Anonym (Palle) skrev 2023-08-01 19:15:43 följande:
Det inlägget hade jag missat och jag medger att det var mer konstruktivt. Dock har jag varit tydlig med att jag inte sitter på ett facit för att vända den dåliga trenden för en viss grupp av män. Men jag tror det är skadligt för samhället att exkludera denna växande skara.
Det jag tagit upp handlar om attityder och riktat hat, från båda läger. Som i och med detta växer och frodas. Hat föder hat. Riktat hat kan tom få vissa gränslösa individer att begå våldshandlingar tyvärr.
Jag ska faktiskt göra ett försök till en summering, men det blir bara vad jag spontant tycker. Din text var ju inte kort direkt och det blir inte min heller nu. Det jag vill börja är ditt valda nick som inte skyltar med en alltför stor vilja att klara av att diskutera dessa frågor på ett neutralt sätt. Det är även en anledning till att jag kanske inte lagt alltför stor vikt på dina inlägg tidigare.
Men men.. enligt mig finns det en vid skala på vad en incel är. Dessutom förändras det över tid. Incels har i sig väldigt olika förutsättningar, inte sällan ligger det NPF-diagnoser bakom de som kanske har det tuffast socialt. Men när jag pratar nu tänker jag inte den lilla gruppering som har det absolut tuffast, utan mer den stora skara som växer, där männen tappar hoppet om familjebildning etc
Mycket av det sociala ansvaret ligger fortfarande på mannen initialt vid dejting. För att klara det behövs träning och erfarenhet av sociala situationer. I dagens uppkopplade värld flyr många av dessa herrar in i datavärlden istället. Där det dessutom inte bara finns underhållning utan sociala interaktioner med någon i samma rum, utan även porr. Hur mycket porr som helst och vad man vill. Man kommer in i en nedåtgående spiral. Om man dessutom du utsätts för ett förakt och hat, så växer även deras hat. Även media har varit tydliga med att svartmåla hela gruppen av incels, så stigmat blir totalt. I och med detta tappar dessa i grunden rediga grabbar hoppet och börjar odla ett missnöje och en bitterhet.
Även om det i grunden inte är kvinnors fel, så står dom i skottlinjen, det är en relation med en kvinna dom främst vill ha.
Jag vet inte om överskottet av män är så stort egentligen, men kvinnor är programmerade att välja ut den bästa dom kan få att föröka sig med och i och med globalisering och oändligt med val på nätdejting, så blir tjejerna riktigt kräsna. En växande självständighet bidrar även det såklart. Tjejer utbildar sig som aldrig förr och killarna får det trögare i skolans och speciellt på universitetet har det skett förändringar kring vilka som pluggar vidare. Det har ju visat sig att kvinnor helst väljer någon på samma nivå eller högra än dom själva generellt, så det blir ett problem. Generellt så har män inga problem att välja någon med lägre utbildning eller status, sålänge hon ser bra ut(Det är istället många mäns ömma tå, men det är en annan diskussion).
Det som sker är att män som faktiskt är framgångsrika blir kvinnans första val. Det är vanligt att framgångsrika män idag har 2 kullar med barn med olika kvinnor.
Hur vi ska komma åt detta problem vet jag inte, men att vända attityder är viktigare än man kan tro. Det kan vara avgörande för hur många killar som balanserar på kanten väljer att göra. Självklart måste dessa killar vara en del i att bli bättre, det funkar inte annars. Men om samhället ändå föraktar en så är det troligare att man gör ett sämre val.
Det har varit en stor förändring i samhället senaste åren. Mycket fokus på självständiga powergirl-tjejer, så jag tror killarna hamnat lite efter. Vi behöver lyfta även dom.
Det är inte kvinnornas fel, det vill jag vara tydlig med. Men media behöver lyfta fler pojk och mansfrågor.
För att svara på någon sista fråga du hade, så kan man såklart inte åka hem och hämta eller ange någon. Mer en trevligare ton rent generellt och kanske anordnande av olika aktiviteter av och för män. Där kan även media hjälpa till och vara lite positiv mot pojkar och män.
Vårt samhälle har just nu blivit så känsligt för olika diskussioner, tycker man inte på rätt sätt så ska man frysas ut. Det blir en kamp mellan 2 ytterligheter istället för att utan att bli kränkt kunna diskutera även dessa och andra känsla ämnen konstruktivt. Det kanske skulle kunna vara en start.
Puh, jag har aldrig skrivit ett såhär långt inlägg på FL.
Första inlägget från dig som faktiskt är vettigt och sammanhängande.