnekade ni att dejtingsidor ens fungerar på det sättet som han beskriver att 50% av männen blir helt ignorerade på dem. Det är på den punkten han håller med mig och motsäger er verklighetsbild. Hur skulle han ens känna till just mina lösningar? Att han tycker att kvinnors framsteg är av godo säger väl inte så mycket.

Läs den här tråden som en man har startat, så är det nog lätt att förstå varför utseende inte är ett hinder för kvinnor på dejtingappar:
    www.familjeliv.se/forum/thread/82526223-mulliga-och-tjocka-harliga-kvinnor-vart-finns-ni/1

Kan du tänka dig att kvinna skulle starta en sån tråd om män?
    Han var tydlig med att kvinnors framsteg är av godo för samhället, till skillnad mot dig som menar att män gett upp privilegier och tycker att det var bättre förr. Det går inte ens att jämföra er två: hans lösningar är inte misogyna, dina är det. Hans lösningar fokuserade på t ex manliga förebilder, inte på inskränkningar av kvinnors frihet. Du har dock inte presenterat andra lösningar än just sådana. Om du nu är ett fan av Galloway kanske du borde lyssna mer på hans typ av lösningar, som faktiskt går att respektera och applicera till skillnad mot dina. Dessutom ser jag ytterligare ett problem i det han presenterar: att utseendet i princip är det enda som räknas för många män. Om du ska tro på det Galloway säger borde det ju alltid bli ett matchningsproblem i så fall.  Att det finns fler män som fetischiserar kvinnor än tvärtom är inte heller en fördel. Kvinnor vill inte bli sedda enbart som sexuella objekt baserat på det yttre utan som människor. Så i grunden handlar väl det där mer om att fler kvinnor ser män som människor och inte bara sexuella fetischer. 

Sen är väl Galloway bara en person med åsikter, inte något slags auktoritet på området dejting, eller? Professor inom marknadsföring ja vilket ger kunskap inom marknadsföring, men vad gäller dejting, är det här nåt mer än bara hans tyckande? Bara för att man är professor ger det inte automatiskt legitimitet till allt man påstår. Eller är det så att han även är forskare inom det här området? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-09-01 19:36:44 följande:
    Löjligt att kalla det för fascistiska metoder. Kvotering och dylikt är riktigt hett i modern vänster.
    Anser du att det är en bra idé att förbjuda dejtingappar, eller se till så att endast personer med få matchningar syns? Eller att kvinnor drogas till att få högre sexlust? Anser du att kvinnor har en gräddfil de inte bör ha i dejting? Anser du att allt ska vara jämställt, även hur folk får partners? Är något av detta vettiga idéer som bör få stöd i verkligheten?

Jag tror det är rätt viktigt att du klargör din ståndpunkt i frågan. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-01 19:20:56 följande:
    Den här kulturskribenten skriver om dejtingappar på exakt samma sätt som mig utifrån en slags "offermentalitet":

www.sydsvenskan.se/2020-01-14/tindermannens-ode-ligger-i-marknadens-hander

Är han också misogyn enligt dig eller är han för snygg för att räknas som det? Försök i alla fall låtsas som att du är konsekvent nu.

Alla andra män tar väl avstånd från incels verklighetsuppfattning. Hur var det nu?
    Skribenten är, som du, fullkomligt historielös. Det har aldrig existerat en tid när "alla får någon att älska". Skillnaden är kanske att fler män dog förr, som kanonmat, till sjöss, av andra orsaker. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?